رایانه‌های امن در محیط‌های عمومی

منع دسترسی به سیستم‌عامل

دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها، گیشه‌های فروش بلیت الکترونیک در مترو، جایگاه‌های پرداخت قبوض و... در شعب بانک‌ها، رایانه‌های عمومی و قابل استفاده در هتل‌ها و رستوران‌ها، ایستگاه‌های دسترسی به اینترنت یا اینترانت رایگان برای بهره‌مندی از خدمات شهری و بسیاری از موارد دیگر از جمله مثال‌هایی است که در تمام آنها رایانه‌ها در اختیار عموم کاربران یک مکان تفریحی، یک منطقه یا حتی یک شهر قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۵۴۳۸۴۰
منع دسترسی به سیستم‌عامل

تابه‌حال فکر کرده‌اید این رایانه‌ها از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنند و چطور امنیت آنها تامین می‌شود؟ استعداد خاصی در کار با رایانه دارید و سعی کرده‌اید از پشت‌پرده عملیاتی که این رایانه‌ها انجام می‌دهند، سردر بیاورید؟ شاید گاهی اوقات آنها را هنگام روشن شدن یا راه‌اندازی مجدد دیده و متوجه شده باشید که بسیاری از آنها از سیستم‌های‌عامل‌ رایج همچون ویندوز اکس‌پی یا ویستا استفاده می‌کنند. آیا شرایطی برایتان پیش آمده است که بخواهید خودتان هم رایانه‌تان را همچون این رایانه‌ها قفل کنید و برنامه‌های خاصی را در آنها به اجرا درآورید؟

برای مثال فرض کنید قصد دارید در نمایشگاهی شرکت کنید و رایانه را برای مشاهده محصولات یا خدمات یا حتی سایت شرکت در اختیار بازدیدکنندگان‌ قرار دهید یا ممکن است تولیدکننده یک بازی رایانه‌ای باشید و بخواهید بدون نگرانی از شیطنت‌های افراد خرابکار، رایانه‌هایی را در اختیار عموم کاربران قرار دهید تا با استفاده از آن، دموی بازی شما را اجرا کنند.

در تمام این موارد، نیازمند روش‌، ابزار و برنامه‌هایی هستید که دسترسی به بخش‌هایی از سیستم‌عامل و برخی اطلاعات را مسدود کرده و در عین حال، دسترسی به برخی ابزارها یا برنامه‌ها را نیز باز کنید!

یکی برای همه

نرم‌افزار قدرتمند SiteKiosk یکی از ایمن‌ترین و معروف‌ترین نرم‌افزارهایی است که برای استفاده در چنین شرایطی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این نرم‌افزار با داشتن امکانات منحصر‌به‌فرد توانسته است اعتماد بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ تجاری، سازمان‌های دولتی، موزه‌ها، فرودگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز بیمه، برندهای معتبر جهانی، کتابخانه‌ها و... را به خود جلب کند و یکی از کامل‌ترین برنامه‌ها برای این کار به‌شمار می‌رود.

به‌کمک این نرم‌افزار قدرتمند می‌توانید براحتی و در مدت زمانی بسیار کوتاه، بیشترین تغییرات امنیتی را در سیستم‌عامل و دیگر اطلاعات ذخیره شده روی رایانه اعمال کرده و باتوجه به سلیقه و نیاز خود، دسترسی به بخش‌های موردنظر را فعال یا غیرفعال کنید.

قدم به قدم

خرابکاری در رایانه روش‌های خاص خودش را دارد و گاهی اوقات این روش‌ها توسط خود خرابکاران ابداع می‌شود. روش‌های تکراری ممکن است برای شما هم شناخته شده باشد و بتوانید جلوی آنها را بگیرید، اما ممکن است برخی روش‌ها برای شما ناشناخته باشد و در صورتی که برای جلوگیری از این روش‌ها نیز فکری نکرده باشید، امنیت رایانه شما به‌خطر می‌افتد و اگر رایانه برای انجام امور مهمی همچون عملیات بانکی، شارژ حساب‌های اینترنتی و... مورد استفاده قرار گرفته باشد می‌تواند به بروز خطرات بسیاری منجر شود.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این نرم‌افزار، پشتیبانی از قابلیت تغییر در مجوزهای دسترسی به‌صورت قدم‌به‌قدم و بسیار ساده است. به کمک این قابلیت می‌توانید در محیطی کاملا روان، تمام تنظیمات امنیتی را بررسی و در صورت نیاز نسبت به اعمال محدودیت در هر بخش اقدام کنید. محدودیت‌ها و مجوزهای امنیتی مشخص شده در این بخش به شما این اطمینان را می‌دهد که هیچ مورد یا ضعف امنیتی روی رایانه شما باقی نخواهد ماند و خرابکاران خلاق نیز نمی‌توانند از ترفندهای جدید خود برای نفوذ در رایانه استفاده کنند.

احیای مجدد

پردازش‌های تکراری، وبگردی دائم، اجرای برنامه‌های مختلف، روشن بودن 24 ساعته و بسیاری از موارد دیگر از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد و بازدهی سیستم‌عامل است. اگر رایانه‌ای را برای مدت چند روز در این شرایط رها کنید، مطمئنا با هنگ‌های مختلفی مواجه و رایانه از دسترس کاربران خارج می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات نیز نرم‌افزار SiteKiosk راه‌حل مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.  

با این نرم‌افزار می‌توانید در بازه‌های زمانی که رایانه مورد استفاده هیچ کاربری قرار نمی‌گیرد، همه برنامه‌های فعال را ببندید و دوباره آنها را اجرا کنید.

همچنین انجام عملیات مختلفی اعم از تخلیه حافظه رم، بستن پنجره‌های بازمانده در مرورگر و سیستم‌عامل، حذف ردپای به‌جا مانده در مرورگر و بازگشت به صفحه اولی که برای شروع کار با دستگاه مشخص کرده‌اید از جمله قابلیت‌های دیگر در این بخش به‌شمار می‌رود.

فیلترینگ در اینترنت

شاید از نظر برخی کاربران، اعمال محدودیت در دسترسی به سایت‌های مختلف اینترنتی، کار خوشایندی نباشد؛ اما اگر کمی منطقی به این موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید فیلترینگ مناسب و دقیق نه‌تنها مضر نیست، بلکه برای هر خانواده‌ و جامعه‌ای ضروری است. فیلترینگ در کشورهای مختلف دنیا اعمال می‌شود و یکی از مهم‌ترین موارد قابل توجه در نرم‌افزارهای معتبر نیز به‌شمار می‌رود.

نرم‌افزار SiteKiosk نیز به‌طور کامل از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا در صورتی که رایانه را برای وبگردی روی اینترنت در اختیار عموم کاربران قرار می‌دهید، فیلترهای موردنظر را نیز روی آن اعمال کنید.

محدودیت در دسترسی به سایت‌های مخصوص بزرگسالان، ممنوعیت دسترسی به سایت‌های فروش دارو و اسلحه، بهره‌مندی از بانک اطلاعاتی مشتمل بر 600 هزار سایت مختلف کاملا دسته‌بندی شده و... از جمله امکاناتی است که در این بخش مشاهده می‌شود.

محیط سفارشی

مطمئنا یک رستوران تمایل دارد صفحه شروع کار با رایانه‌ای که در اختیار عموم کاربران قرار می‌دهد با توجه به نام، لوگو و رنگ‌بندی رستورانش باشد. همین‌طور بانک‌ها، فرودگاه‌ها و دیگر مراکز و سازمان‌هایی که رایانه‌هایی را در اختیار عموم کاربران قرار می‌دهند، ترجیح می‌دهند محیط کار با رایانه را به سلیقه خود سفارشی کرده و محیط دلخواه خود را برای آن طراحی کنند.

این قابلیت نیز با پشتیبانی از ابزارهای ویژه‌ای که در این نرم‌افزار طراحی شده است در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید براحتی با آشنایی کمی با کدهای HTML، محیط دلخواه خود را برای بخش‌هایی همچون مرورگر وب طراحی کنید.

صفحه‌کلید‌های لمسی

استفاده از رایانه‌های لمسی در محیط‌های عمومی، مزایای بسیار زیادی را به‌همراه دارد. مهم‌ترین مزیت این رایانه‌ها نیز نیاز نداشتن به صفحه‌کلید یا ماوس مجزا و همچنین سهولت استفاده از آنها از سوی کاربران است.

باتوجه به گسترش روزافزون این نوع رایانه‌ها، وجود یک صفحه‌کلید زیبا و لمسی برای رایانه جزو ضروریات این برنامه به‌شمار می‌رود. از این رو سازندگان این برنامه، قابلیت استفاده از صفحه‌کلید مجازی با پشتیبانی از زبان‌های مختلف را نیز در آن ایجاد کرده و به کاربران این امکان را می‌دهند تا به سلیقه خودشان صفحه‌کلیدی را طراحی و آنها را در نرم‌افزارهای موردنظرشان فعال کنند.

به‌این ترتیب شما می‌توانید علاوه بر طراحی سفارشی صفحه‌کلید، نمایش یا بدون نمایش آن در برنامه‌ها یا صفحات مختلف را مشخص کرده و فقط مجوز استفاده از صفحه‌کلید در برخی برنامه‌ها را صادر کنید.

دسترسی محدود

همان‌طور که گفتیم، اعمال محدودیت در دسترسی به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای موجود در آن، اولین و ضروری‌ترین قابلیتی است که این نرم‌افزار به شما ارائه می‌دهد. از دیگر امکاناتی که این برنامه دارد اعمال محدودیت در سایت‌های قابل مشاهده توسط کاربران است.

به‌این ترتیب اگر قصد داشته باشید کاربران را محدود به مشاهده سایت‌های درون سازمانی خود کنید یا فقط دسترسی به سایت‌های مشخصی را برای آنها فعال کنید، می‌توانید از این قابلیت کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید با فعال‌کردن نمایش تمام صفحه در این بخش، کاربران را مجبور به مشاهده محتوا در حالت تمام صفحه کنید تا نتوانند ‌جز محتوای داخل سایت، از گزینه‌های به‌نمایش درآمده در مرورگر نیز استفاده کنند.

 این نرم‌افزار با پشتیبانی از دو نرم‌افزار دیگر با نام‌های SiteCaster و SiteRemote، امکانات دیگری همچون مدیریت روی تبلیغات به‌نمایش درآمده در رایانه‌های متصل به این سیستم و مدیریت، پشتیبانی، تعمیر و نگهداری از رایانه‌ها از راه دور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر این، این نرم‌افزار برای کاربران دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید ارائه شده است و به شما این امکان را می‌دهد تا با نصب نسخه اندرویدی روی تبلت شخصی خود، براحتی و بدون نگرانی از دستکاری یا اعمال تغییرات در تنظیمات آن، آن را در اختیار افراد دیگر قرار دهید.  

برای دانلود هریک از نسخه‌های این نرم‌افزار با قابلیت استفاده به‌مدت محدود می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:

http:‌‌/‌‌‌‌/‌‌www.sitekiosk.com 

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها