جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از آغاز به کار تیم های کنترل تست سلامت رانندگان در استانها خبر داد و گفت: در سال جاری از 34 هزار راننده تست الکل و اعتیاد گرفته شد که تنها شش درصد این تست ها مثبت بود.
کد خبر: ۵۵۰۳۷۳
تست اعتیاد و الکل از رانندگان پرخطر

سردار موسی امیری امروز یکشنبه در مراسم آغاز به کار تیم های کنترل تست سلامت رانندگان، گفت: یکی از اهداف پلیس راهور کنترل تصادفات و کاهش تلفات است. راهبرد اصلی رسیدن به این مهم پایش حوادث است تا از این طریق بتوانیم علت ها را پیدا کرده و از وقوع این رویدادها پیشگیری کنیم.

وی افزود: در قانون جدید راهنمایی و رانندگی 171 تخلف احصاء شده و برای آن دو دسته مجازات نقدی و نمره منفی و ضبط گواهینامه و حتی ابطال در نظر گرفته شده است.

جانشین رئیس پلیس راهور اظهارداشت: امروز برای نخستین بار است که در تاریخ این پلیس برای یک کد تخلف که بیشترین جریمه را نیز دارد گشت های ویژه ای راه اندازی می شود. افرادی که تحت تاثیر الکل و مواد مخدر رانندگی پرخطر می کنند به 200 هزار تومان جریمه، شش ماه ضبط گواهینامه و معرفی به مرجع قضایی محکوم می شوند. ضمن اینکه برای خودروهای شخصی 10 نمره و خودروهای عمومی نیز 20 نمره منفی در نظر گرفته می شود.

سردار امیری با بیان اینکه این تخلف تاثیر زیادی در وقوع تصادفات دارد، تاکید کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده رانندگان مست در سرعت 75 کیلومتر بر ساعت 11 برابر بیشتر از افراد سالم در معرض خطر هستند.

وی افزود: تیم های کنترل تست سلامت رانندگان برای نخستین بار از سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده اند و دو نوع تست الکل یک مرحله ای و تست اعتیاد دو مرحله ای را از رانندگان پرخطر می گیرند.

جانشین رئیس پلیس راهور اظهارداشت: تجهیزات تست الکل در اختیار تیم های گشت قرار گرفته اند که پس از توقف رانندگان پرخطر که معمولا الکل و مواد روانگردان مصرف می کنند از آنها تست گرفته شود البته در خصوص اعتیاد نیز تجهیزات در اختیار تیم ها قرار داده شده است که بیشتر از رانندگان حمل و نقل عمومی تست اعتیاد گرفته می شود.

سردار امیری با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز 91، 898 تصادف منجر به جرح و فوت به علت خواب آلودگی رخ داد، افزود: زمینه اصلی این حوادث اعتیاد برخی رانندگان بوده است.

وی با اعلام اینکه در 11ماهه امسال 22هزار تست اعتیاد و 12هزار تست الکل از رانندگان مشکوک و پرخطر گرفته شده است، تصریح کرد: تنها شش درصد تست های انجام شده مثبت بوده است که برخورد قانونی با این افراد انجام شد.

سردار امیری افزود: در مرحله نخست 41 دستگاه خودرو کنترل تست سلامت رانندگان در اختیار استان هایی که بیشترین تخلفات را دارند واگذار شده است که یک دستگاه به پلیس راه و یک دستگاه نیز به پلیس ترافیک شهری اختصاص داده می شود. هم اکنون 200 دستگاه تست الکل و مواد مخدر در اختیار این تیم ها قرار گرفته است. این در حالیست که گشت های ویژه پلیس راه نیز به دستگاه های تست الکل و اعتیاد مجهز شده اند.

جانشین رئیس پلیس راهور با بیان اینکه در سال 90، 21 خودروی «ون» کنترل تست سلامت رانندگان در اختیار استانها بود، اظهارداشت: امسال سعی کردیم این خودروها را با امکانات بهتری تجهیز کنیم و در اختیار استانها قرار دهیم. پلیس بر اساس بند ب ماده 10 قانون زمانی که تشخیص دهد راننده ای مرتکب رفتارهای پرخطر می شود یا چهره او مشکوک است می تواند از این رانندگان تست بگیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها