عناوین خبری روزنامه‌های صبح پنجشنبه

پیش‌بینی آیت‌الله هاشمی از آینده نظام

عناوین روزنامه‌های صبح یکشنبه

مهرآباد را به ناکجا آباد پرواز دهید

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون طراحی 10 شبکه جدید تلویزیون،یک میلیون و 100هزار فرصت شغلی ایجاد می شود،دادگاه کهریزک علنی برگزار می شود،شکار یک پهپاد خارجی توسط سپاه،ائتلاف پایدار اصولگرایان،یک چکمه پاره برای 3 نفر و نصفی،مهرآباد را به ناکجا آباد پرواز دهید،میوه مسکن مهر چیده نشده گران شد!،نامه تحلیلی 43 اقتصاد‌دان،اعلام خطر اقتصاددانان،هدایت نقدینگی به تولید، چگونه؟و...که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۴۳۷۸۳
مهرآباد را به ناکجا آباد پرواز دهید

جوان:مهرآباد را به ناکجاآباد پرواز دهید
 
نقش ویژه فرودگاه مهرآباد تهران در آلوده کردن هوای پایتخت و نیز ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای شمار زیادی از شهروندان، ضرورت انتقال این فرودگاه به مکانی دیگر را یادآور می‌شود؛ ایده‌ای که نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و مدیران دولتی نیز با آن موافق هستند، اما همچنان خبری از اجرایی شدن آن نیست!

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان فرودگاه‌های بزرگ و بین‌المللی در مکان‌هایی احداث شده‌اند که فاصله مناسبی را با محل زندگی مردم داشته باشند. اما متأسفانه با رشد و توسعه شهری و بی‌ضابطه تهران، فرودگاه مهرآباد که زمانی خارج از شهر بود پس از مدتی در مرکز تهران قرار گرفت!

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در سال ۱۳۱۷ تأسیس شد. سازندگان این فرودگاه که از شمال با بزرگراه ۶۵ متری فتح‌، از غرب با بزرگراه آیت‌الله سعیدی و از جنوب با جاده مخصوص کرج همجوار است، شاید تصورش را هم نمی‌کردند که زمانی فرا رسد و فرودگاه مهرآباد در بطن محل زندگی مردم باشد.

این فرودگاه که نام خود را از روستای مهرآباد که قبلاً در آن منطقه قرار داشت، گرفته است، با گذشت زمان، جدا از منافعی که برای مردم دارد، با آلودگی‌های روزمره خود به یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت بدل شده است. جدا از آن، مجموع آلودگی صوتی که این فرودگاه در این سال‌ها برای اهالی مهرآباد ایجاد کرده، به اندازه یک بمب اتمی تخمین زده می‌شود!

آلودگی هر هواپیما مساوی با ۱۲ هزار خودرو!

در چنین شرایطی که فرودگاه مهرآباد بیخ گوش مردم قرار گرفته است بسیاری از کارشناسان زیست محیطی معتقدند که آلودگی هر هواپیما در این فرودگاه به اندازه ۱۲ هزار خودرو است! یعنی با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که چه میزان آلودگی در طول روز توسط پرواز‌های داخلی به آسمان پایتخت وارد می‌شود.

با این حال، چند سالی است که بحث انتقال فرودگاه مهرآباد به محلی دیگر مطرح می‌شود اما همچنان این موضوع به صورت عملی در دستور کار قرار نگرفته است!

ثروتی: فرودگاه باید برود

عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس در همین ارتباط به خبرنگار اجتماعی «جوان» می‌گوید: انتقال فرودگاه مهرآباد از شهر به خارج از شهر یک ضرورت جدی به حساب می‌آید. اما اینکه چگونه این انتقال صورت گیرد، نیاز به برنامه‌ریزی و بودجه مدون دارد.

موسی الرضا ثروتی می‌افزاید: در شرایط کنونی هر هواپیما به اندازه حدود ۱۲ هزار خودرو آلودگی تولید می‌کند. در چنین شرایطی فکر می‌کنم که ضروری باشد تا هرچه زودتر فرودگاه از شهر خارج شود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی قوی صورت گیرد. ورود بخش خصوصی به نظر الزامی است در حالی که این فرودگاه سودآوری خوبی نیز دارد و می‌توان روی این موضوع برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطر نشان می‌کند: دولت، شرکت‌های هواپیمایی و وزارت راه و دیگر نهادهای مربوطه باید هرچه زودتر برای این موضوع فکری اساسی انجام دهند. سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بی‌شک از واگذاری مهرآباد ابراز علاقه‌مند‌ی خواهند کرد. به عنوان مثال، اگر زمین این فرودگاه برای ساخت و ساز استفاده شود، حتی شهرداری می‌تواند به راحتی و در زمانی کوتاه یک فرودگاه در خارج از شهر بسازد و به جای آن در مهرآباد مسکن بسازند و درآمد کسب کنند.

ثروتی در پاسخ به این سؤال که آیا محلی برای احداث فرودگاه جدید در نظر دارید یا خیر، بیان می‌کند: به سمت کرج و انتهای بزرگراه شهید همت یا جاده سمنان و گرمسار می‌توان فرودگاهی جدید را احداث کرد. این مناطق چون مرکزیت دارند، مکان‌های خوبی هستند اما برای پیشبرد بهتر کار می‌توان روی این موضوع برنامه‌ریزی کرد و همچون طرح مطالعه روی «پایتخت اداری جدید»، این بحث را هم در کارگروهی سر و سامان داد.

عضو فراکسیون محیط زیست عنوان می‌کند: متأسفانه آلودکی هوا و آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد، آسیب‌های جدی به اهالی این محل و کل تهران وارد می‌کند و عاملی برای وارد آمدن هزینه دیگر روی دست این افراد شده است! جدا از آن با انتقال این فرودگاه تا حدود زیادی ترافیک این منطقه نیز کاهش پیدا می‌کند.

نظری مهر: مهرآباد فیلتراسیون ندارد!

عضو دیگر هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این ارتباط به «جوان» می‌گوید: در تمامی کشورهای اروپایی اگر فرودگاه نزدیک شهر باشد، فیلتراسیونی نیز برای آن تعبیه کرده‌اند اما متأسفانه شهر تهران آنقدر گسترش یافته که حتی فرودگاه را هم رد کرده است و هیچ فیلتری نیز در آن وجود ندارد!

محمد جواد نظری مهر می‌افزاید: در رابطه با بحث آلودگی هوا اگر گوش شنوایی بود و قانون رعایت می‌شد، مشکلی در شرایط کنونی وجود نداشت. آلودگی هوا، خاک و آب نشان از آن دارد که در سطح کلان، مدیریتی نیست و در نهایت دود آلودگی‌ها به چشم مردم می‌رود.

وی خاطر نشان می‌کند: وجود فرودگاه مهرآباد در داخل شهر درکنار سایر مشکلات، برای شهروندان یک مایه آزار است. ذرات سربی که از این طریق روزانه به حلق شهروندان می‌رود، غیرقابل تصور است؛ در چنین شرایطی انتقال فرودگاه شاید ۳۰ سال طول بکشد اما هرچه باشد بهتر از این است که فرودگاه در تهران قرار داشته باشد.

نظری مهر عنوان می‌کند: فاصله زیاد فرودگاه امام خمینی (ره) تا تهران عاملی است که مانع انتقال مهرآباد به آنجا می‌شود. با این حال باید برای راه اندازی و انتقال فرودگاه مهرآباد سایر زیرساخت‌های موجود را مهیا کنیم. زیرساخت‌هایی نظیر مترو و حمل و نقل عمومی که در غیر این‌صورت کار به نا کجا آباد می‌رود.

دبیر: کارگروه انتقال فرودگاه تشکیل شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم در این ارتباط به خبرنگار اجتماعی «جوان» می‌گوید: کار باید در هر زمینه‌ای کارشناسی شده باشد. درست است که مهرآباد آلودگی صوتی و هوایی زیادی دارد اما شهر هم به یک ترمینال داخلی نیاز دارد.

علیرضا دبیر می‌افزاید: باید یک فرودگاهی احداث کرد که نه به نزدیکی مهرآباد و نه به دوری فرودگاه امام خمینی (ره) باشد. مسئولان نظامی، هواپیمایی، زیست محیطی، شهری، حمل و نقل عمومی و کارشناسان‌مربوطه باید یک کارگروه را تشکیل دهند و ضرر و زیان و فواید ایجاد فرودگاهی جدید را بررسی و حتی جایگزین احتمالی را مشخص کنند. در چنین شرایطی می‌توان روی انتقال فرودگاه تمرکز کارشناسانه کرد.

جام جم

تمهیدات سران قوا برای مهار گرانی
طراحی 10 شبکه جدید تلویزیون
دعوای داوری در فوتبال دوباره بالا گرفت
افیون صنعتی طاعون عصر جدید

کیهان

در لبیک به توصیه رهبر انقلاب انجام شد؛نشست صمیمی سران در خانه ملت حرف اول مقابله با گرانی
یک میلیون و 100هزار فرصت شغلی ایجاد می شود
جلیلی در آستانه مذاکرات قزاقستان: 1+5 اشتباهات گذشته را تکرار نکند
تشییع باشکوه پیکر آیت الله خوشوقت بر دوش مردم قدرشناس تهران

خراسان

رهبر انقلاب بر پیکر آیت الله خوشوقت اقامه نماز کردند
گرانی ها و بودجه محور مذاکرات نشست سران سه قوه
وقتی آقای دکتر بساز بفروش می شود
دادگاه کهریزک علنی برگزار می شود

جمهوری اسلامی

آغاز رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه
پیکر آیت‌الله خوشوقت درحرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد
دادگاه متهمان کهریزک روز سه‌شنبه علنی برگزار می‌شود
جلیلی: 1+5 با پیشنهاد معتبر وارد مذاکرات قزاقستان شود

رسالت

تمهیدات سران قوا برای کنترل تورم و گرانی
عسکراولادی:آرامش و امنیت روانی و اخلاقی جامعه را صیانت کنیم
تولید برق اتمی از مرز 1000 مگاوات گذشت
راکتور اراک با سوخت مجازی راه اندازی می‌شود

قدس

سلطان بازار پتروشیمی بازداشت شد
تدابیر ویژه سران قوا برای کنترل تورم
رهبر معظم انقلاب بر پیکر مطهر آیت الله خوشوقت نماز اقامه کردند
شکار یک پهپاد خارجی توسط سپاه

سیاست روز

جلیلی :۱+۵ باید با پیشنهاد معتبر وارد آلماتی شود
تمهیداتی برای کنترل تورم و رونق تولید
ائتلاف پایدار اصولگرایان
پرونده‌ای بزرگ‌تر از فساد ۳هزار میلیاردی روشد

وطن امروز

وداع با استاد اخلاق
جلیلی: حق هسته‌ای، خاکریز اول ما است
یک چکمه پاره برای 3 نفر و نصفی
بررسی وضع معیشتی مردم در جلسه سران قوا

تهران امروز

وداع باشکوه با سالک الی الله
تصمیمات سران قوا برای مهار گرانی
جانمایی 16 سایت جدید هسته‌ای
پیش‌فروش سکه با قیمت قطعی

جوان

تعامل سران قوا به قصد حل مشکلات اقتصادی
تشییع باشکوه پیکر استاد برجسته اخلاق پس از اقامه نماز رهبر انقلاب
واریز 85 هزار تومان عیدی برای هر نفر
مهرآباد را به ناکجا آباد پرواز دهید

حمایت

دیروز در بهارستان بررسی شد؛راهکارهای کنترل تورم در نشست سران قوا
بسته حقوقی برای رفتن پای میز مذاکره خرید؛با خیال راحت معامله کنید
وداع باشکوه با سالک الی الله
تبعات حقوقی جدایی زوجین

آفرینش

ثبت‌نام داوطلبان آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته از امروز آغاز می‌شود
تمهیدات سران قوا برای کنترل تورم و رونق تولید درکشور
غرب در گفتگوهای جدید با راهبرد جدید و پیشنهادات معتبر وارد شود
عسگراولادی:وظیفه دولت و حاکمیت ایجاد رفاه و آرامش در جامعه است

ملت ما

بی‌توجهی دولت به علم اقتصاد
دادگاه سعید مرتضوی علنی برگزار می‌شود
معیشت مردم محور ضیافت بهارستان
تدوین نسخه‌های استانی بر اساس مزیت‌های محلی

قانون

چرا به جای پسته پراید 20 میلیونی را تحریم نمی کنید؟
جلسه سران قوا در صلح و صفا
نامه هشدار آمیز 43 اقتصاددان به احمدی‌نژاد
اعتراف عامل اسیدپاشی روی زنان شرق تهران؛می‌خواستم زنان بدحجاب را مجازات کنم

مردم سالاری

طرح نمایندگان آمریکا برای اعزام فرستاده ویژه به ایران
پیکر آیت‌الله خوشوقت تشییع و به خاک سپرده شد
کمک به معیشت مردم بدون مسائل حاشیه‌ای
مکان یابی 16 ساختگاه هسته ای

ابتکار

بازداشت سلطان بازار پتروشیمی
راز کمبود و گرانی پسته
میوه مسکن مهر چیده نشده گران شد!
ضیافت ناهار با طعم گرانی و بودجه

شرق

نامه تحلیلی 43 اقتصاد‌دان
شهید باکری به روایت همسرش
بودجه و گرانی محور نشست دیروز سران قوا
تقدیر روس‌ها و آمریکایی‌ها از میزبانی ایران

آرمان

واریز 85 هزار تومان عیدانه برای هر نفر
عباس عبدی:اصلاح‌طلبان باید به گذشته برگردند
روز سه‌شنبه، دادگاه علنی پرونده کهریزک
سکوت هدفمند کاندیداهای احتمالی پاستور

بهار

کیان کشور در خطر است؛اعلام خطر اقتصاددانان
اصرار دستگاه قضایی بر علنی بودن دادگاه جنایت کهریزک
پیشنهاد معتبر- مذاکره مستقیم
کاهش مشارکت درانتخابات نظام پزشکی

دنیای اقتصاد

جلیلی: ۱+۵ پیشنهاد معتبر بدهد
در آمار رسمی جدید اعلام شد؛ارزان و گران مسکن در ایران    
هدایت نقدینگی به تولید، چگونه؟
نخستین نشست سران پس‌از استیضاح

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
۰
۰
طراحی 10 شبكه جدید تلویزیون= تكرار مكررات
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها