قالی را چگونه انتخاب کنیم

فروشنده ، انبوه قالی‌هایی را که روی تخته‌ای‌درون مغازه‌اش انباشته پشت سرهم ورق می‌زند و در مورد طرح‌ها و این‌که مال کدام منطقه است تند‌تند توضیح می‌دهد، اما این‌که کدام یک را باید خرید‌ و ریز بافت‌ترینشان کدام است و چه گره‌ای دارد شاید بسیاری از خریداران ندانند.
کد خبر: ۵۴۳۰۱۵
قالی را چگونه انتخاب کنیم

یادتان باشد اگر می‌خواهید قالی مناسبی ‌انتخاب کنید ابتدا پشت قالی را برگردانید و نگاهی به گره‌های پشت آن بیندازید، چرا که اگر علاقه‌مند به قالی‌های ظریف بافت باشید باید رج شمار آن را در نظر گیرید.

در میان گره‌های مختلفی که وجود دارد دو گره بسیار متداول است؛ گره ترکی و گره فارسی. معمولا گره ترکی در مناطقی که ترک‌زبانان در آن زندگی می‌کنند متداول است و گره فارسی در مناطق غیرترک‌زبان بافته می‌شود.

حال شاید بپرسید رج شمار چیست و فرق گره ترکی با گره فارسی چیست.

اگر پشت قالی را برگردانید تعداد گره‌هایی را که به صورت افقی ‌کنار هم در اندازه‌ای مشخص بافته شده‌اند رج شمار آن قالی می‌گویند.

در گره ترکی گره‌ها را در هفت سانت می‌شمارند که در این رج شمار هرقدر تعداد گره‌ها بیشتر باشد فرش از ظرافت بیشتری برخوردار است.

معمولا تعداد گره‌ها در رج شماره‌ها از حداقل 20 گره شروع می‌شود. در عرف بازار، قالی‌هایی که به ریزبافت معروفند معمولا در این رج شمارها دارای 80 گره است.

در گره فارسی این رج شمار 6.5 سانت است و تعداد گره‌ها در این اندازه مورد شمارش قرار می‌گیرد، دلیل آن‌که رج شمار گره ترکی نیم‌سانت بیشتر از گره فارسی است در این است که گره ترکی متقارن است و نخ از دو سوی تار خارج می‌شود اما در گره فارسی و نامتقارن نخ فقط از یک‌طرف تار خارج می‌شود.

گفته می‌شود در گره ترکی به دلیل این‌که نخ از دو طرف تار خارج می‌شود آن گره از استحکام بیشتری برخورداراست.

هنگام خرید غیر از بحث گره‌ها ، کیفیت رنگ نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، اگر به دنبال فرشی با رنگ ماندگار هستید می‌توانید با امتحانی ساده از میزان پایداری رنگ مطلع شوید.

در واقع با کشیدن یک پارچه سفید نمدار روی قسمت‌هایی که دارای رنگ تند دارد مثل ‌ قرمز، آبی و... از میزان رنگ‌دهی آن مطلع شوید.

امروزه استفاده از رنگ‌های طبیعی در رنگرزی نخ‌های قالی بسیار محدودشده است و گفته می‌شود 99درصد رنگرزی با استفاده از رنگ‌های شیمیایی انجام می‌شود، اما نوع این رنگ‌ها نیز دارای کیفیت‌ متفاوتی است و پایداری رنگ فرش‌ها بستگی به نوع رنگ‌های به کار رفته و مهارت رنگرز دارد.

اما نکته دیگری که خریداران باید به آن توجه داشته باشند، مکان‌هایی است که از آنجا قالی خریداری می‌کنند.

بهتر است خریداران از فروشندگان معتمد و با اصالت قالی خود را بخرند زیرا دیده می‌شود ‌گاهی افراد سودجو، قالی تقلبی ‌به مردم می‌فروشند که دارای گره جفتی و تقلبی است‌ یعنی برای چهار تار یک گره زده می‌شود یا مواد اولیه نامرغوب در بافت آن به کار رفته‌، بنابراین بهتر است خریداران برای خرید یک قالی مرغوب به نکات یاد شده توجه داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
۰
۰
ممنون مطالب خوبی دارید.

نیازمندی ها