دانشمندان از ساخت سلول های بنیادی با ایجاد تغییرات بر روی سلولهای پوست انسان خبر دادند.
کد خبر: ۵۶۳۳۰۷
ساخت سلولهای بنیادی از  پوست انسان

بر اساس نتایج تحقیقی که روز چهارشنبه در آمریکا منتشر شد،پس از بارها شکست،بالاخره دانشمندان موفق شدند با بازسازی سلول های پوست انسان سلول های بنیادی بسازند.

سلول های بنیادی تنها سلول هایی هستند که توانایی تبدیل شدن به انواع سلول های دیگر را و تکثیر شدن را دارند. از آنها می‌توان در تولید سلول ها و نهایتاً بافت‌های مختلف دیگر استفاده کرد.

استفاده از این سلول ها در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در حال گسترش است.

دکتر شکری میتالیپوف، از دانشگاه علوم «اورگان» - واقع در شمال غربی آمریکا - در حالی از فناوری جدید خود خبر می دهد که پیشتر نیز موفقیتی چشم گیر در این زمینه به دست آورده است.

او به همراه گروه همکارانش در سال 2007 توانستند با بازسازی پوست میمون، از آن سلول بنیادی بسازند.

این محققان در آزمایش اخیر خود به شیوه ای سنتی در آزمایشات ژنتیک دست زدند: گرفتن هسته سلول های حاوی دی ان ای پوست و انتقال آن به سلول تخمک خالی از محتوای ژنتیکی. بدین ترتیب، هسته سلول بالغ با تخمک آمیخته شده و سلول بنیادی می سازد.

به گفته دکتر میتالیپوف، سلول های بنیادی تولید شده با این روش قابلیت تبدیل شدن به سلول های عصبی، کبدی و قلبی را دارند.

ویژگی دیگر روش جدید در تولید سلول های بنیادی این است که بدن بیمارانی که میزبان این گونه سلول هاست، آنها را پس نمی زند. چرا که برای مداوای فرد بیمار، از سلول های پوست خود او استفاده می شود.

رئیس این گروه تحقیق در ادامه با اذعان به این که هنوز مراحل بسیاری باقی مانده است تا استفاده درمانی از روش جدید تکمیل شود، خاطر نشان کرد این پیشرفت گامی مهم در ساخت سلولهای بنیادی مورد استفاده در پزشکی ترمیمی به شمار می آید.

مزیت دیگر این روش در آن است که دیگر نیاز نیست برای تهیه سلول های بنیادی از جنین انسانی استفاده کرد.(واحدمرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها