سوال کنید لطفا! از دوستان و آشنایانی که حداقل یک بار به یک کشور توسعه یافته سفر کرده اند، بپرسید. اصلا چرا راه دور برویم؛ از آنهایی که یک سر به همین کشورهای توریست پسند خلیج فارس زده اند هم ، می توانید بپرسید.
کد خبر: ۵۴۵۱۳

مطمئنا آنها، غیر از تعریف از تنوع رنگ و نور در خیابان ها و زیبایی ساختمان های بلند کشورهای دیگر، غیر ازتمجید از رعایت حقوق شهروندی و احترام به قانون ، حتما حرفهای شنیدنی ای درباره توالت های عمومی کشور مقصد خواهند داشت.
برای آنها که یافتن توالت عمومی در خیابان های شهرشان حکم کیمیا را دارد، تجربه استفاده از سرویس های بهداشتی لوکس و مدرن دیگر کشورها تجربه ای به یادماندنی است. اما حکایت ، حکایت یک نیاز قدیمی است و اسباب و لوازم رفع این نیاز؛ نیازی که متعلق به امروز و دیروز نیست.
اگرچه در گذشته ، یک مکان خلوت ، کنج یک دیوار خرابه ، پشت یک درخت و... براحتی تبدیل به مکانی می شد برای رفع این نیاز، اما امروز، تنها کافی است یک نگاه به تقویم جیبی تان بیندازید و عدد 1383 را بالای سربرگ های آن مشاهده کنید تا به اهمیت وجود سرویس های بهداشتی عمومی در سطح شهر پی ببرید.
در هر حال ، ادامه حکایت ما می رسد به خیابان های شلوغ و پر ترافیک و آدمهایی که مستاصل و درمانده دریافتن مکانی برای اجابت مزاج ، بعد از کلی پرس و جو، گذرشان به دستشویی های عمومی می افتد و... البته هم یک نگاه به در و دیوار و کاسه تمیز این توالت ها کافی است که آدمهای حکایت ما را وادار کند بارها به خودشان و این نیاز قدیمی ، لعنت بفرستند.
اگر چه این یک حکم کلی نیست و موارد استثنایی مثل توالت های پارک حضرت مریم ، پارک قیطریه و پارک لاله و... هم وجود دارند، اما نکته در تازه ساز بودن این سرویس هاست ؛ چرا که اکثر دستشویی های قدیمی ، همچنان آلوده اند.
با تمام این تفاسیر، بی توجهی به این قضیه به همین جا ختم نمی شود؛ چرا که در بیشتر خانه ها هم معمولا کوچکترین و نامناسب ترین فضای خانه به توالت اختصاص داده شده است ؛ جایی که نه تنها تهویه مناسبی ندارد، بلکه از نور کافی هم بهره مند نیست ، در حالی که در معماری نوین ، نور و تهویه مطلوب در ساختمان دستشویی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
بر همین اساس ، به دلیل رعایت مسائل بهداشتی الزاما باید در توالت از رنگهای روشن استفاده شود، زیرا رنگ روشن لکه ها را بهتر نشان می دهد.
در نتیجه ، تمام وسایل داخل توالت ، از جمله کاشی ، فلاش تانک ، شیرآلات و حتی سطل زباله هم باید دارای رنگ روشن باشند.
همچنین توصیه می شود، برای مفروش کردن دیوارهای توالت از کاشی های بزرگ استفاده شود که درز کمتری برای جذب آلودگی دارند؛ توصیه هایی که اغلب نادیده گرفته می شوند.

آن توالت های دوست داشتنی
تنها چند روز از 19 نوامبر، روز جهانی WC می گذرد؛ روزی که در آن بهداشت و نظافت دستشویی های عمومی در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد تا کشوری که توالت هایش حرف اول را در تمیزی و بهداشت می زنند، به عنوان کشور برگزیده انتخاب شود.
توالت از حقوق اساسی بشر است ؛ البته این عقیده جک سیم ، بنیانگذار سازمان جهانی توالت (WTO) است. جک سیم که مدیر سازمان برگزاری روزجهانی توالت نیز هست ، در چهارمین اجلاس جهانی توالت می گوید: «مردم می گویند ما توالت های خوب می خواهیم.
می بینید که توالت از حقوق اساسی بشر است و به این حقوق اساسی بی توجهی شده است. به همین دلیل جهان ، شایسته توالت های بهتر است.
هدف از این اجلاس جهانی ، شکستن تابوها درباره توالت ، ذکر شده است ؛ تابوهایی که مانع شده اند که کشورهای در حال توسعه چنان که باید، به توالت هایشان رسیدگی کنند.
در این نشست 150 کارشناس ، صاحبنظر و طراح توالت ، از 19 کشور جهان در پکن پایتخت چین ، آخرین یافته های خود را در زمینه طراحی شیک ترین سرویس های بهداشتی عرضه کردند تا جایی که توالت های نمایش داده شده از کشور سنگاپور از لحاظ کیفیت ، راحتی استفاده و زیبایی ، تحسین همه را برانگیخت.
در این توالت ها، به تناسب سلیقه های مختلف چندین نوع عطر و ماده خوشبوکننده به کار رفته تا مراجعه کنندگان بر حسب نیاز و علاقه ، یکی از آنها را انتخاب کنند. سیفون های دارای سنسور، دست خشک کن های برقی و به کارگیری بهترین سنگ های گرانیت از دیگر خصوصیات این توالت هاست.
با این حال ، توالت های سخنگویی که در یک مرکز فرهنگی در آمستردام هلند، ساخته شده اند بیشتر از بقیه ، به رویای توالت های آرمانی نزدیکند. در این توالت ها حسگرهایی وجود دارند که به یک رایانه وصل هستند.
استفاده کنندگان این توالت ها اگر فراموش کنند سیفون را بکشند یا اگر بوی سیگارشان در توالت پخش شود، اگر در توالت را نبندند، یا از مقدار زیادی کاغذ توالت استفاده کنند، با اعتراض حسگرها مواجه خواهند شد.
لئونارد فان موستر، ابداع کننده این دستگاه ها می گوید: «اگر کسی بخواهد توالت را تمیز نکرده ، ترک کند، حسگرها به او یادآوری خواهند کرد. همچنین اگر شخصی مدت خیلی طولانی در این محل کوچک بماند، حسگرها به شوخی به او می گویند: می دانی در این 50 دقیقه ای که در توالت هستی ، 50 نفر در جنگهای سراسر دنیا کشته شده اند؛»
از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این توالت ها این است که طی یک دقیقه نام ستارگان مشهور سینما را که بر اثر اعتیاد به سیگار جان باخته اند، بیان و خطرات اعتیاد را به دفعات گوشزد می کند.
به این ترتیب ، به نظر می رسد بسیاری از کشورها، نیرو و هزینه زیادی را به ارتقای سطح بهداشتی توالت هایشان اختصاص داده اند.
شاید به همین دلیل است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز، مدتی است به فکر استفاده از تکنیک های رایج دنیا مانند درهای اتوماتیک ، سیستم های تهویه مدرن و انرژی گرمایش خورشیدی در توالت های عمومی شهر افتاده است.

توالت های نسل جدید در تهران
طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان زیباسازی شهری در تهران ، 18 درصد از آقایان در عمر خود از سرویس بهداشتی استفاده نکرده اند.
این در حالی است که این عدد بین بانوان به 53درصد می رسد. مهندس ابوالقاسم وحدتی ، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری در این باره می گوید: «از آنجا که مساله سرویس های بهداشتی در دنیا از جمله مسائل روز مدیریت شهری است ، شورای شهر تهران هم با توجه به این مساله و البته وضعیت نامناسب دستشویی های عمومی در سطح شهر، سازمان زیباسازی را مامور کرده که طرح جامعی را برای رفع معضلات سرویس های بهداشتی ارائه کند.
در این طرح مشخص می شود در سطح شهر کلا چه میزان توالت عمومی وجود دارد، تعداد ایده آل توالت ها چه اندازه باید باشد و در چه مکانهایی باید دستشویی جدید احداث شوند، در همین راستا، مطالعاتی را روی تک تک سرویس های بهداشتی تهران انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که فقط 53 درصد از خانمها از دستشویی ها استفاده می کنند که این نشان می دهد، توالت ها اصلا فضای امنی برای خانمها به حساب نمی آیند».
وی همچنین معتقد است: «عدم رغبت نکردن مردم به استفاده از سرویس های بهداشتی ، مهمترین مساله ای بود که مورد توجه سازمان زیباسازی قرار گرفت ، زیرا سرویس هایی که تا به حال در سطح تهران ساخته شده اند، بعد از مدتی استفاده ، به علت نگهداری نامناسب و در نتیجه ناکارا بودن ، دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند.
در نتیجه به نوعی تبدیل به ضدارزش می شوند و محلی می شوند برای اختفای ولگردها، بی خانمان ها و معتادان. به همین دلیل ، سعی ما بر این بوده که هم به این نکته توجه کنیم که در چه مسیرهایی در تهران ، نیاز به احداث سرویس بهداشتی وجود دارد و هم این که از چه سرویس هایی استفاده کنیم که در مدت زمان طولانی کارایی داشته باشند».
و در نهایت احداث توالت های نسل جدید که مجهز به سیستم انرژی گرمایشی خورشیدی هستند، نتیجه این بررسی است. مهندس وحدتی در این باره می گوید: «ما برای معضل آب گرم دستشویی ها با سازمان انرژی های نو هماهنگ کردیم ، تا با یک هزینه مناسب و با یک سری پانل های خورشیدی ساده در سقف دستشویی ها آن هم در تهران که به اندازه کافی از هوای آفتابی بهره مند است ، آب گرم مورد نیاز را تهیه کنیم.»
همچنین براساس اطلاعات ارائه شده در سرویس های بهداشتی جدید: حداقل یک سرویس به معلولان و افراد ناتوان اختصاص داده شده است. تمام زوایای جرم گیر دستشویی ها تا حد امکان حذف شده اند.
در توالتها به صورت اتوماتیک و سکه ای است که فقط 10دقیقه بسته می مانند. سیفون ها هم همزمان با باز شدن در، شروع به کار می کنند.
مهندس وحدتی می گوید: «برای تملیک زمین توالت های عمومی و کار کردن در آن ، مشکلاتی وجود دارد که البته طبیعی است ؛ مثلا مغازه دارهای اطراف این مکانها، گاه شروع به جوسازی می کنند، چون ذهنیتشان از سرویس های بهداشتی مکانهایی کثیف و آلوده است که موجب آلودگی محیط اطراف می شود.
البته ما به این افراد حق می دهیم ، اما اعلام می کنیم سرویس های جدید به گونه ای طراحی شده است که استانداردهای جهانی از لحاظ بهداشت در آنها رعایت شود؛ حتی ساختمان این دستشویی ها را در زیرزمین نمی سازیم تا احساس نبود امنیت به وجود نیاید.»
مدیر عامل سازمان زیباسازی در ادامه از بهره برداری این سرویس ها تا دهه فجر خبر می دهد و می گوید: «چون کار احداث سرویس های جدید مدتی است در مکانهایی مثل تقاطع مفتح و بهشتی ، روبه روی بیمارستان خاتم الانبیا، میدان ولیعصر، میدان ونک و... شروع شده ، اگر وضعیت آب و هوا اجازه بدهد تا دهه فجر 50سرویس آماده بهره برداری می شوند و این رقم تا پایان سال به 100سرویس در سطح شهر تهران خواهد رسید.»
اگر در این چند روز، گذرتان به میدان ونک افتاده باشد، حتما متوجه ساخت و ساز در ضلع جنوب شرقی این میدان شده اید. توالت های قدیمی این مکان تخریب شده اند و احداث توالت های جدید، آغاز شده.
از همین حالا می توانید برای استفاده از این سرویس های بهداشتی نسل جدید شال و کلاه کنید.

مینا مولایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها