بیمه تکمیلی، بازنشستگان را دور می‌زند

بیمه تکمیلی باز هم دست بازنشستگان را در پوست گردو گذاشت ؛ بیمارستان‌های طرف قرارداد با بیمه تکمیلی بازنشستگان را بستری نمی‌کنند، آنها می‌گویند تا بیمه تکمیلی بدهی خود را با این بیمارستان‌ها صاف نکند، از پذیرش بازنشستگان معذور هستند، اما این تنها مشکل بازنشستگان با بیمه تکمیلی‌شان نیست.
کد خبر: ۵۵۹۹۵۹
بیمه تکمیلی، بازنشستگان را دور می‌زند

آنها می‌گویند پولی که به امید استفاده از خدمات بیمه تکمیلی در مراکز طرف قرارداد از جیب پرداخته‌اند با گذشت ماه‌ها هنوز دستشان را نگرفته است.

حالا دیگر بازنشستگان عطای داشتن بیمه‌تکمیلی را به لقایش بخشیده‌اند، در شرایطی که ناکارآمدی بیمه‌های درمانی پایه و تحمیل هزینه‌های کمرشکن به بیماران در مراجعه به مراکز درمانی همچنان ادامه دارد، بازنشستگان در حالی چشم امید به بیمه‌های تکمیلی دوخته‌اند که این بیمه نیز با ارائه خدمات دست و پا شکسته و شانه خالی کردن از انجام تعهدات خود، به این قشر بی‌مهری می‌کند.

تاخیر چند ماهه در پرداخت

بازنشستگان خوب یادشان هست که کانون بازنشستگان تامین اجتماعی آبان سال گذشته برای دومین سال متوالی با هدف ارائه خدمات تکمیلی درمان به بازنشستگان با بیمه دی قرارداد بست.

براساس این قرار‌داد شرکت بیمه مکلف شد درازای دریافت حق بیمه 10هزار و 450 تومانی از بازنشستگان به آنها خدمات ارائه دهد.

خواسته اصلی بازنشستگان از بیمه دی پرداخت هزینه درمانی در چارچوب تعهدات بیمه تکمیلی است به این ترتیب بازنشستگان با مراجعه به آزمایشگاه‌ها و مراکز تشخیص طبی تمام هزینه‌های مربوط به عکسبرداری و آزمایش را از جیبشان می‌پردازند و سپس مدارکشان را برای دریافت خسارت به بیمه دی تحویل می‌دهند تا بتوانند هزینه از جیب رفته را زنده کنند، اما حالا آنها با مشکل جدیدی مواجه شده‌اند.

بیمه تکمیلی بازنشستگان برای پرداخت هزینه‌های درمان بازنشستگان اما و اگر می‌آورد.

بازنشستگان گلایه دارند از این‌که برای پس گرفتن پولی که از جیبشان بابت هزینه درمان پرداخت کرده‌اند، باید هفته‌ها و حتی ماه‌ها انتظار بکشند.

خانم رسولی، بازنشسته‌ای که تحت پوشش بیمه تکمیلی دی است در این باره می‌گوید: وقتی قرار شد تحت پوشش بیمه تکمیلی دی قراربگیریم، ابتدا به ما گفتند که باید برویم و در بانک دی حساب باز کنیم، من و بسیاری از بازنشستگان با این وضع کمر درد و پا درد و هزار و یک بیماری ریز و درشت ساعت‌ها در صف ایستادیم تا بالاخره توانستیم در بانک حساب باز کنیم چون گفته شده بود باید این کار را انجام دهیم که بانک هم بتواند پول هزینه درمان را به حساب مان واریز کند.

وی ادامه می‌دهد: بهمن سال گذشته برای انجام چند آزمایش مجبور شدم 300 هزارتومان از پس‌اندازم را بپردازم، اما از آن زمان تا حالا هنوز نتوانسته‌ام این پول را از بیمه بگیرم.

سرگردانی بازنشستگان در بیمارستان‌ها

از بیش از صد کلینیک، بیمارستان و مرکز عکسبرداری طرف قرارداد با شرکت بیمه دی (که هنگام بستن قرارداد با کانون بازنشستگان در فهرست مراکز ارائه خدمات این بیمه بوده‌اند) حالا 96 مورد قرارداد خود را به دلیل بدقولی بیمه تکمیلی دی در پرداخت بدهی، لغو کرده‌اند و فقط چهار مرکز طرف قرارداد، حاضرند به بازنشستگان خدمات بدهند.

بیمارستان‌های محب و صدر، کلینیک چشم پزشکی نور و بخش خصوصی بیمارستان میلاد، چهار مرکزی هستند که همچنان با بیمه تکمیلی دی قرارداد دارند.

بازنشستگانی که به مراکز درمانی برای بستری و خدمات عکسبرداری و انجام آزمایش‌های طرف قرارداد مراجعه کرده‌اند در حالی دست رد به سینه‌شان خورده است که تنها راه‌چاره را در مراجعه به چهار مرکز درمانی باقیمانده دیده‌اند.

در این شرایط کاملا روشن است که به دلیل حجم بالای مراجعه بازنشستگان برای انجام کارهای درمانی، این مراکز اکثرا شلوغ بوده و نوبت‌دهی در آنها با زمان‌های طولانی انجام بشود.

به نظر می‌رسد در میدان دعوای سازمان‌های بیمه‌گر با مراکز درمانی باز هم این بازنشستگان هستند که باید تاوان بپردازند.

این مشکل موجب شده تا بازنشستگان در ماه‌های اخیر نتوانند آن طور که انتظار دارند از مزایای بیمه تکمیلی درمانی خود بهره‌مند شوند و نگران هستند که اگر این روند ادامه داشته باشد و مسئولان بیمه دی در این باره چاره‌اندیشی نکنند به‌طور یقین بازنشستگان برای درمان خود از یک سو و تامین این هزینه‌ها از سوی دیگر با چالش جدی مواجه شوند.

در این شرایط رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در گفت‌وگو با جام‌جم، از حل مشکل چهار بیمارستان طرف قرارداد با بیمه تکمیلی شامل محب و صدر، کلینیک چشم پزشکی نور و بیمارستان میلاد خبر می‌دهد.

علی اکبر خبازها در خصوص شرایط بیمارستان میلاد می‌گوید: از آنجا که بیمارستان میلاد به صورت شرکتی و نیمه‌خصوصی اداره می‌شود، ارائه برخی خدمات به بیماران در این بیمارستان شامل بیمه تکمیلی می‌شود ضمن این‌که برخی پزشکانی که در این بیمارستان مشغول به کار هستند نیز برای انجام اعمال جراحی سنگین با بیمه تکمیلی طرف قرارداد هستند که این وضع آن هم در شرایطی که بیمه تکمیلی دی حدود چند میلیارد تومان به بیمارستان میلاد بدهی دارد، برای بازنشستگان دردسرساز شده است.

وی این را هم می‌گوید که فعلا بازنشستگان برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی خودشان چاره‌ای ندارند جز این‌که به چهار مرکز درمانی که در بالا به آن اشاره شد، مراجعه کنند.

خبازها، دلیل تاخیر در پرداخت‌ها را ازدحام بازنشستگان در چند بیمارستان طرف قرارداد با بیمه تکمیلی دی می‌داند و می‌گوید: البته در قرارداد بسته شده با بیمه دی قرار بود هزینه‌های کمتر از صد هزار تومان ظرف یک روز و هزینه‌های بیش از آن در یک هفته پرداخت شود که به دلیل ازدحام و تعداد زیاد بازنشستگان متقاضی دریافت خسارت، هزینه‌های بیمه تکمیلی در مدت زمان بیشتری به آنان پرداخت می‌شود.

اگر همه چیز خوب پیش برود، امکان دارد بازنشستگان بین دو هفته تا یک ماه آینده به حق و حقوقشان برسند؛ این وعده‌ای است که رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به بازنشستگان داده و می‌گوید: در گذشته پرداخت خسارت از بیمه تکمیلی دی به بازنشستگان به صورت چک بود، اما از ابتدای اردیبهشت پرداخت هزینه‌های درمانی الکترونیکی انجام می‌شود.

خبازها در گفت‌وگو با جام‌جم، به بازنشستگانی که از اول اردیبهشت به بعد پرونده تشکیل داده‌اند، قول می‌دهد با ارائه شماره کارت و حساب، هزینه بیمه تکمیلی برای آنان واریز شود که این پرداخت‌ها دو هفته تا یک ماه زمان خواهد برد.

قرارداد دیگر تمدید نمی‌شود

بیمه تکمیلی دی دیگر تمدید نخواهد شد. این پیش‌بینی رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی از آینده بیمه تکمیلی بازنشستگان است که می‌گوید: اگر هنگام بستن قرارداد با این شرکت بیمه می‌دانستیم ممکن است در آینده چنین مشکلاتی بوجود آید قطعا این قرارداد تمدید نمی‌شد.

خبازها تاکید می‌کند: پرداخت حق بیمه بیشتر برای بازنشستگان غیرممکن است و اگر بیمه تکمیلی دی همچنان از انجام تعهدات خود شانه خالی کند چاره‌ای جز این نیست که تا پایان قرارداد (مهر) صبر کنیم و پس از آن به فکر این باشیم که با شرکت بیمه تکمیلی جدیدی قرارداد ببندیم.

این مقام مسئول در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، در حالی تاکید می‌کند که بازنشستگان به هیچ وجه امکان پرداخت حق بیمه بیشتر برای پوشش بیمه تکمیلی را ندارند که وقتی قرار شد کانون بازنشستگان تامین اجتماعی برای دومین سال متوالی با بیمه تکمیلی دی قرار داد خود را تمدید کند، آن زمان هم خبازها تاکید کرده بود، این کمترین مبلغ حق بیمه‌ای بوده که شرکت بیمه تکمیلی دی تقاضا کرده و سایر شرکت‌های بیمه تکمیلی برای بستن قرارداد مبلغ حق بیمه بالاتری تقاضا کرده بودند.

تلاش کردیم برای روشن شدن موضوع و پاسخ به سوالاتی که ذهن بازنشستگان را به خود مشغول کرده، با دکتر قاسم زاده مدیر پروژه بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی در شرکت بیمه دی گفت‌وگو کنیم، اما متاسفانه وی پاسخ سوالات ما را به زمان دیگری موکول کرد.

قسمت تلخ داستان به این موضوع برمی‌گردد که بازنشستگان قشر آسیب‌پذیری محسوب می‌شوند که باید آرامش شان در دوران سالمندی حفظ شود، در حالی که اغلب خبرهایی که درباره این گروه اعلام می شود به تاخیر در پرداخت حقوق و مستمری، وعده‌های بی‌سرانجام درمورد افزایش حقوق و مواردی شبیه به این مسائل برمی‌گردد.

حالا باید دید با پایان قرارداد بیمه تکمیلی دی با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، آیا شرکت بیمه مناسبی برای عقد قرارداد جدید پیدا خواهد شد یا بازنشستگان باید به کلی قید بیمه تکمیلی درمان را بزنند؟

پوران محمدی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بچه ها
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
۰
۰
سلام ماهم كه الان نیروی قراردادی بانك ملت هستیم در استان خوزستان فقط بیمه تامین اجتماعی هستیم.هیچ مسئولی به فكر بیمه تكمیلی ما نیست خصوصاً كارگزینی.

نیازمندی ها