تاسیس و راه‌اندازی یک پایگاه فضایی با استفاده از مواد موجود روی ماه و با استفاده از یک پرینتر سه‌بعدی بسیار راحت‌تر از ساخت آن به کمک روش‌های مرسوم است. برای انجام این کار شرکت‌های خصوصی به آژانس فضایی اروپا ملحق شده‌اند تا امکان استفاده از خاک موجود روی کره ماه برای چاپ سه‌بعدی یک پایگاه فضایی را آزمایش کنند.
کد خبر: ۵۵۹۹۹۲
چاپ یک پایگاه بر سطح ماه

لاورنت پامباگویان، مسئول هدایت این پروژه در آژانس فضایی اروپا می‌گوید: تکنولوژی چاپ سه‌بعدی امروزه قادر به تولید ساختارهای کامل و بی‌عیب و نقصی است.

محققان می‌خواهند بررسی کنند آیا می‌توان با استفاده از این تکنولوژی و به روشی مشابه پایگاهی روی ماه بسازند یا خیر.

متخصصان شرکت فوستر در طراحی خود یک گنبد هرمی‌شکل با دیوارهایی با ساختار سلولی که قابلیت تحمل وزن را دارد در نظر گرفته‌اند.این گنبد همچون سپری در مقابل سنگ‌های آسمانی ریز و تشعشعات کیهانی از فضانوردان محافظت می‌کند.

ساختار سلولی بسته و توخالی (شبیه به استخوان‌های پرندگان) این سازه ترکیب مناسبی از وزن، قدرت و محافظت دربرابر اشعه کیهانی را در یکجا فراهم می‌کند.

اِسکات هاولند، یکی از اعضای تیم طراحی معتقد است چاپ سه‌بعدی، ابزاری بالقوه برای تسهیل ساخت زیستگاه‌های قمری بوده و حجم فعالیت‌های پشتیبانی و لجستیکی لازم برای انجام چنین کاری از کره زمین به ماه را کاهش می‌دهد.

به عنوان تمرین، محققان شروع به چاپ پایگاه‌هایی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی در نقاطی از کره زمین انجام دادند تا از مزایای استفاده از مواد محلی و پایدار آن اطلاعات بیشتری به دست آورند.

خاویر دکستلییر، متخصص مدلسازی شرکت فوستر می‌گوید پایگاهی که قرار است روی ماه تاسیس شود از این منطق پیروی خواهد کرد.

شرکت بریتانیایی مونولیت برای این کار از پرینتر D شکل خود ـ که دارای آرایه‌ای از نازل‌های (افشانک‌ های) متحرک روی یک قاب شش‌متری است ـ جهت پاشیدن محلول چسبناک روی مواد ماسه‌مانندی که قرار است برای ساخت پایگاه از آنها استفاده شود، کمک می‌گیرند.

پرینت سه‌بعدی فرآیندی است که در آن مواد به صورت لایه به لایه و براساس یک نقشه سه‌بعدی روی هم قرار می‌گیرد و با یک ماده چسبناک لایه‌ها به هم چسبانده می‌شود.

کمپانی مونولیت معمولا از چاپگر سه‌بعدی خود برای چاپ مجسمه‌ها و کار روی صخره‌های مرجانی مصنوعی کمک گرفته تا از سواحل دریا در برابر امواج خروشان دریا محافظت کند.

انریکو دینی، بنیانگذار مونولیت می‌گوید: در ابتدا نیاز است که مواد موجود در سطح ماه را اینجا روی زمین شبیه‌سازی و سپس فرآیند چاپ را به وسیله آنها تکمیل کنیم. آنها قصد دارند برای چسب از یک نمک چسبنده که مواد را تبدیل به مواد جامد سنگ‌مانند می‌کند، استفاده کنند.

پرینتر فعلی مونولیت قادر به ساخت دو متر سازه در هر ساعت است. دینی می‌گوید نسل بعدی این پرینتر قادر خواهد بود در هر ساعت 3.5 متر بلوک تولید کرده و کار ساخت و ساز یک پایگاه برای استقرار در سطح ماه را در یک هفته به اتمام رساند.

آژانس فضایی اروپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها