فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ خبر داد:

پلمب 252 باشگاه بدنسازی غیرمجاز در پایتخت

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی، پیامدهای جسمی مصرف خودسرانه مکمل‌های غذایی را تشریح کرد

هشدار به باشگاه‌های متخلف و جوانان کم‌اطلاع

تا دلتان بخواهد عوارض جسمی، روانی و حتی اجتماعی در پس تجویز غیرمجاز مکمل‌های غذایی از سوی برخی باشگاه‌های بدنسازی هست؛ امر مهمی که وزارت ورزش و جوانان را بر آن داشت فدراسیون پزشکی ورزشی را به عنوان متولی نظارت بر این باشگاه‌ها قرار دهد تا این پیامدها به حداقل کاهش یابد، اما آیا توفیقی در این رابطه حاصل شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش سراغ دکتر لطفعلی پورکاظمی، رئیس فدراسیون رفتیم. او در عین حال که به باشگاه‌های متخلف هشدار جدی داد، گوشه‌ای از پیامدهای تکان‌دهنده مصرف خودسرانه مکمل‌های غذایی و تجویز این مکمل‌ها از سوی افراد غیرمتخصص را برشمرد.
کد خبر: ۵۵۲۵۲۱

پورکاظمی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که از حدود دو سال قبل ستاد نظارت بر سلامت اماکن و باشگاه‌های ورزشی کشور تشکیل شده است، اظهار کرد: این ستاد با شرکت کمیسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون پزشکی- ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) تشکیل شد و طی این مدت از 7500 باشگاه بازرسی‌های محسوس و نامحسوس انجام شد و در این باره حدود 2500 باشگاه تشویق‌نامه و بسته‌های تشویقی همچون جعبه کمک‌های اولیه دریافت کردند و حدود 1500 باشگاه تذکر در رابطه با بحث بیمه ورزشی، تجویز مکمل‌ها، ورزش و رعایت مسائل بهداشتی دریافت کردند. علاوه بر این تعدادی از باشگاه‌ها با اخطار نهایی و اتمام حجت مواجه​ و برخی نیز پلمب شدند.وی با تاکید بر این امر که بازرسی از باشگاه‌های ورزشی به هیچ وجه فرمالیته نیست، افزود: طی سال گذشته شمار بازرسان را افزایش دادیم تا تمام​ باشگاه‌های سراسر کشور بدانند در بحث نظارت و بازرسی از آنها بسیار جدی هستیم.

هیچ مربی حق تجویز ندارد

پورکاظمی با بیان این که صدور مجوز باشگاه‌ها توسط کمیسیون ماده 5 انجام می‌شود، افزود: ما به لحاظ وظیفه‌ای که بر عهده داریم به همه باشگاه‌ها اخطار داده‌ایم​ تجویز هر گونه مکمل به هر دلیلی برای هر رشته ورزشی در باشگاه‌ها ممنوع است، مگر با تجویز پزشک متخصص یا کارشناسان فدراسیون پزشکی ورزشی.وی فرهنگسازی و برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی را بخشی از فعالیت‌های فدراسیون پزشکی ورزشی در حوزه آگاه‌سازی ورزشکاران از میزان اثرات مخرب مکمل‌های ورزشی ذکر کرد و افزود: در این ارتباط طی دو سال گذشته 60 هزار جزوه آموزشی،‌ CD، بروشور و پوستر تهیه و به باشگاه‌های ورزشی ارسال شده است. 700 دوره آموزشی نیز در حوزه دوپینگ و مکمل‌های ورزشی در سراسر کشور توسط افراد فنی و متخصص برگزار شده است؛دوره‌هایی که مدیران باشگاه‌ها، مربیان و ورزشکاران در آنها شرکت کرده‌اند و آگاهی لازم را در این زمینه به دست آورده‌اند.

پورکاظمی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی ما به همین جا ختم نشده و در بحث داروهای نیروزا آخرین فهرست داروهای ممنوعه سال 2013 روی سایت فدراسیون قرار گرفته است تا از نقطه‌نظر دوپینگ نیز ورزشکاران ما گرفتار نشوند.

نظارت نامحسوس، راهی برای مقابله با قلدرها

چه تضمینی وجود دارد​ بازرسان شما در مقابله با برخی باشگاهداران که عمدتا افراد تنومندی هستند با تهدید مواجه نشده و بی‌خیال بازرسی نشوند؟پورکاظمی در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: علاوه بر این که حراست وزارت ورزش و جوانان و نیروهای انتظامی و قضایی در این مساله دخیل هستند و بازرسان ما را تنها نمی‌گذارند، خود ما بازرسی‌های نامحسوس و متعددی از باشگاه‌های سراسر کشور انجام می‌دهیم، طوری که به هیچ عنوان باشگاهداران متوجه نشده و وقتی با تذکر و برخورد قانونی ما مواجه شده‌اند از این موضوع شوکه می‌شوند. به هر ترتیب، ما برای سالم‌سازی محیط باشگاه‌ها با هیچ کس تعارف نداریم و قاطعانه وظیفه ملی و انسانی خود می‌دانیم که در جهت سلامت جوانان کشورمان گام برداریم.

پودر لاغری همان مخدر شیشه است!

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اخباری مبنی بر توزیع مخدرهای شیشه و کراک در باشگاه‌های بدنسازی گفت: مورد تجویز کراک مشاهده نشده است، اما پودرهای لاغری که در برخی باشگاه‌ها تجویز می‌شود همان مخدر شیشه است و جوانان و خانواده‌های آنها باید به‌هوش باشند که فریب افراد سودجو را نخورده و ناخواسته به سمت مصرف مواد مخدر کشیده نشوند.وی گفت: البته با بررسی کارشناسی نتایج حاصل از بازرسی‌ها خوشبختانه به این نتیجه رسیدیم​ تجویز مصرف این ماده مخدر در باشگاه‌ها سیر نزولی دارد و خوشحالیم که از این نظر توانسته‌ایم قدمی رو به جلو برداریم.

خطری در کمین قلب، کلیه و مغز

دکتر پورکاظمی در ادامه این گفت‌وگو به برخی پیامدهای جسمی و روانی مصرف مکمل‌های غذایی اشاره کرد و گفت: جوانان باید به این نکته توجه داشته باشند​ با چه قیمتی و چگونه می‌خواهند اندام‌های ورزیده آن هم به طور موقت داشته باشند! مصرف خودسرانه مکمل‌ها بدون این که زیر نظر پزشکان متخصص انجام شود، می‌تواند نارسایی‌های کبدی و کلیوی در پی داشته باشد، به طوری که کبد را چرب کرده و تخریب سلول‌های کبدی را به دنبال خود دار​د. ضمن این که بی‌نظمی قلبی ـ عروقی نیز خطری است که باید جدی گرفته شود.

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی افزود: اختلال تنفسی، خونریزی دستگاه گوارش، افسردگی و ناباروری هم از دیگر عوارض جسمی مصرف مکمل‌هاست، ضمن این که ناهنجاری‌های مغزی هم در کمین مصرف‌کنندگان این مکمل‌هاست.

این عضلات می‌افتند!

وی با تاکید بر این که مصرف هر گونه مکملی برای ورزش همگانی مضر است، تاکید کرد: ورزشکاران حوزه قهرمانی و حرفه‌ای هم که گاهی ناگزیر به مصرف مکمل هستند حتما باید این مکمل‌ها را زیر نظر متخصصان پزشکی و تغذیه مصرف کنند تا عوارض مصرف این مکمل‌ها به حداقل برسد. جوانی که در حوزه قهرمانی و حرفه‌ای فعالیتی ندارد باید توجه داشته باشد​ به صرف چند صباح تنومند شدن عضلاتش انبوه خطرات جسمی و روانی را به جان می‌خرد غافل از این که همین عضلات تنومند که روزی برای او غرور کاذب ایجاد می‌کند بالاخره می‌افتد و حالت بسیار نازیبایی به جسم او می‌بخشد.

آمپول ویرانگر «سوما»

آمپول «سوما» ازجمله شایع‌ترین مکمل‌هایی است که در باشگاه‌ها افراد سودجو به جوانانی که به آنها مراجعه کرده‌اند، تجویز می‌کنند. دکتر پورکاظمی در این مورد تصریح کرد: برخلاف اظهارنظر افراد غیرمتخصص و غیرکارشناس، این آمپول که نامی آشنا برای ورزشکاران است، ویرانگر بوده و فشارخون بالا را برای برخی به دنبال دارد. آمپولی که نوعی هورمون رشد بوده که علاوه بر فشار خون، دستگاه تناسلی، غدد فوق‌کلیوی، غده هیپوفیز و هورمون‌های کبدی را تحت تاثیر مخرب خود قرار می‌دهد.

3000 پزشک ورزشی آماده ارائه مشاوره

وی در ادامه با بیان این که در دو سال گذشته مقادیر قابل توجهی مکمل از باشگاه‌ها جمع‌آوری شده و هیچ باشگاهی حق فروش مکمل را ندارد، گفت: مطمئن‌ترین راه برای تهیه مکمل داروخانه‌ها هستند، آن هم براساس تجویز متخصصان نه افراد بی‌اطلاع. در این رابطه در حال حاضر در سراسر کشور حدود 3000 پزشک ورزشی و ده‌ها هزار کارشناس آگاه به علم ورزش وجود دارند که می‌توانند در این رابطه مشاوره علمی به جوانان ورزشکار بدهند و انتظار این است که از این افراد متخصص در باشگاه‌های ورزشی و مجموعه‌های ورزشی استفاده شده و با استخدام آنها گامی بزرگ در جهت علمی‌سازی ورزش و همچنین تامین سلامت جامعه برداشت.

تفاهم‌نامه‌ای برای ارائه آموزش

رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی در پاسخ به پرسش پایانی ما مبنی بر چگونگی تعامل این فدراسیون با فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گفت: خوشبختانه در این باره تعامل بسیار خوبی بین دو طرف وجود دارد و در این باره تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی و پژ‍وهشی امضا شده است و دوره‌های آموزشی مفید و موثری برگزار کرده‌ایم.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها