نپذیرفتم ایفاگر نقش خودم در فیلم «لاله» باشم

صدیق : رقابت سالمی در اتومبیلرانی وجود ندارد

لاله صدیق همانند چند سال گذشته حضوری پررنگ در رقابتهای اتومبیلرانی ندارد اما همچنان خبر ساز است و حداقل در میان زنان اتومبیلران ایران و خاور میانه شماره یک محسوب می شود
کد خبر: ۵۳۶۹۷۵
صدیق : رقابت سالمی در اتومبیلرانی وجود ندارد


 جام جم- لاله صدیق همانند چند سال گذشته حضوری پررنگ در رقابتهای اتومبیلرانی ندارد اما همچنان خبر ساز است و حداقل در میان زنان اتومبیلران  ایران و خاور میانه شماره یک محسوب می شود هر چند بسیاری اعتقاد دارند که او در میان مردان اتومبیلران ایرانی هم نفر اول است. شوماخر کوچولو لقبی بود که چند سال پیش  به لاله صدیق دادند ، لقبی که پس از رقابت او با مردان اتومبیلران در رقابتهای مختلف کشوری به او داده شد.  صدیق که به نظر می آید موقعیت خود را به عنوان نفر سوم اتومبیلرانی زنان دنیا از دست داده است امروز در 36 سالگی بیشتر از اینکه سودای حضور در رقابتهای مختلف را داشته باشد و تکرار عناوین قهرمانی های سال های گذشته خود را مد نظر داشته باشد اینک بیشتر به مربی گری و اجرای برنامه هایی برای رشد اتومبیلرانی در میان زنان  فکر می کند. او در گفت و گو با جام جم از این برنامه ها و البته فیلمی که تا چندی دیگر درباره زندگی اش کلید می خورد می گوید:

- تا پایان امسال مسابقه مهمی در پیش رو ندارید؟
• خیر ، چند روز پیش یک مسابقه کشوری برگزار شد که من ترجیح دادم در آن شرکت نکنم. اوایل اسفند نیز یک مسابقه کشوری دیگر برگزار می شود و اگر به آمریکا نروم حتما در آن مسابقه شرکت می کنم.

- سفر شما به آمریکا به خاطر حضور در دوره های آموزشی و مربی گری است که هر سال در آن شرکت می کنید؟
• بله، من اکنون ریاست کمیته داوران فدراسیون اتومبیلرانی را بر عهده دارم و به همین دلیل باید بیشتر توان مربی گری ام را بالا ببرم. پیش از این نیز دوره های متعددی را در اروپا و آمریکا پشت سر گذاشته ام و در سال حداقل 4 بار در این دوره ها شرکت می کنم. من باید به روز باشم تا مهارت هایم تضعیف نشود.

- به نظر می رسد تب اتومبیل رانی در میان بانوان ایرانی فروکش کرده است، علت آن را در چه می بینید؟
• متاسفانه هزینه های اتومبیلرانی بالا رفته است و به همین دلیل امروز زنان تمایل کمتری برای حضور در رقابتهای مختلف دارند. اتومبیل رانی حتی در میان مردان نیز جذابیت گذشته را ندارد اما به هر حال چون استقلال مالی آقایان بیشتر است به اتومبیلرانی مردان وضعیت بهتری نسبت به زنان دارد.

- کمرنگ شدن حضور خودتان در رقابتهای اتومبیلرانی نیز به همین دلیل برمی گردد؟
• بله ، انگیزه ها در میان همه اتومبیلرانان تضعیف شده است و انگیزه من نیز شدت گذشته را ندارد.  امکانات برای همه ضعیف است و هزینه ها کمر شکن شده است.

- علاوه بر این مشکلات گفته می شود که رقابت چندان سالمی هم در میان اتومبیلرانان یک مسابقه وجود ندارد، درست است؟
• بله ، دیگر رقابت سالمی وجود ندارد و اتومبیلرانان در حین یک مسابقه برای یکدیگر مشکل ایجاد می کنند . همه سعی می کنند یکدیگر را پس بزنند تا مشکلات زیادی در خلال یک مسابقه به وجود بیاید.

- گویا این روزها بیشتر تمرکز خود را بر روی مربی گری و استعداد یابی گذاشته اید؟
• بله و در همین راستا سفرهای مختلفی به استان های مختلف انجام داده ام و با بازدید از این استان ها و اجرای مراحل استعداد یابی قصد داریم برگزیده ها را به کمپ ویژه ای در تهران دعوت کنیم. 10 اتومبیلران برتر زن که در این برنامه ها شناسایی شوند با حضور در کمپ تهران از امکانات خاصی استفاده می کنند و قسمتی از هزینه های مربوط به  حضور آنها در رقابتهای اتومبیلرانی از سوی فدراسیون تامین می شود.

- حضور در رقابتهای اتومبیلرانی چقدر هزینه می برد؟
• بستگی به حجم های مختلف موتور اتومبیل ها دارد. به تناسب استاندارد بودن اتومبیل و موتور آن هزینه ها متغیر می شود.  حداقل هزینه ها برای شرکت کردن در یک مسابقه 60 الی 70 میلیون تومان است. البته این را هم در نظر بگیرید اتومبیلرانان به همان اندازه که تمرین می کنند باید هزینه هم بکنند. هزینه های مربوط به بنزین که خود هزینه جداگانه ای دارد.

- چقدر می شود؟
• هر بیست لیتر بنزین 700 هزار تومان هزینه دارد. به تناسب بودجه ای که صرف می کنیم عملکردها در رقابتها بهتر خواهد شد. هزینه بیشتر معادل عملکرد بهتر است.

- تا به حال با چه اتومبیل هایی در رقابتهای مختلف شرکت کرده اید؟
• پروتون، پراید هاچ بک با موتور 2400 سی سی ، مزدا، گل ، بی ام دبلیو، رنو و 206.  نوع رقابتها مشخص می کند که باید از چه نوع اتومبیلی استفاده کنیم.

- بیشترین هزینه ای که برای شما برای حضور در یک مسابقه متقبل شده اید چقدر بوده است؟
• بیشترین هزینه ها مربوط به کلاس آزاد و یا overall  می شود که باید با اتومبیل بی ام دبلیو در آن شرکت کنیم. هزینه لوازم و قطعات اتومبیل بسیار زیاد است و خود ماشین نیز 100 میلیون تومان قیمت دارد.

- حضور در رقابتها را بیشتر ترجیح می دهید یا مربی گری را ؟
• سطح مهارتها پایین است و به همین دلیل ترجیح می دهم بیشتر در نقش یک مربی باشم. من زمستان سال گذشته در 7 دوره آموزشی در استان ها تدریس کردم و 40 اتومبیلران در این دوره ها شرکت کردند. با توجه به استقبالی که از این دوره ها به عمل آمد ترجیح می دهم باز هم این کار را انجام بدهم و تجربیات یک دهه گذشته ام را در اختیار دیگران قرار بدهم. البته حضور در رقابتها را از یاد نمی برم و اگر امکانش وجود داشته باشد حتما دوباره خودی نشان می دهم .

- با شرایط کنونی چه آینده ای را برای اتومبیل رانی زنان پیش بینی می کنید؟
• از طریق امکانات بیشتر انگیزه های بیشتری ایجاد می شود و در صورت تحقق این امر می توان به آینده امیدوار بود. باید تعدادی از اتومبیل ها را رایگان در اختیار زنان اتومبیلران قرار بدهیم و فضای رقابتی بین آنها به وجود بیاوریم. افزایش امکانات اولین قدم موثر در راه اعتلای اتومبیلرانی در میان زنان است. وقتی تعداد اتومبیلرانان زن ایران افزایش یابد قطعا در همه جا شاهد افزایش سطح کیفی خواهیم بود، ازنحوه برگزاری رقابتها گرفته تا رقابتی که در میدان به وجود می آید. 

- ساخت فیلم زندگی تان به کجا رسید؟
• در ارتباط مستقیم با عوامل سازنده فیلم نیستم، فقط این را می دانم که فیلمبرداری این فیلم مدتی دیگر آغاز خواهد شد. قرار بود در این فیلم از هنرپیشه های خارجی استفاده شود اما گویا هنرپیشه های داخلی ایفاگر نقش های این فیلم هستند.

- به خود شما پیشنهاد نشد نقش خودتان را بازی کنید؟
• بله ، چنین پیشنهادی نشد اما من خودم تمایلی برای انجام این کار نداشتم.

- خودتان پیشنهاد ساخت فیلم  « لاله » را دادید؟
• این موضوع به سال ها پیش برمی گردد که من کاملا در اوج قرار داشتم. آن زمان حق استفاده از داستان زندگی ام را در اختیار یک کارگردان قرار دادم.

- به غیر از مربی گری برنامه خاص دیگری در اتومبیلرانی ندارید؟
• هدف اصلی من فعال کردن بخش بانوان است .  راه اندازی مدرسه حرفه ای اتومبیلرانی نیز هدف دیگر من است که با وجود مشکلات فراوانی که در این راه وجود دارد می خواهم آن را عملی کنم.

- حرف پایانی؟
• باید با حمایت مسئولان و اسپانسرها ، اتومبیلرانی را که اکنون کاملا در کشور کمرنگ شده است را دوباره به روزهای اوجش برگردانیم.اکثر راننده های خوب کشور عقب نشینی کرده اند و دیگر رقابتی وجود ندارد. این وضعیت نگران کننده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها