سرپرست مرکز زمین شناسی زاهدان گفت: شش گسل زلزله در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
کد خبر: ۵۵۵۱۴۴
وجود 6 گسل زلزله در سیستان و بلوچستان

محمد رضا موسوی طی سفر به منطقه زلزله زده سراوان افزود: براساس تقسیم بندی‌های انجام شده، بخش‌های شمالی استان سیستان و بلوچستان در محدوده‌ی ایران مرکزی قرار گرفته و از خصوصیات لرزه‌ای برخوردار است و بخش‌های جنوبی استان در «زون مکران» قرار می‌گیرد.

وی گفت: زلزله‌های مکران در تراکم کمتری نسبت به بقیه نقاط ایران به ویژه زاگرس برخوردار است و معمولا زلزله‌های با شدت بالا کمتر در آن اتفاق افتاده است.

موسوی افزود: گسل‌های مهم استان عبارتند از گسل نهبندان که شامل گسل نه غربی – نه شرقی – نصرت آباد – کهورک و امتداد آن گسل زابلی و نیز گسل زاهدان هستند.

وی تصریح کرد: گسل نصرت آباد جزء گسل‌های فعال منطقه محسوب می‌شوند.

سرپرست مرکز زمین شناسی زاهدان در ادامه به ویژگی‌های گسل سراوان اشاره کرد و گفت: گسل سراوان 270 کیلومتر آن داخل ایران است و در انتهای جنوب شرقی خود با راستای تقریبا شرقی – غربی وارد خاک پاکستان می شود و یک راندگی با شیب 45 درجه است و در امتداد آن چشمه‌های متعددی دیده می‌شود که می‌تواند در اثر عملکرد این گسل ایجاد شده باشد و با توجه به اینکه یک گسل کواترنر است، جزء گسل‌های لرزه‌زا نیز محسوب می‌شود‌.

موسوی گسل ساحلی مکران را از جمله دیگر گسل‌های مهم استان خواند و افزود: این گسل یک گسل احتمالی است که گسل‌های عادی و پادگانه‌های دریایی ساحلی در طول دریای عمان را نشانه‌ای بر وجود و عملکرد این گسل بنیادی در راستای ساحل مکران می‌دانند که در استان سیستان و بلوچستان روند آن تقریبا شرقی- غربی و 300 کیلومتر است که از کنار شهر چابهار می‌گذرد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها