همایش ملی تجلیل از شهدا و جانبازان شیمیایی هشت سال دفاع مقدس از دقایقی پیش در شیراز شروع به کار کرد.
کد خبر: ۵۳۹۰۱۵
آثار جانبازی رزمندگان بعد از 20 سال

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی فارس در آغاز این همایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر خلاف سال‌های گذشته که همایش تجلیل از جانبازان شیمیایی در تیر ماه برگزار می‌شد از سال گذشته این همایش به بهمن ماه انتقال یافت.

غلامحسین چوبینی افزود: از سال 90 به جای روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در تیر ماه، سالروز عملیات والفجر هشت و تسلط رزمندگان بر فاو برای برگزاری همایش در نظر گرفته شد چرا که بیشتر جانبازان شیمیایی فارس در این عملیات شهید شدند.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: عملیات والفجر هشت در ساعت 10: 22 دقیقه بیستم بهمن ماه 1364 آغاز شد و امسال به دلیل تقارن با با جشن‌های دهه مبارک فجر، این همایش به نوعی جشن جانبازان شیمیایی برای پیروزی انقلاب اسلامی نیز محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: همایش گرامیداشت جانبازان شیمیایی با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس و ناحیه مقاومت سپاه ثارالله برگزار می‌شود.

چوبینی اضافه کرد: انجمن دفاع از جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی از سال 86 تا 89 چهار همایش را برگزار کرده و در این همایش‌ها با دعوت از مسئولان کشوری و استانی، جانبازان شیمیایی و خانواده آنها ضمن تجلیل از مقام جانبازان و ایثارگران سعی کرده با افزایش حضور جانبازان در عرصه‌های عمومی فضای جامعه را به عطر معنویت و جبهه معطر کرده، مسئولیت تصمیم‌گیران و عموم مردم در قبال جانبازان را یادآوری کند.

به گفته وی، انجمن دفاع از جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی از سال 85 در راستای حمایت از جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی در بخش‌های درمان، مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوقی جانبازان، ارتقای کیفیت سلامت، ارتقای سطح آگاهی جانبازان و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاسیس شد.

چوبینی بیان کرد: این انجمن با شعار جهان عاری از سلاح شیمیایی تشکیل شد و تمام اعضای آن از جانبازان شیمیایی هستند.

وی ابراز داشت: در استان فارس نزدیک به 4 هزار و 500 جانباز شیمیایی شناسایی شده که بیش از نیمی از آنها دارای پرونده و درصد جانبازی هستند و مابقی در مسیر تعیین درصد و وضعیت توسط کمیسیون‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند.

این جانباز دفاع مقدس در ادامه گفت: در حال حاضر خدمات خوبی به ویژه در بخش درمان، مسکن و مسائل رفاهی به جانبازان ارائه می‌شود اما این خدمات کافی نیست و بخشی از جانبازان که فاقد درصد معین هستند از خدمات مناسب بهره‌مند نیستند.

وی همچنین اظهار داشت: مدتی است که به دلیل توطئه‌های دشمن بعضی از داروهایی که از خارج کشور وارد می‌شود با کمبود مواجه شده و البته دستگاه‌های مسئول تلاش‌هایی را برای حل مشکل آغاز کرده‌اند.

چوبینی ادامه داد: انجمن دفاع از جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی ارتباط خوبی را بین مسئولان علوم پزشکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و جامعه ایثارگری فارس ایجاد کرده است.

به اعتقاد وی، مردم نباید تصور کنند تنها مسئول رسیدگی به جانبازان بنیاد شهید است چرا که قربانیان سلاح‌های شیمیایی متعلق به این کشور و نظام هستند و کاهش آلامی که برای دفاع از دین و آیین متحمل شده‌اند عزم ملی نیاز دارد.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق جانبازان شیمیایی تصریح کرد: به دلیل تدریجی بودن آثار برخی از مواد شیمیایی، در ابتدای امر بعضی از جانبازان شیمیایی شناسایی نشده و آثار گاز خردل بعد از 10 یا 20 سال خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: پایش مستمر سلامت جانبازان بسیار مهم است به دلیل آنکه سن یک جانباز شیمیایی هر چه بالاتر رود، مشکلات جسمی وی نیز بیشتر می‌شود و کار از تنفس و ریه به قلب، کلیه، چشم و کبد نیز کشیده می‌شود.

چوبینی در ادامه بیان کرد: مسئولان این موارد را اطلاع دارند اما در فارس هنوز بیمارستان یا بخشی که به جانبازان شیمیایی اختصاص داشته باشد وجود ندارد و اتاقی که در بیمارستان شهید فقیهی در نظر گرفته شده کافی نیست.

وی ابراز داشت: جانبازان در مواردی به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند و پزشک متخصص که با مشکلات و مسائل گازهای شیمیایی آشنا باشد در این بیمارستان‌ها بسیار کم است.

چوبینی پیشنهاد داد بنیاد شهید، دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و سپاه پاسداران کمیته‌ای مشترک برای رسیدگی به وضعیت جانبازان تشکیل دهند.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: برخی جانبازان شیمیایی دچار قطع عضو یا نخاع نیز شده‌اند و استان فارس به عنوان قطب پزشکی کشور می‌تواند با راه‌اندازی طب جنگ پیشگام رسیدگی به موارد این چنین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: موارد آسیب با سلاح کشتار جمعی علاوه بر ایران در کشورهای منطقه نیز بسیار است و استان فارس همان‌گونه که در زمینه پیوند اعضا پذیرای توریست درمانی است می‌تواند مرکز طب جنگ منطقه نیز باشد.

این جانباز دفاع مقدس اضافه کرد: اگر افرادی از پزشکان مورد وثوق با در نظر گرفتن مسائل مادی و حقوقی متعهد شوند که تا پایان کار در خدمت جامعه ایثارگری باشند جانباز تحت درمان با انتقال و تغییر پزشک معالج خود پس از اشراف و تجربه وی مواجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جانبازان در شهرهای کوچک به پزشکان حاذق و امکانات لازم دسترسی ندارند، افزود: لازم است که با یک عزم ملی مشکلات جانبازان برای همیشه حل شود.

چوبینی در ادامه ابراز داشت: مسئولان مرتبط با جامعه ایثارگری باید در نظر داشته باشند که جانبازان اگر چه در ایمان و دفاع از ارزش‌ها رتبه بالایی دارند اما آنها نیز از گوشت و پوست هستند و اگر علاوه بر درد جسمی به مشکلات معیشتی نیز برخورد کنند و در تنگنا قرار بگیرند ممکن است تحمل خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه دشمن بر روی تمام افراد جامعه کار تبلیغاتی و مخرب انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر به سبب غفلت ما و توطئه دشمن، صبر جانبازی تمام شده و زبان به گلایه بگشاید به طور قطع تاثیر حرف وی مانند یک فرد عادی نخواهد بود و این مسئله در شان نظام ما نیست.

چوبینی گفت: مسئولان نباید منتظر بمانند ایثارگران مشکل پیدا کنند و برای حل مشکل به دفتر آنها بیایند بلکه این مسئولان هستند که باید با تشکیل یک بانک اطلاعاتی به طور مرتب به سراغ جانبازان و ایثارگران رفته و احوال آنها را جویا شوند.

وی البته متذکر شد که انجمن دفاع از جانبازان شیمیایی وظیفه خود می‌داند که این آسیب‌ها را شناسایی و برای رفع مشکل با مسئولان ذیربط مذاکره کند و روند پیشرفت کار را نیز به اطلاع جانبازان برساند.

چوبینی بیان کرد: انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی علاوه بر فعالیت‌های داخلی در عرصه بین‌المللی نیز از طریق ارتباط با سازمان خلع سلاح شیمیایی در لاهه هلند توانست ندای مظلومیت ایران در دفاع مقدس را به گوش دنیا برساند.

وی تصریح کرد: هیئت ایرانی اعزامی با برپایی نمایشگاهی از جنایات صدام در سردشت و حلبچه مصوباتی را در کمیسیون‌ها در اثبات استفاده عراق از سلاح شیمیایی به تصویب رساند.

در پی تلاش‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند، بنیاد شهید و امور ایثارگران و انجمن دفاع از حقوق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی استان فارس، تندیس یادمان جانبازان شیمیایی در یکی از میادین لاهه نصب شد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها