رئیس‌جمهور سوریه ضمن اعلام آمادگی‌ برای تایید هرگونه تصمیمی در خصوص مذاکره دولت و مخالفان متوقف شدن کمک‌های مالی و تسلیحاتی به مخالفان را کلید موفقیت مذاکرات سوریه دانست.
کد خبر: ۵۴۳۹۵۴
مذاکرات جز با توقف حمایت‌ از مخالفان موفق نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری سوریه الان، بشار اسد، در مصاحبه با تلویزیون آلمان گفت: کلید موفقیت مذاکرات صلح میان دولت و مخالفان سوریه متوقف شدن کمک‌های مالی و تسلیحاتی کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و قطر به مخالفان است.

وی همچنین اعلام کرد آماده است تا هرگونه تصمیمی که در خصوص مذاکرات ملی میان مخالفان و دولت سوریه گرفته می‌شود را تایید کند.

اسد درباره مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه که می‌توان گفت تیتر و موضوع اول همه رسانه‌های رژیم صهیونیستی است گفت: آیا تاکنون شنیده‌اید که کشوری از سلاح‌های شیمیایی برای مبارزه با تروریسم استفاده کند؟ من که نشنیده‌ام؛ من چطور ممکن است از سلاح‌های کشتار جمعی برای مبارزه با این گروه‌های کوچک تروریستی که در همه جا پخش هستند استفاده کنم. به عقیده من آنها به این مساله به عنوان یک بهانه نگاه می‌کنند تا شاید با این بهانه فشارها و حملاتشان را علیه سوریه افزایش دهند.

رئیس‌جمهوری سوریه در این اظهارات خود که بخش‌هایی از آن توسط روزنامه نیویورک تایمز آمریکا منتشر شد، با اشاره به وضعیت گروه‌های مسلح خارجی گفت: نمی‌توان از وضعیت بهتر در سوریه صحبت کرد زمانی که گروه‌های تروریستی که از خارج از سوریه می‌آیند اقدام به کشتار مردم بی گناه می‌کنند.

وی درپاسخ به این سوال که امکان دارد وضع سوریه از این هم بدتر شود و امر خطرناک ناامیدی نظام سوریه است؛ گفت: ما جنگ را آغاز نکردیم و طبیعتا آن را انتخاب نکردیم. گروه‌های تروریستی هستند که سلاح‌های پیشرفته حمل می‌کنند و تقریبا می‌توان گفت انواع سلاح‌هایی را که می‌توان از آنها برای قتل‌عام در جهان استفاده کرده و زیرساخت‌ها را نابود کرد این گروه‌ها در اختیار دارند لذا با توجه به چنین مساله‌ای باید با دشمنی که روبروی ما قرار دارد مبارزه کنیم و زمانی که آنها از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند باید به همان شیوه پاسخ داد.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره مساله ترکیه و استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه توسط ناتو نیز گفت: این اقدام در حقیقت در چارچوب سپر موشکی است که آنکارا از یک سال قبل آن را آغاز کرده ولی مقامات ترکیه از آن پرده برنداشتند چرا که مخالفان این مساله بسیار زیادند و افراد زیادی وجود دارند که نمی‌خواهند کشورشان جزئی از این برنامه باشد اما بخش دیگر این موضوع این است که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه تلاش می‌کند مردم ترکیه را برای حمایت از سیاست‌هایش علیه سوریه متحد کند اما شکست خورده است لذا استقرار سامانه پاتریوت به این بهانه صورت گرفت که ترکیه در خطر است و سوریه در فکر هدف قرار دادن ترکیه است.

اسد درباره مذاکرات صلح نیز گفت: این مذاکرات از ابتدای بحران سوریه آغاز شده و بر موضوع خشونت تمرکز دارد. اگر خواهان موفقیت مذاکرات هستید باید بر عامل خشونت در طرح‌ خود تمرکز کنیم چرا که اگرخشونت متوقف نشود گروه‌های تروریستی از شماری از کشورها به ویژه ترکیه و قطر وارد سوریه می‌شوند؛ اگر سلاح‌هایی که از خارج به سوریه وارد می‌شود متوقف نشود طرح صلح به شکست کشیده خواهد شد.

وی درباره آینده خود نیز گفت: اگر این مساله به وجود شخص من مربوط شود باید بگویم که تصمیم‌گیری درباره آن به ملت سوریه بازمی‌گردد و این مساله از طریق مذاکرات ملی که در آن درباره تشکیل دولت نیز گفت‌وگو خواهد شد مورد بررسی قرار می‌گیرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها