دست برتر پیونگ یانگ

شبه جزیره کره این روزها با مجموعه ای از چالشهای امنیتی همراه شده است. از یک سو کره شمالی از سوی آمریکا و متحدانش امنیت ملی خود را تهدید شده می‌بیند و از سوی دیگر آمریکا برای قدرت نمایی در شرق آسیا و تحقق راهبردهای کلان برای حضور نظامی در این منطقه تقلا می‌کند.
کد خبر: ۵۵۱۸۰۶
دست برتر پیونگ یانگ

بر اساس دکترین راهبردی آمریکا، شرق آسیا محور تحولات جهانی است و آمریکا برای حضور پیش دستانه در این منطقه باید اقدام نماید. با توجه به این مؤلفه ها است که این روزها شبه جزیره کره با آرایش نظامی این کشورها همراه شده است بگونه ای که از یک سو کره شمالی از پاسخ هسته‌ای به آمریکا خبر می‌دهد و از سوی دیگر آمریکا از تقویت توان نظامی در کره شمالی و ژاپن خبر داده و برای اقدام نظامی آماده می شود. با توجه به شرایط موجود این سوال مطرح است که آیا نتیجه این تقابل‌ها به جنگ ختم خواهد شد و در نهایت پیروز نهایی این تقابل‌ها چه کسی خواهد بود؟

در پاسخ به این پرسش بررسی شرایط کره شمالی امری قابل توجه است.کشوری که سالهاست تحت محاصره آمریکا و متحدانش است، اما در برابر آن تسلیم نشده و توان نظامی و هسته‌ای خود را گسترش داده بگونه‌ای که امروز کره شمالی از قطب های هسته ای و نظامی جهان است. انسجام درونی کره‌ای ها در مقابله با آمریکا نیزهمچنان ادامه دارد و خللی در آن به وجود نیامده است.

در حوزه منطقه‌ای نیز از یک سو چین و روسیه امنیت خود را در مقابله با آمریکا می‌بینند لذا کره شمالی مؤلفه‌ای مهم برای آنها قلمداد شده و بر حمایت از آن تأکید دارند. برخی کشورهای منطقه نظیر کره جنوبی و ژاپن نیز هر چند در کنار آمریکا قرار دارند اما هر گونه جنگ در منطقه را برابر با نابودی خود دانسته و حاضر به پذیرش هزینه های جنگ طلبی‌های آمریکا نیستند.

در همین حال آمریکا در بسیاری از نقاط جهان درگیر جنگ است که آفریقا و خاورمیانه محور آن است. هزینه های سنگین اقتصادی و نیز مخالفت های مردم آمریکا با نظامی گری عملاً سران این کشور را به عدم تقابل نظامی مستقیم در جهان سوق داده است.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که احتمال درگیری نظامی در منطقه دور از ذهن است هر چند که آرایش نظامی دو کشور همچنان ادامه دارد. با توجه به این روند کره شمالی پیروز نهایی مناقشه مذکور خواهد بود، چرا که آمریکا برای حفظ موقعیت منطقه‌ای وجهانی خود جز رویکرد به مصالحه چاره‌ای در پیش رو ندارد هر چند که به بهانه مقابله با کره شمالی اهداف نظامی خود یعنی توسعه نظامی گری در منطقه را اجرایی می سازد اما در برابر کره شمالی چاره‌ای جز تسلیم شدن نخواهد داشت.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها