امروز و آن هم فقط برای یک روز ایلامی‌ها بویژه جوانان این استان می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند شوند. این اقدام از سوی اداره کل ورزش و امور جوانان استان ایلام و به منظور ترویج فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۷۲۷۹۱
مشاوره رایگان برای ایلامی‌ها در روز جوان

به عقیده مسئولان این اداره، شیوع آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی بین ایلامی‌ها از یک‌سو و رایج نبودن فرهنگ استفاده از خدمات روان‌درمانی از دیگر سو، موجب ترغیب اداره جوانان برای انجام این حرکتی نمادین و فرهنگسازی در این زمینه شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل ورزش و امور جوانان استان ایلام دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: این اقدام به مناسبت روز جوان و ترویج فرهنگ مراجعه به مراکز مشاوره صورت گرفته است.

سید مالک صادقیان می‌افزاید: از آنجا که امکان ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان و در طول سال برای این سازمان وجود ندارد، بنابراین یک روز را برای این کار اختصاص دادیم تا ایلامی‌ها را برای مراجعه به چنین مراکزی تشویق کنیم.

وی در عین حال خاطرنشان می‌کند: البته این اداره در طول سال خدمات درمانی مشاوره‌ای را با تخفیف 50 درصد به متقاضیان ارائه می‌دهد و از آنجا که هزینه یک جلسه مشاوره در ایلام حدود 20 هزار تومان است،‌ پرداخت نصف این مبلغ یعنی ده هزار تومان شاید برای مردم خیلی سنگین نباشد.

ضمن این‌ که به افراد بی‌بضاعت نیز با تشخیص کارشناسان مربوط،‌ خدمات رایگان ارائه می‌شود. همچنین کتاب‌هایی نیز درباره مسائل مربوط به خانواده، ازدواج و مشکلات فردی خریداری شده که با تخفیف 40 درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.

این کارشناس مسئول درخصوص میزان استقبال ایلامی‌ها از خدمات مشاوره‌ای یادآور می‌شود: در شهرستان‌های استان، هنوز فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای برای بهبود سلامت روانی رواج نیافته است، اما در شهر ایلام این وضع تا حدودی بهتر است، به طوری که سال گذشته حدود 235 نفر فقط به مرکز مشاوره اداره ورزش و جوانان مراجعه کردند که نسبت به محروم بودن استان و این‌ که در سبد هزینه‌های خانواده‌ها، جایی برای چنین هزینه‌هایی وجود ندارد، آمار نسبتا خوبی است.

بیکاری؛ مادر همه آسیب‌های اجتماعی

معاون فرهنگی و امور جوانان استان ایلام درخصوص علت آمار بالای مشکلات روحی نظیر افسردگی و اقدام‌به خودکشی و همین‌طور آسیب‌های اجتماعی در استان‌ می‌گوید: یکی از علل مهم این مساله،‌ بیکاری جوانان و نبود مراکز تفریحی فرهنگی ورزشی در استان است و از آنجا که 35 درصد جمعیت استان، معادل 190 هزار نفر از میان 575هزار نفر این استان، جوان با میانگین سنی 15 تا 29 سال است، آسیب‌های اجتماعی و مشکلات روحی به صورت گسترده و وسیع خود را نشان می‌دهد.

صادقیان با بیان این ‌که بیکاری می‌تواند منشاء بسیاری از مشکلات اجتماعی و روحی شود،‌ می‌افزاید: ساعات فراغت جوانان به دلیل نداشتن کار و حرفه مشخصی بسیار زیاد است، ‌از سویی مراکزی که بتواند در پر کردن این اوقات فراغت به جوانان کمک کند در استان وجود ندارد و بنابراین اوقات فراغتی که می‌تواند عاملی برای فراگیری حرفه و هنر و ایجاد شادی و نشاط باشد، به عاملی مخرب و ویرانگر تبدیل می‌شود.

وی بالا رفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق و رشد هشت درصدی آن را نیز یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات اجتماعی در استان عنوان می‌کند.

استانی بدون مراکز فرهنگی‌ و تفریحی

این کارشناس مسئول اداره جوانان ایلام با اشاره به نبود مجموعه‌ فرهنگی تفریحی برای جوانان در استان ایلام تصریح می‌کند: ایلام نه‌تنها از وجود یک شهربازی مناسب محروم است، بلکه یک فرهنگسرا که به جوانان خدمات بدهد و اوقات فراغت آنها را پرکند نیز در این استان و حتی مرکز آن وجود ندارد و مجموعه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده بود یا تبدیل به اداره شده، یا بدون تجهیزات در حال تبدیل شدن به یک ساختمان مخروبه است و یا این‌که به پروژه‌های در دست احداث مدت‌دار و بی‌سرانجام تبدیل شده است.

صادقیان به گردو غبار هم به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد اختلالات روحی روانی نظیر افسردگی در بین ایلامی‌ها اشاره و تاکید می‌کند: ایلام از جمله استان‌هایی است که از جذابیت‌های طبیعی خوبی برخوردار است؛ منابعی که پیش از این و به تنهایی می‌توانست عامل تفرج و پر کردن اوقات فراغت برخی از شهروندان شود، اما طی سال‌های اخیر و با هجوم گسترده ریزدگردها در فصل بهار و تابستان به استان، در حال نابودی است و دیگر نمی‌تواند شادی و نشاط گذشته را به مردم استان هدیه کنند و به همین دلیل علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی مانند افسردگی را برای مردم به دنبال داشته است.

شهروندانی با آستانه تحمل پایین

فهد کمالوندی، کارشناس علوم اجتماعی در ایلام نیز با بیان این‌که پرداختن به میزان مشکلات اجتماعی و اختلالات روحی روانی مردم استان و ریشه‌یابی علل آن، نیاز به تحقیقات جامع و کارشناسی شده دارد که به دلیل نبود و کمبود اعتبار این مهم تاکنون بدرستی صورت نگرفته است، به جام‌جم می‌گوید: یکی از مشکلات اجتماعی که در ایلام به نسبت سایر استان‌های کشور، رواج بیشتری دارد، پایین بودن آستانه تحمل ایلامی‌هاست.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بروز این آسیب اجتماعی می‌افزاید: براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌ایم،‌ عواملی همچون وضع معیشتی و اقتصادی پایین مردم، بیکاری،‌ کم بودن سابقه شهرنشینی و اثرات روانی جنگ در این مشکل اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

در همین زمینه حیران پورنجف، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی نیز با بیان این‌که در مناطق حاشیه‌نشین شهر ایلام مانند محله‌های خیام و خاتمیه، فقر اقتصادی، بیکاری، فقر فرهنگی، عدم دسترسی آسان به اماکن فرهنگی باعث‌شده که ساکنان از زندگی استاندارد برخوردار نباشند، به ایسنا می‌گوید: این امر موجب شده تا آسیب‌های اجتماعی زیادی آنها را تهدید کند و نداشتن برنامه و هدف مشخص چه در حوزه کار و فعالیت و چه در بخش اوقات فراغت، زمینه‌های ظهور و رشد شخصیت‌های ناسالم، کسل و خسته را در بین مردم این مناطق بویژه زنان فراهم کرده است.

یک روانشناس بالینی با مثبت ارزیابی کردن ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان یک‌روزه در ایلام به جام‌جم می‌گوید: این‌اقدام در صورتی مفید و موثر خواهد بود که در درازمدت ادامه یابد.

دکتر حسین اسدبیگی می‌افزاید: مشاوره و روان‌درمانی موضوع مهمی است که اگرچه طی سال‌های اخیر به آن اهمیت زیادی داده شده است، اما باید بیش از این مهم قلمداد و به آن پرداخته شود.

وی با بیان این‌که ارائه مشاوره رایگان در ایلام حتی برای یک روز، حرکتی است که باید از آن قدردانی کرد؛ چراکه مردم را با مشاوره و اهمیت درمان‌های روانشناختی بیشتر آشنا می‌کند،‌ تاکید می‌کند: اما باید توجه داشت که چنین حرکت‌هایی احتیاج به ادامه دارد و نباید مانند بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های موجود، فقط در یک روز خاص به آن پرداخته و سپس فراموش شود.

اسدی‌بیگی با بیان این‌که باید تداوم این حرکت مثبت در برنامه کاری مسئولان استان ایلام قرار گیرد، خاطرنشان می‌کند: به طور مثال در 15 سال پیش در این استان و زمانی که مسئولان متوجه نرخ بالای خودکشی شدند، برنامه صدای مشاور در استان راه‌اندازی شد که تاثیر مثبتی در کاهش این نرخ داشت، اکنون نیز باید ترویج فرهنگ استفاده از مشاوره از همین نقطه آغاز شود.

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها