«جام‌جم» گزارش می‌دهد

پرده آخر نمایش سیاه آقای کارگردان

حذف بخش رقابتی ششمین جشنواره ادبی یار و یادگار

دبیر ششمین جشنواره ادبی یار و یادگار از حذف بخش رقابتی این جشنواره و موکول شدن داوری آثار بخش ویژه آن به دوره بعد، خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه جشنواره ششم به گردهمایی برگزیدگان پنج دوره قبل، مبدل خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۸۱۷۷
حذف بخش رقابتی ششمین جشنواره ادبی یار و یادگار

نشست خبری ششمین جشنواره ادبی یار و یادگار صبح امروز شنبه 19 اسفند در پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی برگزار شد.

حمید هنرجو با اشاره به تغییر شیوه برگزاری این جشنواره در سال جاری گفت: شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت که امسال بخش رقابتی جشنواره را حذف کند و مراسم پایانی ما هم تنها به گرد‌همایی 60 برگزیده پنج دوره قبل و اظهارنظر آنها درباره کمیت و کیفیت جشنواره اختصاص پیدا کند.

وی افزود: جشنواره یار و یادگار با این شیوه برگزاری اختتامیه در واقع تلاش دارد تا خود را در معرض آسیب‌شناسی و نقد مخاطبانش بگذارد و موضوع بخش ویژه را نیز که به پاسداشت آیت‌الله شاه‌آبادی اختصاص داشت به جشنواره هفتم موکول کرد.

هنرجو تصریح کرد: از نظر شورای سیاستگذاری جشنواره، برگزیدگان این جشنواره در هر دوره از آن، سرمایه کاری و معنوی آن هستند و به همین خاطر تصمیم داریم در مراسم اختتامیه از گروهی از این دوستان بخواهیم نظر خود را در مورد جشنواره ارائه کنند. در کنار این موضوع فرم‌های نظرسنجی شامل 10 سوال طراحی شده است که برای تمام حاضران در اختتامیه و تمام افرادی که در پنج دوره گذشته به جشنواره اثر ارائه کرده‌اند، ارسال می‌شود و در آن از آنها خواسته شده تا نظرشان را درباره جشنواره و میزان اثرگذاری آن برای ما ارسال کنند.

دبیر ششمین جشنواره ادبی یار و یادگار افزود: ادامه حیات جشنواره در عمل به این نظریات است و اینکه ما متوجه شویم چقدر توانسته‌ایم در میان مخاطبان خود نفوذ داشته باشیم و آرمان‌های آن تا چه اندازه در میان نسل‌های تازه توانسته خودش را نفوذ دهد. از سوی دیگر امسال به دنبال کسب این موضوع هستیم که از نظر مخاطبان چشم‌انداز آینده جشنواره چه باید باشد. آیا روند فعلی برگزاری باید ادامه بیابد و یا اینکه شیوه برگزاری جشنواره تغییر کند.

وی تاکید کرد: 60 برگزیده این جشنواره امسال و در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار می‌گیرند، ولی میزان این تقدیر به اندازه هدایا و جوایز برگزیدگان در دوره‌های قبل نیست. هدف اصلی ما این است که بتوانیم در آینده از تمام آنها در موسسه کتاب چاپ کرده و آنها را به صورتی جدی در حوزه نشر معرفی کنیم.

هنرجو با اشاره به ارزیابی علمی این آثار گفت: ما همیشه در جشنواره سعی داشتیم داورانی را انتخاب کنیم که با نوقلمان ارتباط جدی برقرار کنند. ما داعیه برخی جشنواره‌های ملی که می‌گویند برای داوری نام آثار را حذف می‌کنند، نداریم. داور باید کاملا با پدیدآورنده آثار آشنایی داشته باشد و همه ابعاد خالق اثر را برای داوری در مورد او در نظر بگیرد.

وی همچنین درباره مراسم اختتامیه ششمین جشنواره یار و یادگار اظهارداشت: این مراسم روز چهارشنبه 23 اسفند و از ساعت 15 در تالار خانه معلم اداره آموزش و پرورش منطقه 19 واقع در نازی‌آباد ابتدای خیابان بهمنیار برگزار می‌شود و در کنار آن تلاش داریم تا برای سال آینده با رایزنی با حوزه‌های علمیه، از آنها نیز برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم. فراخوان بخش ویژه جشنواره نیز برای سال آینده ادامه خواهد داشت و از همه علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا آثار خود در مورد آیت‌الله شاه‌آبادی را تا پایان شهریور سال آینده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دبیر ششمین جشنواره ادبی یار و یادگار همچنین با اشاره به نگاه غیرمتمرکز جشنواره، افزود: امسال از استان اصفهان و کردستان برای برگزاری مراسم اختتامیه از ما دعوت شد. غیر از آن بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش نیز در سال جاری از ما خواستند که میزبان این مراسم باشند. در کنار این موضوع خودمان نیز در حال بررسی طرحی هستیم که اختتامیه این مراسم در سال آینده در منزل پدری حضرت امام (ره) در خمین برگزار شود.(مهر)

newsQrCode
برچسب ها: هنرجو
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها