جام جم آنلاین: به گفته محققان امریکایی و آلمانی ، استنشاق یک اسپری نمکی می تواند از گسترش بیماری هایی همچون آنفلوآنزا و سل جلوگیری کند.
کد خبر: ۵۴۳۲۶
به گزارش رویتر این محققان دریافته اند نوعی اسپری نمکی که به وسیله ابزاری به نام نبولایزر پرتابی مورد استفاده قرار می گیرد، تعداد قطرات (دراپلت ها) پخش کننده میکرب را تا 70 درصد به مدت 6 ساعت کاهش می دهد.
یافته های فوق می تواند به کنترل اپیدمی هایی همچون شیوع سندرم حاد تنفسی سال 2003 که در سراسر جهان منجر به مرگ بسیاری از مراقبین بهداشتی شد کمک کند.
همچنین در کنترل هرگونه پاندمیک جهانی آنفلوآنزا که تقریبا همه متخصصین معتقدند به وقوع پیوسته و منجر به مرگ میلیون ها نفر خواهد شد، موثر است.
به نظر محققان پیش از آن که اسپری نمکی بتواند وارد بازار شود تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
گرهارد شویچ از دانشگاه هاروارد و همکارانش 11 داوطلب را مورد بررسی قرار دادند و به آنها اسپری دهانی دادند، سپس تعداد ذرات رها شده توسط سرفه را در آنها مورد ارزیابی قرار دادند.
ویروس آنفلوآنزا، آدنوویروس ، ویروس تب خوک آفریقایی ، ویروس بیماری پاو دهان ، ویروس آبله مرغان ، ویروس برونشیت عفونی و آبله انسانی ، هستند.
باکتری های پخش شده توسط دراپلت های موجود در هوا شامل سیاه زخم ، اشریشیاکلی و توبرکلوزیس (سل) هستند.
طبق این تحقیق برخی افراد دراپلت های خیلی کوچکتری (بیوآئروسول ) را نسبت به دیگران ایجاد می کنند. چنین منتشره کننده های بالقوه ای (سوپر) مسوول عفونت های ویروسی متعددی هستند که اغلب کشنده اند.
شاید این بدان معنی است که حدود نیمی از جمعیت معمولا شاید بیش از 98 درصد همه در اپلت های منتشر کننده بیماری را تولید می کنند. به گفته دیوید ادوارد، استاد مهندسی بیوپزشکی در هاروارد و یکی از محققین این مطالعه ، افراد در دو گروه تولیدکننده های بالا و پایین آئروسول ها قرار دارند. بیوآئروسول ها قطرات کوچک مایع هستند که از شش به هوای اطراف وارد می شود و ممکن است حامل پاتوژن های زاییده از هوا باشند.
دقیقا نیمی از افراد این مطالعه دهها ذره بیوآئروسول در هر لیتر به محیط وارد می کردند، در حالی که نیم دیگر هزاران ذره آنها را بیرون می دادند. تعداد ذرات خارج شده با گذشت زمان و در میان افراد به طور فزاینده ای بین یک ذره در هر لیتر تا بیش از 10000 ذره در لیتر، متغیر بود.
آنها متوجه شدند که وقتی داوطلبان با دهان باز تنفس می کردند به طوری که بسیاری از افراد طبق عادت این کار را می کنند و نیز افراد سرماخورده ناچار به این کار هستند، ذرات بیشتری گسترش پیدا کردند تا زمانی که آنها سرفه یا عطسه می کردند. پس از استنشاق یک اسپری نمکی از طریق نبولایزر به مدت 6 دقیقه ، در کسانی که مستعد تولید دراپلت های زیاد بودند، یک کاهش هفتاد درصدی مشاهد شد.
به نظر می رسد نمک ، کشش سطحی مایع داخل ششها را تحت تاثیر قرار می دهد. کشش سطحی یکی از خواص فیزیکی مایعات است که به برخی میکربها این امکان را می دهد تا روی سطح آب حرکت کنند و باعث می شوند آب تشکیل دراپلت (قطرات منتشر در هوا) را بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها