در بیانیه جنبش عدم تعهد تاکید شد:

دیپلماسی تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران

جنبش عدم تعهد بار دیگر بر موضع اصولی خود مبنی بر اینکه دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران است تاکید کرد.
کد خبر: ۵۴۷۳۳۹
دیپلماسی تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر از وین، علی اصغر سلطانیه نماینده کشورمان در آژانس به‌عنوان رییس جنبش عدم تعهد، عصر امروز بیانیه این جنبش را در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرائت کرد.

در این بیانیه امده است:

جنبش عدم تعهد مایل است مراتب تشکر خود را از آقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بخاطر گزارش وی در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران مندرج در سند 2013‌‌/‌‌6‌‌/‌‌ GOVابراز کند.

جنبش عدم تعهد مایل است اعتماد به حرفه‌ای و بی طرف بودن دبیرخانه آژانس در انجام فعالیت‌هایش درباره اجرای پادمان‌های معاهده عدم اشاعه هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران را مجدا بیان کند.

قبل از بیان نقطه نظراتش در خصوص گزارش مدیرکل، جنبش عدم تعهد مایل است مواضع اصولی خود را درباره این موضوع مورد تاکید قرار دهد:

الف. جنبش عدم تعهد برحق اولیه و غیر قابل انکار همه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هرگونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مترتب، تاکید می کند. بنابراین، هیچ موردی نباید به گونه ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود. انتخابها و تصمیمات کشورها، شامل موارد (مربوط به) جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده های صلح آمیز از فن آوری هسته ای و سیاستهای چرخه سوخت باید محترم شمرده شوند.

جنبش عدم تعهد، آژانس بین المللی انرژی اتمی را به‌عنوان تنها مرجع ذیصلاح برای راستی آزمایی تعهدات پادمانی مترتب بر اعضا مورد شناسایی قرار داده و تاکید می کند هیچ فشار یا مداخله ای در فعالیـتـهای آژانـس بویژه در فرآیند راسـتی آزمایی که می تواند کارایی و اعتبار آژانس را به مخاطره اندازد، نباید وجود داشته باشد.

پ. جنبش عدم تعهد بر تفاوت بنیادین میان وظایف قانونی کشورها وفق موافقتنامه های پادمان مربوط به آنها با هرگونه اقدامات اعتماد ساز که بطور داوطلبانه اتخاذ می گردند و این که این امر مـوجد تعهـدات قـانونی پادمـانی نمی شود تاکید می کند.

جنبش عدم تعهد تاسیس منطقه عاری از سلاح هسته ای (NWFZ) در منطقه خاورمیانه را بعنوان گامی مثبت در راه نائل شدن به هدف خلع سلاح هسته ای جهانی مورد تـوجه قرار داده و مراتـب حمـایت خود از تاسیـس چنـین منـطقه ای مطابق با قطعنـامه های مربوطة مجمع عمومی و شورای امـنیت را تکرار می کند.

جنبش عدم تعهد مصونیت فعالیتهای هسته ای صلح آمیز را مورد تایید مجدد قرار داده و تاکید می کند هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز اعم از در حال فعالیت یا در حال ساخت که بشریت و محیط زیست را در معرض خطر جدی قرار می دهد، نقض عمده حقوق بین الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آئین نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود. جنبش عدم تعهد نیاز به تدوین سند مذاکراتی چند جانبه جامع برای اعلام ممنوعیت حملات یا تهدید به حملات علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز را تصدیق می کند.

جنبش عدم تعهد قویاً معتقد است همه پادمانها و موضوعات راستی آزمایی منجمله موارد مربوط به ایران باید در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر اساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل شود. علاوه بر آن جنبش عدم تعهد تاکید دارد که آژانس باید به کار خود برای حل موضوع هسته ای ایران در چارچوب اختیاراتش بر اساس اساسنامه آژانس ادامه دهد.

چ. عدم تعهد تاکید می کند دیپلماسی و گفت‌وگو و همچنین مذاکرات محتوایی بدون پیش شرط بین طرفهای ذیربط باید به‌عنوان تنها روش‌هایی که از طریق آنها یک راه حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته ای ایران قابل دستیابی است، باقی بمانند.

جنبش عدم تعهد تاکید می کند موضوع عدم اشاعه باید از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود و اقدامات و ابتکاراتی که در این رابطه اتخاذ می شوند باید در چارچوب حقوق بین الملل، کنوانسیونهای ذیربط و منشور سازمان ملل باشند.

جنبش عدم تعهد ملاحظه می کند که مدیرکل بار دیگر بیان داشته که آژانس قادر بوده است به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اظهار شده در ایران در تاسیسات هسته ای و مکانهای خارج از این تاسیسات که مواد هسته ای به طور عرفی استفاده می شود (LOFs) همانگونه که توسط ایران ذیل موافقتنامه پادمانهایش اعلام شده.

جنبش عدم تعهد از تمایز مدیرکل بین تعهدات ایران ذیل موافقتنامه های پادمان و سایر درخواستها توسط شورای امنیت سازمان ملل استقبال می کند.

جنبش عدم تعهد یادآوری می کند که مدیرکل قبلا اظهارات ایران را گزارش کرده مبنی بر اینکه برخی از درخواستهای آژانس هیچ مبنای قانونی ندارند زیرا در چهار چوب موافقتنامه پادمان قرار نمی گیرند اظهاراتی که توسط ایران نیز در سند INFCIRC‌‌/‌‌810تشریح شده‌اند.

جنبش عدم تعهد دبیرخانه را ترغیب می کند همچنان از درج جزئیات فنی گسترده در رابطه با اطلاعات حساس در گزارش مدیر کل خودداری کند.

عدم تعهد از همکاری مستمر بین آژانس و ایران همانگونه که در آخرین گزارش مدیرکل ذکر شده استقبال کرده و در این رابطه موارد زیر را متذکر می شود:

الف. ایران ذیل موافقتنامه پادمانهایش، 16 تاسیسات هسته ای و 9 LOFsرا به آژانس اعلام کرده و آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در این تاسیسات و LOFsرا تحت راستی آزمایی دارد.

ب. فعالیتهای تولید مواد هسته ای، خصوصاً مواردی که به غنی سازی مربوط می شود همچنان تحت اقدامات کنترلی و نظارتی آژانس قرار داشته، و تاکنون کارخانه غنی سازی سوخت FEPدر نطنز و کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP) همان طور که اعلام شده اند مشغول فعالیت هستند.

پ. آژانس راستی آزمایی کرده است که کارخانه غنی سازی تولید سوخت فوردو (FFEP) مطابق با آخرین اطلاعات طراحی ارائه شده از سوی ایران مطابقت داشته است.

ت. آژانس به نظارت بر استفاده و ساخت سلولهای داغ در تاسیسات هسته ای مربوطه در ایران ادامه داده و تایید می کند ایران فعالیتهای بازفرآوری در هیچیک از تاسیسات اعلامی ذیل موافقتنامه پادمانهای ایران انجام نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها