اردبیل را استان چشمه‌های بهشتی می‌گویند و بیشتر مردم، این استان را با چشمه‌های آب گرمش می‌شناسند، اما این استان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به‌فرد دیگری دارد که تماشای آنها خالی از لطف نیست؛ جاذبه‌هایی مانند دریاچه نئور که در فصل بهار، تصویر رویایی و خیال‌انگیزی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۵۴۴۲۵۷
تصویر بهشت در قاب دریاچه نئور

قدم‌زدن روی تپه‌ها و دشت‌هایی سرسبز و پوشیده از گل‌های رنگارنگ که دامن پرچین خود را از هر سو تا دریاچه‌ای زیبا و نقره‌ای‌رنگ گسترانده است، گاهی به نظر فقط در خواب و رویا امکان‌پذیر است،‌ اما این خواب و خیال زیبا قابل تعبیر است، اگر در فصل بهار سری به استان اردبیل و طبیعت سرسبزش بزنید.

با سفر به این استان، در حدود 45 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و در مسیر اردبیل به خلخال، در مسیر کوهستانی باغیرو قرار خواهید گرفت که دریاچه‌ای زیبا و زلال را در دره‌های سبز و باصفای خود جای داده، دریاچه‌ای 220 هکتاری به نام نئور که از دو دریاچه بزرگ و کوچک 180 و 40 هکتاری تشکیل شده است.

البته اگر در فصل بهار که فصل پرآبی است،‌ تماشاگر این دریاچه باشید، دریاچه‌ واحد و یکدستی را مشاهده می‌کنید که ارتفاع عمیق‌ترین نقطه آن پنج متر است و از پیوست دو دریاچه کنار هم به وجود آمده است.

بارش نزولات آسمانی در فصل زمستان و بهار و جوشش چشمه‌های متعددی که در کف دریاچه و اطراف آن قرار گرفته و از دل مراتع ییلاقی راهی به سوی دریاچه پیدا می‌کند، دو دریاچه را آنچنان سیراب و سرریز می‌کند که فاصله از میانشان برداشته شده و اتحاد و یگانگی را به نمایش می‌گذارند.

دریاچه نئور و مراتع و پوشش گیاهی اطرافش،‌ زیستگاه برخی گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری نیز است که برای مدتی کوتاه در فصل زمستان از دریاچه استفاده می‌کنند. آنقوت از عمده‌ترین پرندگان این دریاچه و حاشیه آن است که در این منطقه زادآوری می‌کند.

این دریاچه همچنین محل مناسبی برای پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان است و اگر در فصل بهار و تابستان مسافر آن باشید، می‌توانید در هوای مطبوع منطقه مهمان یک پرس قزل‌آلای رنگین‌کمان این دریاچه باشید که از نظر کیفیت و خوشمزگی شهرت جهانی دارد حتی می‌توانید در مسابقه تفریحی ماهیگیری شرکت کنید که هرساله در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می‌شود.

منطقه نئور بتازگی از سوی هیات دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری نیز اعلام شده است. این در حالی است که با وجود ظرفیت‌های بسیار متنوع گردشگری، منطقه و دریاچه حتی برای اکثر ساکنان استان نیز ناشناخته مانده است و بجز آسفالت جاده خاکی آن اقدام دیگری برای معرفی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در جهت جذب گردشگر به عمل نیامده است.

انتخاب منطقه نمونه گردشگری و ظرفیت بالای منطقه برای جذب گردشگر از یک‌سو و استفاده‌نکردن از این ظرفیت از سوی دیگر موجب شده بتازگی یحیی نقی‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه زیرساخت‌های گردشگری آن خبر دهد.

وی چندی پیش، برآورد سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این منطقه را 400 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: می‌توان افزایش نرخ اشتغال را تا 40 درصد در این منطقه پیش‌بینی کرد.

نقی‌زاده، مهم‌ترین قابلیت‌های اکوتوریستی دریاچه نئور را قابلیت صیدگاهی ماهی قزل‌آلا در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز، قابلیت قایقرانی ورزشی با استفاده از قایق‌های غیرموتوری (بادبانی، پارویی و پدالی)، قابلیت پاتیناژ و قایقرانی بادبانی در فصل زمستان که سطح دریاچه یخ می‌بندد، قابلیت احداث پیست اسب‌سواری در امتداد ساحل دریاچه، قابلیت احداث پیست دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه، قابلیت احداث رستوران شناور در نزدیکی سواحل شمالی دریاچه با غذای اختصاصی ماهی قزل‌آلای تازه که از دریاچه صید می‌شود، قابلیت گردشگری طبیعت‌در مسیر ییلاق‌های سوباتان و شکره دشت تالش تا حوضه دریاچه، قابلیت مسیرهای پیاده‌روی و کوهپیمایی از مبدا دریاچه به ارتفاعات و کوه‌های اطراف بویژه صخره‌های نویی داش و قره‌گل و قابلیت تورهای علمی برای آموزش دانشجویان و دانش‌آموزان عنوان کرد.

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها