سیستم گرمایشی مدارس در حد حرف باقی ماند

تب تند دو روز گذشته مجلسی‌ها دیروز به عرق نشست. آنها دو روز پیش طرحی دوفوریتی را تصویب کردند که اگر به تصویب نهایی می‌رسید 150 هزار کلاس درس، صاحب سیستم گرمایشی مرکزی می‌شد، اما مخالفت‌های دیروز برخی نمایندگان با این طرح، آن را به بایگانی فرستاد.
کد خبر: ۵۳۸۹۹۸
سیستم گرمایشی مدارس در حد حرف باقی ماند

براساس کلیات این طرح قرار بر این بود تا یک تبصره به بند 103 قانون بودجه 91 الحاق شود و این اجازه را بدهد تا حداقل 20 درصد از درآمدهای حاصل از دریافت عوارض از مشترکان شرکت گاز به راه‌اندازی سیستم گرمایشی در مدارس اختصاص یابد که استدلال‌های مخالفان، نفس این طرح را گرفت و سرانجامش را به آنجا رساند که علی احمدی، نماینده مخالف عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرد این موضوع در ردیف‌های تملک آموزش و پرورش در سال بعد دیده شود.

دیروز مخالفان برای ایستادن رودرروی کلیات این طرح بر چند موضوع دست گذاشتند؛ اول این‌ که در کلیات تاکید شده بود که اولویت راه‌اندازی سیستم گرمایش مرکزی با مدارسی است که در مناطق روستایی یا شهرهای با بیشتر از 20 هزار نفر جمعیت قرار دارند که تعیین این محدوده از نظر نمایندگان غیرمنطقی بود و دوم این ‌که برای جمع کردن اعتبارات مورد نیاز این طرح فقط دو ماه یعنی تا پایان سال فرصت وجود داشت که این زمان محدود هم از نظر نمایندگان بیشتر از آن که کار راه‌انداز باشد جلوی پیشرفت کار را می‌گرفت.

آن‌طور که ایسنا گزارش داده علی احمدی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیروز در حالی این دو ایراد را بزرگنمایی کرد که معتقد بود آنچه در این طرح آمده تا حدودی نقض غرض است و اگرچه توجه به آموزش و پرورش و اصلاح سامانه‌های گرمایشی در مدارس دغدغه قابل احترامی است، اما حالا که دو ماه بیشتر از سال باقی نمانده و شرکت گاز در مضیقه مالی است، اجرای این طرح باعث بازماندن از ارائه خدمات به روستاها می‌شود.

مسعود میرکاظمی، نماینده مخالف دیگر نیز از دغدغه‌های شرکت گاز حرف زد و نبود سیستم گرمایشی مناسب در مدارس را در حاشیه دید، به طوری که در نطق دیروز خود، تصویب طرح موردنظر موافقان را به معنی تنزل ماموریت شرکت گاز تا داخل مدارس دانست و توضیح داد که هم‌اکنون شرکت گاز در پرداخت وام‌های خود مشکل دارد و 2700 میلیارد تومان از این بابت بدهکار است و نمی‌تواند بار مضاعفی را به دوش بکشد ضمن این‌ که تا طرح موردنظر به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان برسد، سال تمام شده و مقصود حاصل نشده است.

کمال علیپور نیز نماینده مخالف دیگری بود که از وجود قراردادهای بی‌اعتبار مانده در شرکت ملی گاز و چشم انتظاری روستاهای بی‌شمار سخن گفت و نتیجه گرفت که ابتدا باید به فکر روستاها بود و سپس به یاد مدارس.

اما آتش تند مخالفت‌ها از تندی آتش موافقت‌ها کم نکرد به‌طوری که موسی‌الرضا ثروتی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دفاع از این طرح تاکید کرد که باید گازرسانی در روستاها و مدارس را امن کرد تا معلم مجبور نشود بخاری را با دست بردارد و فرزندان ما در مدارس دچار حادثه شوند.

مصطفی افضلی‌فرد، نماینده مردم اردبیل نیز در موافقت با این طرح سخن گفت و ناصر سودانی، نماینده موافق دیگر نیز تاکید کرد که اگر در این فصل فوریت این طرح تصویب شود آموزش و پرورش می‌تواند از فردا با پیمانکارها وارد معامله شود و مشکلات مدارس مناطق سردسیر را برطرف کند.

اما این نطق‌های موافق، کارساز نبود به طوری که در نهایت از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس، 102 رای موافق، 67 رای مخالف و 11 رای ممتنع به دست آمد که سبب شد کلیات این طرح به تصویب نرسد و از دستور کار مجلس خارج شود.

طرح تاسیس سیستم گرمایش مرکزی مدارس حالا طرحی عقیم است که فقط نامی از آن باقی‌مانده، به طوری که اگر ابراز امیدواری محمدرضا باهنر که اداره جلسه دیروز را برعهده داشت، به ثمر بنشیند شاید سال آینده دولت در اختصاص بودجه به دستگاه‌ها گوشه‌چشمی هم به سیستم گرمایشی مدارس داشته باشد.

مریم خباز ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها