هشدار رئیس کل بیمه مرکزی به خودروسازان:

خودروهای ناایمن بیمه نمی‌شوند

معطلی طولانی و گاه بیش از یک سال بیمه‌ها در پرداخت خسارت، از جمله گلایه شهروندان است

پرداخت خسارت بدون کروکی تا3 میلیون و 150 هزار تومان

بیمه‌ها هنگام دریافت حق بیمه خوش برخورد هستند، اما هنگام پرداخت خسارت فقط به زبان ماده و تبصره با شهروندان سخن می‌گویند؛ این گلایه بسیاری از شهروندانی است که برای استفاده از بیمه‌نامه خود برای گرفتن خسارت تصادفات بدون کروکی پلیس به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۷۶۷۹

تجربه‌ای نه‌چندان خوشایند از سر دواندن‌ها، کم‌‌پرداخت‌‌‌کردن‌ها، تلاش برای نپرداختن‌ خسارت‌ها، مراحل دشوار اداری، در صف ایستادن‌ها، سر و کله زدن با کارشناسان، هدر رفتن وقت، دیر تحویل دادن چک‌ها و موارد دیگر که گاه باعث می‌شود شهروندان خسارت‌دیده عطای استفاده از بیمه‌نامه را به لقایش ببخشند، اما در این میان مسئولان پلیس همچنان تاکید می‌کنند بیمه‌ها موظف هستند تا سقف تعیین شده بر اساس قانون بدون کروکی پلیس به شهروندان خسارت بپردازند.

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تاکید می‌کند: شرکت‌های بیمه موظف هستند در تصادفات رانندگی تا سقف سه میلیون و 150 هزار تومان بدون کروکی پلیس به خسارت‌دیده پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، سردار اسکندر مومنی روز گذشته در همایش سراسری فرماندهان پلیس راهور کشور، تصریح کرد: شرکت‌های بیمه باید به همان راحتی که از مردم پول دریافت می‌کنند به همان سرعت نیز مبلغ خسارت وارد شده به خودرو را به شهروندان پرداخت کنند.

بیمه‌ها سنگ قلاب می‌کنند

در حالی که براساس یک اصل تعریف‌شده شرکت‌های بیمه موظف هستند در تصادفات خسارتی با استناد به کروکی پلیس خسارت بپردازند، اما شهروندان می‌گویند برخی شرکت‌های بیمه به بهانه‌های مختلف می‌کوشند از پرداخت خسارت به بیمه‌شدگان خود شانه خالی کنند.

اختلاف‌نظرهایی که گهگاه میان پلیس و شرکت‌های بیمه برسر پرداخت خسارت تصادفات بدون کروکی مطرح می‌شود نیز بیانگر این واقعیت است که اگرچه شرکت‌های بیمه خودرو در بیشتر موارد در عمل به تعهدات خود پایبند هستند، اما هنوز سنگ‌اندازی‌هایی از سوی برخی از آنها برای پرداخت خسارت تصادفات رانندگی بدون کروکی انجام می‌شود که این موضوع موجب گلایه مسئولان پلیس نیز شده است.

رئیس پلیس راهور پایتخت نیز چندی پیش در گفت‌وگو با جام‌جم به برخی کوتاهی‌های بیمه‌ها در پرداخت خسارت تصادفات بدون کروکی گفته بود: بیمه‌ها در عین این که خیلی خوب از مردم پول می‌گیرند (که البته نفس بیمه‌ها و این صنعت در جایگاه خود بسیار ضروری است) اما باید به مردم خوب هم خدمات‌رسانی کنند و اگر پلیس گلایه‌ای هم از کوتاهی بیمه‌ها دارد، در واقع به دلیل این است که سرگردانی مردم را در شعبات بیمه‌ای برای گرفتن خسارت می‌بینیم و موارد فراوانی از مراجعه شهروندان به ادارات راهنمایی و رانندگی برای بیان اعتراض خود نسبت به این رفتار بیمه‌ها، گزارش شده است.

معطلی طولانی و گاه بیش از یک سال بیمه‌ها در پرداخت خسارت به شهروندان و سنگ‌اندازی پیش پای آنها از جمله این موارد است.

سردار رحیمی تاکید کرد: هنوز هم در موارد متعددی ماموران ما می‌بینند با این‌که نیازی به کروکی کشیدن پلیس نیست، اما رانندگان ترجیح می‌دهند به جای سرگردان شدن در شعب بیمه برای گرفتن خسارت بدون کروکی، بهانه‌ای به دست بیمه‌ها ندهند و با کروکی مراجعه کنند.

یک توصیه

کارشناسان بیمه خودرو تاکید می‌کنند بهتر است هر شهروندی پس از بیمه کردن خودروی خود حتما یک مشاور بیمه خودرو که البته رایگان هم است، نیز داشته باشد.

اگر در جاده یا سطح شهر تصادفی رخ داد و با توافق طرفین قرار شد مالک خودروی زیان دیده کروکی پلیس را برای گرفتن خسارت به شرکت بیمه ببرد، ضروری است علاوه بر کروکی پلیس، کپی کارت خودرو، کپی گواهینامه و بیمه شخص ثالث و بویژه تلفن و نشانی منزل طرف مقابل (خودروی مسبب) را از وی بگیرد تا در صورت نیاز به بررسی بیشتر، شرکت بیمه بهتر بتواند موضوع را پیگیری کند.

ضرورت هماهنگی پلیس و بیمه

هر چند قانون بصراحت در تصادفات خسارتی بدون کروکی پلیس، شرکت‌های بیمه خودرو را موظف به پرداخت خسارت کرده است، اما متاسفانه هنوز در گوشه و کنار، برخی شرکت‌های بیمه در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

به نظر می‌رسد ضروری است مسئولان شرکت‌های بیمه خودرو و پلیس در نشست مشترکی برای حل این اختلاف‌نظر راهکار منطقی و قابل اجرایی پیدا کنند تا این اختلاف‌ها بیش از این موجب سرگردانی و بلاتکلیفی شهروندان برای دریافت خسارت تصادفات رانندگی بدون کروکی از شرکت‌های بیمه نشود.

100 هزار بازرس نامحسوس در جاده‌ها

یکصد هزار بازرس نامحسوس در تعطیلات نوروزی امسال برای شناسایی رانندگان متخلف به کمک پلیس می‌آیند.

بازرسان نامحسوس ممکن است هر جایی باشند، در اتوبوس‌های بین شهری یا در قالب گشت نامحسوس در جاده‌ها، مهم این است که پلیس مصمم است با کمک بازرسان نامحسوس تخلفات رانندگان را در سفرهای جاده‌ای زیرذره بین بگذارد.

سردار مومنی در بخش دیگری از سخنان خود از به‌کارگیری صد هزار بازرس نامحسوس در طرح نوروزی امسال پلیس راه می‌گوید: معاینه فنی و تخلفات حادثه‌ساز،خط قرمز پلیس در تعطیلات نوروز 92 خواهد بود و ماموران پلیس در جاده‌ها با رانندگان متخلف بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

رئیس‌پلیس راهور ناجا، ‌انحراف به چپ،سرعت و سبقت غیرمجاز را مهم‌ترین علت 80 درصد تصادفات جاده‌ای می‌داند و توضیح می‌دهد: خستگی و خواب آلودگی راننده، ‌تصادفات رانندگی مرگباری را در جاده‌ها رقم می‌زند.

2000 نقطه حادثه‌خیز در کشور

2000 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور وجود دارد که به‌گفته رئیس‌پلیس راهور ناجا این نقاط از سوی پلیس شناسایی و درخواست اصلاح و مناسب سازی آنها به مسئولان ذی‌ربط در سازمان حمل و نقل و راهداری کشور داده شده است.

سردار مومنی تاکید کرد: اگر راننده خودروی مسافربری تصادف منجر به جرح و فوت داشته باشد و مقصر شناخته شود، دفترچه رانندگی‌اش باطل می‌شود و باید در دوره‌های بازآموزی شرکت کنند.

به گفته وی، تمام سرنشینان خودرو، ملزم به استفاده از کمربند ایمنی هستند و در اتوبوس‌های بین شهری نیز علاوه بر راننده، تمام مسافران نیز باید کمربند ایمنی ببندند.

پوران محمدی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها