غربی ها چشمان خود را بر روی جنایات صدام بستند

گزارشی از آثار بمباران شیمیایی حلبچه پس از 25 سال

کردهای عراق با مشارکت نمایندگانی از چندین کشور اروپایی و آسیایی بیست و پنجمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه را گرامی داشتند.
کد خبر: ۵۵۰۰۷۷
بیست‌وپنجمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه

هزاران تن از ساکنان شهر حلبچه و دیگر شهرهای اقلیم کردستان عراق با حضور در میدان شهدای حلبچه بیست و پنجمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه به دست رژیم بعث عراق را گرامی داشتند.

در این مراسم که قرار است سه روز به طول بینجامد شرکت‌کنندگان با انجام سخنرانی و پخش تصاویری از واقعه حلبچه، یاد و خاطره هزاران شهروند غیرنظامی کشته شده در بمباران حلبچه را گرامی داشتند.

مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد بمباران حلبچه با حضور نمایندگانی از ایران، ایتالیا، سوئد، فنلاند، نروژ، فرانسه، اتریش و چند کشور اروپایی و آسیایی دیگر برگزار شد.

در این مراسم مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و تاکید کرد که چنین حوادثی نباید هیچگاه تکرار شود.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این مراسم در سطح اعضای پارلمان و یا دیپلمات‌های کنونی و پیشین این کشورها بودند که به اقلیم کردستان عراق رفته‌اند.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نیز روز پنجشنبه در سخنانی با گرامیداشت کشتار غیرنظامیان کرد شهر حلبچه توسط نظام دیکتاتوری پیشین عراق گفت: سالروز کشتار حلبچه باید نقطه عطفی برای کنار گذاشتن اختلافات و همزیستی مسالمت آمیز عراقی‌ها باشد.

در سال 1988 ارتش عراق با استفاده از هواپیما شهر حلبچه را با انواع گازهای شیمیایی از جمله خردل، سارین و چند نوع گاز اعصاب بمباران کرد که بنا بر آمار مقامات کرد در آن بین چهار تا هفت هزار غیرنظامی که بیشتر آنها زن و کودک بودند کشته شدند.

دادگاه عالی عراق در سال 2010 در جریان محاکمه سران حزب بعث، کشتار غیرنظامیان شهر حلبچه را نسل‌کشی اعلام کرد و عاملان این کشتار به اعدام محکوم شدند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
عراقیها كه به مردم خودشان رحم نمیكنندچطور حالا دوست ماشده اند؟درهرحال مردم كردهمیشه مظلوم واقع شده اند

نیازمندی ها