با مصطفی رحماندوست شاعر خاطرات کودکی

سارق ماشینـم شعـرهایم را از بَـر بود

مصطفی رحماندوست، نویسنده و شاعر شناخته شده حوزه کتاب کودک و نوجوان کشورمان تاکنون 172 عنوان کتاب را از زمان آغاز فعالیتش در این حوزه به چاپ رسانده است.
کد خبر: ۵۵۷۹۸۹
انتشار چیستان‌های مصطفی رحماندوست

رحماندوست این روزها مجموعه چند جلدی چیستان‌ها را برای عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده کرده است.

او که معمولا کتاب‌هایش از شمارگان بالایی برخوردار است نسبت به سرانه مطالعه کتاب کودک و نوجوان در کشور ناراضی است و می‌گوید با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان دریافت که سال گذشته به هر دو کودک و نوجوان ایرانی تنها یک کتاب می‌رسید.

آقای رحماندوست نمایشگاه کتاب نزدیک است، آیا کتاب جدیدی عرضه خواهید کرد؟

بله، یک مجموعه هفت جلدی به نام چیستان‌ها توسط انتشارات آبرنگ آماده انتشار شده است. البته یک کتاب گویا، از مجموعه یک کتاب چهار جلدی به نام «پنج انگشت بودن» که قبلا منتشر شده بود هم عرضه خواهد شد. در واقع امسال انتشارات نوین کتاب با گویاسازی و کارآهنگ‌سازی روی 20 ترانه کتاب قبلی من آن را با شکلی جدید منتشر کرده که در نمایشگاه عرضه می‌شود.

جزئیات بیشتری از کتاب چیستان‌ها می‌گویید؟

این کتاب، 16 صفحه‌ای است و البته هر جلد نام جداگانه‌ای دارد، اما سرفصل آن چیستان‌هاست و برای رده سنی پیش‌دبستانی است. موضوع آن بیشتر در مورد وسایل پیرامون بچه‌هاست.

شما سال‌های زیادی است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارید،‌ شرایط فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید ببینیم با وضع قیمت‌ها استقبال از خرید کتاب چگونه می‌شود. مردم با توجه به تورم، قدرت خریدشان پایین آمده و هزینه‌هایشان بالا رفته است و از طرف دیگر به دلیل هزینه‌های کاغذ و چاپ قیمت کتاب افزایش یافته است. طبیعی است که چنین روندی روی اولویت خرید مردم تاثیر می‌گذارد و همه این مسائل نیز روی تیراژ و فروش کتاب تاثیر می‌گذارد.

این موضوع قطعا بر سرانه مطالعه کتاب کودکان و نوجوانان هم تاثیر خواهد گذاشت.

پارسال با حسابی که کردم دیدم تعداد جلد‌های کتاب چاپ شده را اگر تقسیم بر تعداد کودکان کشور کنیم به هر دو کودک و نوجوان ایرانی فقط یک جلد کتاب در سال می‌رسد که این بسیار کم است.

به نظرتان مشکل از طرف خانواده‌هاست؟

مشکل فقط والدین نیست، مشکل به همه برمی‌گردد. از یک طرف خانواده‌ها به قصه‌خوانی و شعر‌خوانی برای کودکانشان توجه نشان نمی‌دهند و این نیاز را احساس نمی‌کنند که برای کودکانشان کتاب داستان خرید کنند و از طرف دیگر آموزش و پرورش ما هم در این زمینه باید وارد شود و در مدارس، شاهد رونق کتابخوانی باشیم.

سیما رادمنش ‌‌- فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها