سردار حیدرنیا در دیدار با استاندار البرز

هفته دولت، فرصتی برای تبیین و تشریح اقدامات دولت مردمی است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از کشف بیش از 50 اتاق در شهر زیرزمینی سامن خبر داد.
کد خبر: ۵۴۷۷۹۹
کشف اتاق‌های زیرزمینی در شهر سامن

محمدرضا بشری صبح امروز در ستاد هماهنگی تسهیلات نوروزی و تأسیسات گردشگری در ملایر با اشاره به پیشینه تاریخی ملایر گفت: ملایر شهر کریم‌خان زند است که امروز به عنوان سی و پنجمین شهرستان بزرگ کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به توانمندی‌های این شهرستان در عرصه‌های مختلف افزود: ملایر با داشتن قدمتی هزار ساله دارای 365 اثر تاریخی شناسایی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه 167 اثر تاریخی شهرستان ملایر ثبت ملی شده است، تصریح کرد: دو اثر تاریخی ارگ نوشیجان و شهر زیرزمینی سامن در نوبت ثبت جهانی قرار دارد.

بشری از ثبت هفت اثر شهرستان ملایر در سال جاری در آثار ملی خبر داد و افزود: این آثار شامل پنج تپه تاریخی در روستای ملایر و آیین جشن شیره‌پزی روستای مانیزان و آیین عاشورایی روستای آورزمان ملایر است.

وی با اشاره به اینکه شهر زیرزمینی سامن در سال 84 کشف شد و به مدت شش سال است که در این مکان تاریخی کار کاوش در حال انجام است، افزود: در حال حاضر بیش از 50 اتاق از این شهر زیرزمینی کشف شده است و کاوش‌ها همچنان ادامه دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اظهارداشت: به دلیل حجم تقاضاهای زیاد در بازدید از این اثر مهم تاریخی قصد داریم در ایام نوروز به مدت پنج روز کارگاه شماره یک این شهر زیرزمینی را برای بازدیدکنندگان باز کنیم.

وی در ادامه به صنایع دستی شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: ملایر به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران معرفی شده که بیش از 10 هزار نفر از جوانان این شهرستان به کار مبل و منبت به عنوان یک شغل پایدار در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر پیگیری نمایشگاه و فروشگاه مبل و منبت را از مطالبات هنرمندان این رشته هنری در شهرستان برشمرد و تاکید کرد: نمایندگان مجلس و اداره میراث فرهنگی شهرستان به جد دنبال این موضوع هستند.

وی با اشاره به صنعت مرواربافی در ملایر، عنوان کرد: بیش از 70 هکتار از زمین‌های شهرستان زیر کشت مروار است که بیش از 300 نفر نیز در این حرفه در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و سبدهای تزیینی و.. را در اشکال مختلف و جدید نیز با حضور هنرمندان شمال کشور در این شهرستان آموختند.

بشری به فعالیت‌های دیگر هنرمندان ملایر در رشته‌های قلم‌زنی، گلیم‌بافی، سفال، معرق، مشبک و گیوه‌بافی اشاره کرد و افزود: 12 نفر از هنرمندان ملایر به هنر گیوه‌بافی مشغول هستند.

وی به یخچال میرفتاح ملایر اشاره کرد و افزود: در راستای جذب گردشگران در شهرستان ملایر پنج هزار متر برای محوطه‌سازی اطراف یخچال میرفتاح تملک شده که با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه در حال انجام است در سال 92 این مجموعه تاریخی به عنوان یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌شود و این در حالی است که این یخچال به عنوان تنها یخچال باقیمانده تاریخی در غرب کشور محسوب می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از انتقال برخی آثار تاریخی ملایر که در موزهای تهران و یا همدان نگه‌داری می‌شدند به موزه تاریخی لطفعلیان ملایر خبر داد.

وی افزود: حوزه گردشگری ملایر در حال حاضر پویا شده اما باز هم دچار ضعف‌هایی هستیم که باید در راستای رفع این ضعف‌ها قدم برداریم.

بشری خطاب به مسئولان رستوران‌ها و مجتمع‌های بین راهی در حسن برخورد با مسافران و بهداشت اماکن در ایام نوروز در راستای خدمات‌رسانی با کیفیت‌تر به مسافران تأکید کرد و افزود: نصب بنرهای خوشامدگویی به صورت هماهنگ و یکپارچه در استقبال از مسافران نوروزی، معرفی شهرستان و هنرهای دستی ملایر به عنوان شهر مبل و منبت و دیگر آثار هنری و اماکن تاریخی مورد تأکید است.

وی خطاب به مدیران رستوران‌ها و مجتمع‌های بین راهی بر تجهیز نمازخانه‌ها و مجهز کردن این محیط‌ها به امکانات و تجهیزات از جمله کپسول آتش‌نشانی تأکید کرد و افزود: همه مجتمع‌ها و رستوران‌ها ملزم به رعایت نرخنامه هستند.

در ادامه مدیر هتل کریمخان زند ملایر نیز به امکانات این هتل در حال ساخت اشاره کرد و افزود: هتل کریم‌خان زند در ملایر به عنوان نخستین هتل ملایر در چهار طبقه در حال ساخت است که رستوران آن بیش از یک سال است که به مردم و مسافران خدمات ارائه می‌دهد.

محسن محمدی از تجهیز 200 تخت در این هتل خبر داد و اظهارداشت: تاکنون بیش از 15 میلیارد تومان برای ساخت این هتل هزینه شده و تا تکمیل کامل بیش از 20 میلیارد دیگر نیاز است.

وی با اشاره به اینکه طبقه اول این هتل به عنوان تالار رستوران در هفته دولت افتتاح و شده، تصریح کرد: طبقات بعدی نیز با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی ساخته می‌شود.

مدیر هتل کریم‌خان زند با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ملایر ابراز داشت: شهرستان ملایر باید بیشتر شناخته شود و در این زمینه ایجاد کمپینگ‌های گردشگری در ورودی‌های شهرستان بسیار مؤثر است.

وی افزود: ایجاد کمپینگ‌های گردشگری در ورودی شهرستان علاوه بر شناساندن اماکن تاریخی و صنایع دستی شهرستان باعث رونق اقتصادی برای هنرمندان نیز می‌شود.

محمدی بر بحث درختکاری به ویژه درختان میوه در مکان‌های تفریحی ملایر و تالار و رستوران‌ها و مجتمع‌های بین راهی تأکید کرد و افزود: اگر در این ایام بتوان هدایایی به عنوان یادبود در تالارها و رستوران‌ها و مجتمع‌های بین راهی به مسافران داده شود خاطره خوبی از شهرستان ملایر در اذهان آنها باقی خواهد ماند.

در ادامه این مراسم نیز مسوولان و اعضای حاضر از بخش‌های مختلف هتل بزرگ کریم‌خان زند ملایر بازدید کردند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها