رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان از افزایش 87 درصدی صید کیلکا ماهیان در شمال کشور به ویژه این استان پس از یک دوره افول 10 ساله خبر داد.
کد خبر: ۵۴۳۰۴۷
صید کیلکا در شمال کشور 87 درصد افزایش یافت

حسین متقی‌طلب صبح امروز پنج شنبه در جلسه مرجع صدور تاییدیه بهداشتی استان با اشاره به صید انواع ماهی در شمال کشور به ویژه گیلان اظهار کرد: همزمان با افزایش مراکز ساخت شناور در شمال کشور، شناورهای صید کیلکا رشد چشمگیری در این منطقه به‌ویژه استان گیلان یافت به طوری که در مدت 10 سال به بیش از 90 فروند افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با افزایش تعداد شناورهای صید و هجوم «شانه‌دار ژله‌ای یوبسیس لیدی» دریای خزر میزان صید کیلکا از 5 هزار تا 8 هزار کیلوگرم در هر بار صید به یک‌هزار تا 3 هزار کیلوگرم رسیده بود، افزود: با این کاهش، صید صنعت مهم کیلکا در شمال کشور ناگهان از رونق افتاد.

این مسئول خاطرنشان کرد: صیادان گیلانی در 10 ماه گذشته بیش از 6 هزار تن کیلکا با ارزش 36 میلیارد ریال صید کردند که این میزان صید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 87 درصد افزایش داشته است.

وی دلیل اصلی این افزایش چشمگیر را رعایت قوانین و مقررات، تعدیل ناوگان‌های صید و صیادی از 118 فروند به 29 فروند و غالب شدن ماهی کیلکا بر مهاجم شانه‌دار دریای خزر به دلیل افزایش ذخیره کیلکا و تحت‌الشعاع قرار گرفتن جمعیت این مهاجم اعلام کرد.

متقی‌طلب عوامل دیگری مانند مساعد بودن آب و هوا، کاهش میزان کولاک دریا و استفاده از ابزار استاندارد صید از جمله تورهای مناسب را در رشد ناگهانی صید کیلکا در دریای خزر تاثیرگذار دانست.

وی با اشاره به اینکه وجود مهاجم شانه‌دار خزری همچنان تهدیدی برای صنعت صید کیلکا در دریای خزر محسوب می‌شود، متذکر شد: چاره‌اندیشی برای مقابله سریع‌تر با این انگل دریایی می‌تواند در حفظ ذخایر کیلکا و دیگر گونه‌های خزر تاثیرگذار باشد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها