گزارش ها از وقوع زمین لرزه ای شدید به بزرگی ۷ و ۷ ریشتر در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان حکایت دارد. همچنین وقوع زمین لرزه ای دیگر به بزرگی هفت و ۸ دهم ریشتر در شهرستان خاش گزارش شده است. معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی این زلزله را بزرگترین زلزله ایران در حدود 50 سال اخیر عنوان کرد.
کد خبر: ۵۵۴۵۴۴
بزرگترین زلزله نیم قرن اخیر سیستان و بلوچستان را لرزاند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پایگاه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت 15:14 دقیقه در سراوان سیستان و بلوچستان، زمین لرزه ای به بزرگی 7 و 7 هم ریشتر به وقوع پیوسته است.کانون این زمین لرزه در عمق 18 کیلومتری بوده است.

خبرگزاری ها از احساس شدن این زمین لرزه در کشورهای قطر، امارات، عربستان، افغانستان و عمان خبر دادند.

نام شهرهای خاش، زاهدان، ایرانشهر در ایران، و رودبار در افغانستان و مسقط در عمان به عنوان مناطق زلزله زده بیان شده است. این زمین لرزه در پاکستان و هند نیز احساس شده است.

پایگاه اینترنتی مرکز بین المللی لرزه نگاری نیز از وقوع زمین لرزه به بزرگی هفت و هشت دهم ریشتر در شهرستان خاش در ساعت 15:16 خبر داد.

این پایگاه زمین لرزه نگاری همچنین محل زمین لرزه را هشتاد و شش کیلومتری جنوب شرقی خاش اعلام کرد.

ناروئی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد از شدت خسارت ها آماری در دست نیست، اما به محض کسب اطلاعات در این زمینه، اطلاع رسانی صورت می گیرد.

همچنین دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در گفت‌و‌گو با ایسنا این زلزله را بزرگترین زلزله ایران در حدود 50 سال اخیر عنوان کرد.

وی با اشاره به این که شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بزرگی این زلزله را 7.7 درجه در مقیاس امواج‌ درونی زمین اندازه‌گیری کرده، شدت آن را هشت در مقیاس مرکالی پیش بینی کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان با اشاره به زلزله اخیر در سراوان گفت: تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان اعزام شدند.

وی ادامه داد: تمامی های واکنش سریع شهر‌های خاش ، سوران و زاهدان به سراوان اعزام شده‌اند.

رسول راشکی افزود:از شهرستان‌ سوران به دلیل مجاورت با محل وقوع زلزله از هر کدام دو تیم به منطقه گسیل شده‌اند.

شبکه « العربیه» در خبری فوری گزارش داد زلزله‌ای به قدرت 7.8 درجه ریشتر شرق ایران را لرزاند شدت این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز  احساس شده است.

در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه،دوبی،ابوظبی» این زمین لرزه احساس شده است.شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
دست تنهائید مگه ... خیلی نظرات رو دیر تائید می كنید...
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
بنده 1 سال پیش زمین لرزه رو تجربه كردم.هر كسی كمكی از دستش بر میاد باید انجام بده برای هم وطنان سیستان . بلوچستان
مصطفی
Hong Kong
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
۰
۰
از مسئولان خواهشمندیم در اسرع وقت كمك رسانی را شروع كنند
mohsen
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
سلام چرا این جا نوشتین تو عمق 18 كیلومتری اولین بار هم ژئوفیزیك 18 كیلومتری نوشت ولی الان همه میگن 95 كیلومتری بوده

نیازمندی ها