توقف ممنوع نیست، پنچر نمی‌شود!

خیابان‌های این شهر پر شده‌ است از خودرو‌هایی که صف‌های طولانی پمپ بنزین و گاز به وجود آورده‌اند و گاهی به معطل شدنتان در ترافیک‌های سنگین دهان‌کجی می‌کنند. صبح زودهنگام رسیدن به محل کار یا شب که خسته به خانه می‌رسیم، طول این خیابان‌ها تاب به صف شدن این ماشین‌ها را ندارد.
کد خبر: ۵۵۷۹۵۳
توقف ممنوع نیست، پنچر نمی‌شود!

پارکینگ‌ها نقش مهمی در زندگی همه ما دارند، گاهی خودرویمان را به دلیل تخلف به آنجا می‌برند. گاهی به معنی تمام شدن یک روز کاری است وقتی به پارکینگ خانه برمی‌گردیم و گاهی خرید کردن را برای ما راحت می‌کنند. در تهران پارکینگ‌های مختلفی داریم: پارکینگ‌های سیار، پارکینگ‌های مکانیزه، پارکینگ‌های مسطح یا طبقاتی و محل‌های پارک کنار خیابان. اینجا اطلاعات کاملی را در زمینه پارکینگ‌ها، ظرفیت و هزینه‌های ورودی‌شان دریافت می‌کنید.

پارکینگ در مناطق اداری و تجاری تهران نقش مهمی دارد. وقتی هر روز صبح بعد از یک ترافیک سنگین به محل کار می‌رسید و تازه با پیدا نکردن جای پارک مجبور می‌شوید خیابان نزدیک محل کارتان را چند بار دور بزنید تا جای پارک پیدا کنید، این نقش را درک می‌کنید، همین دلیل باعث شده تا پارکینگ‌هایی که در نزدیکی این مناطق اداری وجود دارند، قیمت‌های باورنکردنی داشته باشند.

خیابان ولیعصر یکی از این مناطق اداری است که در آن پارکینگ‌های زیادی هم وجود دارد. در یکی از کوچه‌های این منطقه ساختمان نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که از طبقه همکفش به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود.

این ساختمان جای پارک‌های خود را 3000 تومان می‌فروشد. همان نزدیکی‌ها در خیابان ارغوان غربی، پارکینگ دیگری وجود دارد که به ازای توقف 24 ساعته خودرو‌ها 6000 تومان می‌گیرد.

بعضی پارکینگ‌ها هم مثل پارکینگ دربند با ورودیه‌های آنچنانی خود را به نوعی اختصاصی می‌کنند. ورودیه پارکینگ در خیابان دربند تهران 12 هزار تومان است. این پارکینگ در پنج طبقه ساخته شده است.

ورودی پارکینگ‌های لاله با ظرفیت 912، پارکینگ کاوه با ظرفیت 620 و حافظ با ظرفیت 511 هم بین هزار تا 2000 تومان است که با توجه به شلوغی، پر شدن پارکینگ و ساعات توقف در آمد این پارکینگ‌ها به دست می‌آید.

نقش پارکینگ در رونق مراکز خرید

نقش پارکینگ در رونق مراکز خرید را نمی‌توان نادیده گرفت. مرکز خرید هایپر استار به دلیل طراحی پارکینگ در هر طبقه و راحتی مشتری در حمل کالا تا خودرو موفق عمل کرده است.

پارکینگ‌های مراکزی مانند آسمان ونک در میدان ونک و گلدیس در فلکه دوم صادقیه اختصاصی هستند و به مالکان و صاحبان بوتیک‌ها فروخته شده است.

مجتمع تجاری میلاد نور به ازای دو ساعت توقف ماشین در پارکینگ 2000 تومان می‌گیرد. مرکز خرید تندیس هم در میدان تجریش برای هر خودرو ورودی هزار تومانی در نظر گرفته است که به ازای هر ساعت توقف 1500 تومان به هزینه پارکینگ اضافه می‌شود.

معمولا خدمات پارکینگ مراکز خرید بین ساعت 10تا22 به شهروندان امکان می‌دهد با قرار دادن خودرویشان در پارکینگ‌ها با خاطری جمع‌تر خرید کنند.

بیشتر مراکز حتی اجازه می‌دهند که ماشین خود را 24 ساعت و بیشتر در آنجا پارک کنید. ایران‌زمین یکی از این مراکز است که هر 24 ساعت هزینه‌ای معادل 5000 تومان از شما می‌گیرد.

پارکینگ صفویه هم که در خیابان ولیعصر قرار دارد، ابتدا 2000 تومان ورودیه می‌گیرد و هر دو ساعت 2000 تومان دیگر به مبلغ اضافه می‌شود.

نقش جای پارک در خرید و فروش خانه یکی دیگر از گزینه‌هایی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. پارکینگ و انباری همیشه دو گزینه‌ای است که هنگام خرید و فروش ساختمان‌ها و خانه‌ها از آنها جدا نام‌برده می‌شود. این‌که یک خانه پارکینگ داشته باشد یا نه، در فروش آن بسیار موثر است.

معمولا مشاوران املاک یا مالکان خانه به دلیل وجود پارکینگ در سند خانه حدود 10 درصد هزینه را روی قیمت هر متر آن می‌کشند. به عنوان مثال اگر خانه‌ای را متری چهارمیلیون بفروشند با وجود پارکینگ باید آن را به قیمت چهار میلیون و 400 تومان خرید.

خیابان‌های اجاره‌ای

«پارکبان بودن شغل سختی است. این‌که در سرما و گرما زیر برف و باران در خیابان باشی و مردم فکر کنند حقشان را می‌خوری از همه بدتر است.»

اینها را جواد، پارکبان رو به روی بیمارستان مفید می‌گوید. جواد پسرک لاغراندام و قدبلندی است که با تمام وجود حواسش به ماشین‌های پارک شده کنار خیابان است. او دیپلم دارد و کار دیگری پیدا نکرده است: «شنیده‌ایم قرار است محل پارک با دستگاه‌های مکانیزه کنترل شود و دیگر فکر نمی‌کنم چیزی به نام پارکبان وجود داشته باشد. ما 18 جای پارک را روزانه 45000 تومان اجاره می‌کنیم. به ازای توقف هر ماشین ساعتی 400 تومان گرفته می‌شود، بعضی جاها مثل تجریش ساعتی 800 تومان است. اگر پلیس راهنمایی و رانندگی کنار ما نباشد یک نفر هم پول نمی‌دهد. مردم خیلی اذیت می‌کنند، گاهی اوقات می‌گویند مگر خیابان را خریده‌اید؟ حقیقتش این است که نخریده‌ایم؛ اما اجاره‌اش که کرده‌ایم! ما هم یک شغل داریم مثل راننده‌ها. مگر می‌شود که کرایه راننده تاکسی را نداد. آن وقت چطور اجاره جای پارک را نمی‌دهند؟! یک آقایی اینجاست که یکی از جا پارک‌های من را برای فولکس تر و تمیزش گرفته و چون این کار هر روزش است من هم ساعتی 300 تومان با او حساب می‌کنم.»

سرهنگ بذرافشان، جانشین پلیس راهور تهران، خاطرنشان کرد که 15 هزار محل پارک از سوی دستگاه‌های مکانیزه کنترل می‌شود. این دستگاه‌های مکانیزه با استفاده از کارت‌های چند منظوره حمل و نقل فعال و شارژ می‌شود. اگر مبلغ شارژ تمام شود چراغ محل پارک شما قرمز خواهد شد و در آن صورت 20 هزار تومان جریمه می‌شوید؛ اما پرسش‌هایی که مطرح می‌شوند، این است: چه به سر پارکبان‌ها می‌آید؟ آیا مشکل کمبود جای پارک با 15 هزار مکان حل می‌شود؟

مریم امیرپور - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها