طبق آمارهای ارائه شده از سوی دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، در سال گذشته نرخ طلاق 1.9 در هزار نفر و نسبت آمار طلاق به آمار ازدواج 16.3 درصد بود.
کد خبر: ۵۴۶۸۵۳
طلاق در بهار و تابستان بیشتر رخ می‌دهد

این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، 667 هزار و 381 ازدواج در کشور به ثبت رسیده و در مقابل آن شاهد 108 هزار و 445 طلاق نیز بوده‌ایم که از این میان 97 هزار و 945 طلاق در جمعیت شهری و 10 هزار و 500 طلاق در بین جمعیت روستایی رخ داده است.

در همین رابطه امان‌الله قرائی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طبق مطالعات صورت گرفته پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز ، طلاق در ایران از 17 عامل اصلی ناشی می‌شود.

این جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی معتقد است که طلاق در بین زنان کارمند کمتر از زنان خانه‌دار است و این پدیده در بین معلمین بسیار کمتر از سایر مشاغل اتفاق می‌افتد

وی ادامه می‌دهد: معمولا طلاق در خانواده‌ای که دختر سن بیشتری نسبت به پسر دارد، بیشتر دیده می‌شود. همچنین خانواده‌های تحصیل‌ کرده نسبت به خانواده‌های با تحصیلات پایین‌تر، دارای آمار طلاق کمتری هستند.

قرائی مقدم حتی از عامل دور از ذهن "فصل"، هم در بروز طلاق یاد می‌کند و می‌افزاید: طلاق در فصولی مانند بهار و تابستان و اوایل زمستان بیشتر رخ می‌دهد.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: طلاق در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرج و غیره به دلیل دوری بیشتر از سنت‌ها و از بین رفتن قبح آن بسیار بیشتر است و در بیش از 70 درصد مواقع زنان درخواست‌دهنده طلاق هستند.

وی همچنین توصیه کرد تا جوانان حداقل یک سال قبل از ازدواج دوره نامزدی را طی کنند تا نسبت به یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین اظهار کرد: مهم‌ترین عامل افزایش طلاق در جامعه به ویژه در سال‌های اخیر دوساختی شدن جامعه است، بدین معنا که دو طرز تفکر متفاوت بر ذهنیت پسران و دختران حاکم است که طبق آن پسران جوان هنوز بر طبق تفکرات سنتی به دنبال سلطه‌گری بر زنان، منع اشتغال آنها و عواملی از این دست هستند، در حالی که دختران امروزی‌تر فکر می‌کنند و خواهان حقوق برابر، حق اشتغال در بیرون از منزل و استقلال اقتصادی‌اند که از آن تحت عنوان "آنومی اجتماعی" نام برده می‌شود.

قرائی مقدم ادامه داد: از دیگر عوامل تاثیرگذار در طلاق، اقتصاد و اشتغال است. طلاق در طبقات پایین جامعه، به دلیل تسلط‌ پذیری زنان و وابستگی اقتصادی آنها و همچنین در طبقات بالا به دلیل تناسب فرهنگی و رفاه موجود بسیار کمتر از طبقه متوسط جامعه اتفاق می‌افتد، اما طبقه متوسط به دلیل تضاد فکری ناشی از تحول‌خواهی زنان، درصد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

newsQrCode
برچسب ها: طلاق
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
۰
۰
طرفای ما که اینطوریه اگه زنی کارمند باشه یا درآمد داشته باشه بهترین شوهر رو میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
۰
۰
زنان کارمند چون درآمد دارند وخرج خودشون رو درمیارن مردها هم اگه زن هایی که خرج خودشون رو در بیارن وسر بار نشن دوست دارن حالا زنان خونه دار هر بار اگه بخوان از شوهراشون پول بگیرن درگیری وکشمکش ایجاد میشع این خود باعث طلاق وجدایی میشه

نیازمندی ها