عمار حکیم نسبت به احتمال تجزیه عراق هشدار داد

انفجار 4 خودروی بمبگذاری شده در عراق

یک بار دیگر عراق جمعه خونینی را تجربه کرد. انفجار چهار خودروی بمبگذاری شده در شمال و جنوب بغداد دست‌کم 29 کشته و 70 زخمی برجا گذاشت.
کد خبر: ۵۳۹۱۷۴

به گزارش ایرنا،‌ این انفجارها در کاظمین (واقع در شمال بغداد) و منطقه شوملی (واقع در نزدیکی شهر حله جنوب بغداد) روی داد. یک منبع پلیس عراق عنوان کرد که انفجار دو خودروی بمبگذاری در کاظمین در نزدیکی بازار الملحانی صورت گرفته است. همچنین گفته می‌شود خودروی بمبگذاری شده در جنوب بغداد نیز در نزدیکی ساختمان پلیس و بیمارستان الشوملی منفجر شده است.

این درحالی است که گروه‌های عشایری و دینی در عراق دیروز فراخوان برگزاری یک تظاهرات جدید را تحت عنوان «نه به حاکم مستبد» دادند.

به گزارش ایسنا، تحصن‌کنندگان در شهرهای مختلف عراق نیز 13 درخواست خود را از جمله آزادسازی بازداشت‌شدگان و لغو ماده 4 قانون مبارزه با تروریسم به دولت ارائه داده‌اند. آنها همچنین اعلام کردند با درخواست حزب‌الله عراق مبنی بر تشکیل ارتش مختار متشکل از شبه نظامیان طایفه‌گرا مخالفند و این اقدام را نوعی طایفه گرایی می‌دانند. آنها همچنین بر ادامه یافتن تحصن‌شان تا تحقق کامل درخواست‌هایشان تاکید کردند.علی موسوی، مشاور رسانه‌ای نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز عنوان کرد که بغداد واثق بطاط، رهبر حزب‌الله عراق را تحت پیگرد قرار می‌دهد و تشکیل ارتش مختار را فتنه‌انگیزانه می‌داند.

عراق از چندی پیش صحنه درگیری و اعتراضات متعدد است. روز گذشته عمارحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نسبت به احتمال تجزیه این کشور هشدار داد و گفت: ما از طرف‌های سیاسی که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند و راهبرد خود را بر این مسأله گذاشته‌اند، می‌خواهیم شفاف عمل کنند و به دور از شعارهای ساختگی، به مردم اعلام کنند که چه می‌خواهند. وی درباره تظاهرات‌ در برخی شهرهای عراقی که دست‌کم پنج هفته است، همچنان ادامه دارد، گفت: تظاهرات حق قانونی مردم است و دولت باید به مطالبات قانونی تظاهرات‌کنندگان گوش دهد و مشکلات را حل کند.

آخرین خبرها از وضع جسمانی جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق نیز حاکی از آن است که تیم پزشکی معالج رئیس‌جمهور عراق درباره وضع جسمانی وی ابراز خوش‌بینی کرده است و می‌گوید او بزودی به کشور بازخواهد گشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها