بررسی هدفمندی یارانه در برنامه نگاه یک

مردم نمی‌توانند گرانی را تحمل کنند

باهنر با اعتقاد به این که باید سال 92 هم مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها متوقف شود تا شرایط مهیا شود، گفت: مردم دیگر بیش از این نمی توانند گرانی را تحمل کنند؛ مردم تاب تحمل گرانی 5-6 برابری را ندارند و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بسیار نگران کننده است.اما میر تاج‌الدینی می‌گوید؛ رئیس جمهور می‌خواهد روز چهارشنبه در مجلس توضیحاتی درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بدهد بنابراین امیدواریم میان دولت و مجلس اجماع حاصل شود.
کد خبر: ۵۳۵۸۴۳
مردم نمی‌توانند گرانی را تحمل کنند

شب گذشته برنامه "نگاه یک" با حضور محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی بحث هدفمندی یارانه‌ها پرداخت.در این برنامه میر‌تاج الدینی معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی هم تلفنی شرکت کرد و به اظهارات باهنر پاسخ داد.

محمدرضا باهنر در ابتدای برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون چه اندازه از اهداف هدفمندی یارانه‌ها تحقق یافته است؟ گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها جزو آرزوهای بزرگ دولت در مجالس  گذشته بوده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از انرژی به  دلیل ارزانی تلف شده است، افزود: مصرف سرانه انرژی در کشور ما نیز به نسبت سایر کشورها بالاتر است به گونه‌ای که مصرف انرژی با تولید ناخالص ملی ارتباط معنادار و مفهوم‌داری نداشت.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام آمادگی دولت نهم برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت:‌ طرح هدفمندی یارانه‌ها پروژه عظیم و توانمندی بود که بیش از یکسال بعد از بحث‌های کارشناسی با دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاه توانستیم نسبت به قسمت عمده‌ای از این قانون با دولت به تفاهم برسیم.

باهنر با اشاره به اینکه دولت از ابتدا با چند مرحله‌ای بودن هدفمندی یارانه‌ها مخالف بود، خاطرنشان ساخت: دولت مدعی بود که به یک باره کار هدفمندی یارانه‌ها را به اتمام برسانیم.

نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها در پنج گام کلید خورده است، افزود: باید به تدریج جامعه شهروندان و بنگاه‌ها را به سمت مصرف درست انرژی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه در رهگذر هدفمندی یارانه‌ها مرکز خانوارها،‌ بنگاه‌ها و هزینه‌های عمرانی دولت تحت تاثیر قرار دارد، گفت: طی تقسیم بندی 50 درصد به اقتصاد خانوار، 30 درصد به بنگاه‌ها و 20 درصد به هزینه‌های دولت تخصیص داده شده است.

باهنر با بیان اینکه در همان سال اول دولت درصد‌های مورد نظر را شروع نکرد، گفت: پولی را که به اقتصاد خانوار واگذار کرده‌ایم تقریبا همه پولی بود که از هدفمندی یارانه‌ها کسب می‌شد.

عدم توجه دولت به بنگاه‌های تولیدی

نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به اینکه دولت به بنگاه‌های تولیدی توجه نکرد، اظهار داشت: دولت از سهم 20 درصدی خود منصرف شد این در حالی است که باید این 20 درصد پول را به پیمانکاران و طرف‌های قراردادی‌اش پرداخت می کرد.

وی خاطرنشان ساخت: صرف نظر دولت از 20 درصد به معنای این است که افزایش هزینه‌های عمرانی بلافاصله به بودجه عمرانی کشور تحمیل شده است.

باهنر بنگاه‌های تولیدی را قلب تپنده کشور و ملت دانست و عنوان کرد: 30 درصد سهم تولید پرداخت نشده و این رقم در آمار و ارقام مشخص شده است؛ دولت از ابتدا در مسیر دیگری حرکت کرده است.

باهنر اظهار داشت: من واقعا متاسفم خیلی علاقه مند بودم که نمایندگان دولت نیز در این میز گرد حضور داشتند تا با هم بحث کنیم اگر واقعا عدم حضور نمایندگان به دلیل حضور بنده بود کاش من را عوض می‌کردید تا فرد دیگری می‌آمد که نمایندگان دولت هم حضور می‌یافتند.

نایب رئیس دوم مجلس مهمترین و اصلی‌ترین دستاورد هدفمندی یارانه را طی دو سال گذشته در خصوص مصرف انرژی دانست و افزود: ظرف این دو سال افزایش مصرف انرژی نداشتیم.

هدفمندی یارانه‌ها بخشی از  عدالت اجتماعی را محقق کرد

وی با بیان اینکه انتظارات ما از پروژه هدفمندی یارانه‌ها بیشتر از این بود، گفت: متاسفانه اتفاقاتی صورت گرفت که در نهایت مجلس را مجبور به اصلاح قوانین مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها کرد.

باهنر با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها بخشی از عدالت اجتماعی را محقق کرده است، اظهار داشت: با تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی بسیاری از شاغلین بیکار شده و دیگر تولیدات آن بنگاه‌ها وارد بازار نمی‌شود.

هدفمندی یارانه‌ها سهم خود را در تورم دارد

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها سهم خود را در تورم دارد، خاطرنشان ساخت: در سال 91 قانون هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح کردیم به طوری که بخشی از درآمد آن را به سلامت مردم اختصاص دادیم.

باهنر با اشاره به اینکه باید کاری کرد که مردم درد مریضی‌شان را بکشند نه درد بی‌پولی را افزود: در میان تعداد زیادی از خانوارها مشکل مالی سنگین تر و دردناک تر از بیماری موجود است.

وی گفت: با 20 درصد پول هدفمندی یارانه‌ها می‌توانیم درمان را برای دهک‌های بسیاری از مردم کشور و یا شاید برای هفت دهک از مردم رایگان انجام دهیم.

توقف هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم به معنای هدفمندی مرحله اول نیست

باهنر با اشاره به اینکه در 10 قلم از کالاهای مصرفی تورم بسیار بالا است، اظهار داشت: توقف هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم به معنای هدفمندی مرحله اول نیست بلکه مرحله اول کامل و جامع اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه منافع اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها بیشتر از ضررهایش بود، گفت: برای همین موضوع از دولت تشکر می‌کنیم ولی باید نواقص مرحله اول برطرف شود.

نایب رئیس دوم مجلس در ادامه اضافه کرد: باید با هر یک ریال بانک مرکزی، پنج ریال نقدینگی در کشور اضافه شود.

باهنر با اشاره به اینکه نقدینگی کشور در سال 84 حدود 60 هزار میلیارد تومان بود افزود: امروزه بیش از 402 میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد؛  زمانی که اقتصاد در کشور بزرگ می‌شود نقدینگی هم افزایش می‌یابد لذا اگر نقدینگی زیاد شود و پشت سر تولید نرود به سفته بازی دلال بازی و خرید و فروش منجر می‌شود.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی افزود: در چشم انداز 20 ساله رشد اقتصادی را 8 درصد پیش بینی کرده‌ایم لذا تورم باید به عدد یک رقمی می‌رسید.

نقدینگی در هفت سال گذشته 700 درصد رشد داشت

وی با تأکید براین که نقدینگی ما طی هفت سال گذشته 700 درصد رشد داشته است، افزود: از یک طرف 250 هزار تومان پول در جیب مردم می‌گذاریم و از طرف دیگر 400 هزار تومان می‌خواهیم برداشت کنیم.

نایب رئیس دوم مجلس تصریح کرد: رشد صفر و حتی رشد منفی از دستاوردهای بسیار مهم و قابل افتخار هدفمند کردن یارانه‌ها است.

از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به عنوان پروژه جامع و کامل ناگزیر و ناچار مانده‌ایم

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مجلس با کلیت قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف است یا اینکه در مقطع کنونی زمان مناسبی را برای اجرای آن نمی بیند؟ گفت: باید زمانی برسد که هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل اجرا شود بنابراین از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به عنوان پروژه جامع و کامل ناگزیر و ناچار مانده‌ایم.

باهنر با بیان اینکه نیازمند فرصت مناسبی برای اجرای مرحله دوم یارانه‌ها هستیم، اظهار داشت: مجلس با کلیت هدفمندی یارانه‌ها موافق است.

نواقص مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها را برطرف کنیم

نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه از دولت به دلیل همت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها سپاسگذاریم، اضافه کرد: باید نواقص مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها را برطرف کنیم؛ مراحل بعدی هدفمندی یارانه‌ها باید اجرا شود ولی مترصد فرصت هستیم.

نقص مرحله اول یارانه‌ها مغفول ماندن تولید است

باهنر یکی از نواقص جدی مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها را مغفول ماندن تولید عنوان  کرد و افزود: برای تولید کشور نگران هستیم زیرا تولید کلید واژه و مسئله اصلی راه افتادن چرخه اقتصادی کشور است.

نایب رئیس دوم مجلس بیان کرد: با افزایش تولید سطح عمومی قیمت‌ها، نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد اصلاح خواهد شد؛ اینکه دولت می‌گوید در هزینه‌ها صرفه جویی شده باید بگویید که این صرفه‌جویی‌ها در کجا اعمال شده و شاخص‌ها را اعلام نماید.

کدام خانوار تورم 30 درصد را قبول می‌کند؟

باهنر ادامه داد: دولت تورم را 30 درصد اعلام کرده ولی کدام خانوار 30 درصد را قبول می‌کند.

وی با اشاره به این که من نمی‌خواهم همه هزینه‌های تورم را به گردن هدفمند سازی یارانه‌ها بیندازم بلکه عوامل دیگری هم در این رابطه مؤثر هستند، گفت: اگر یارانه 5 برابر شود آیا خانوارها می‌توانند برق هر کیلو وات 1000 تومان را مصرف کنند؟ آیا تولید برق هر کیلو وات هزار تومان صرفه دارد؟ آیا  اگر بنزین 3500 یا 4000 تومان بشود می توان کرایه تاکسی را داد؟

دولت به بنگاه های اقتصادی کمک نکرد

باهنر با بیان اینکه دولت برای کاهش مصرف انرژی به بنگاه‌های اقتصادی کمک نکرد، افزود: اگر بخواهیم یارانه را 5 برابر کنیم به معنای این است که هیچ چیز را نباید اررانتر از قیمت جهانی بفروشیم.

مردم دیگر نمی‌توانند گرانی را تحمل کنند

وی با اشاره به اینکه باید سال 92 هم مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها متوقف شود تا شرایط مهیا شود، گفت: مردم دیگر بیش از این نمی توانند گرانی را تحمل کنند؛  مردم تاب تحمل گرانی 5-6 برابری را ندارند و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بسیار نگران کننده است.

وی یادآور شد: تا زمانی که مجلس و دولت درباره هدفمندی یارانه‌ها به اجماع نرسیده‌اند مرحله دوم آغاز نخواهد شد، لذا در سال جاری به دلیل تورم و گرانی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کرده‌ایم.

میرتاج‌الدینی:تورم را نباید گردن هدفمندی یارانه‌ها انداخت

حجت الاسلام محمدرضا میر تاج الدینی در ادامه برنامه "نگاه یک" طی گفتگوی تلفنی اظهار داشت: همه تورم فعلی را نباید گردن هدفمندی بیندازیم و اینکه بعضی‌ها می‌گویند بنزین 4 هزار یا 5 هزار تومان می‌شود درست نیست.

وی با بیان این که اگر یارانه‌ها 5 برابر شود هر چقدر هم هزینه‌ها بالا برود قدرت خرید مردم هم بیشتر می‌شود، افزود: همه مشکلات کشور را نمی‌خواهیم با هدفمندی یارانه‌ها حل کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه با اجرای گام اول هدفمندی یارانه‌ها توانستیم عدالت را اجرا کنیم، خاطر نشان ساخت: در مدیریت مصرف انرژی کاهش رشد داشته‌ایم.

حجت الاسلام میر تاج الدینی با بیان اینکه دولت از سهم 20 درصدی خود عدول کرد اظهار داشت: 20 درصد سهم تولید تنها شامل پیمانکاران و فعالیت‌های عمرانی نبود بلکه کل هزینه دولت مثل گاز، برق و انرژی را هم شامل می شد.

هدفمندی یارانه‌ها مشکل مصرف انرژی را حل کرد

وی اضافه کرد: دولت سهم خود را با صرفه جویی در هزینه‌های جاری به یارانه مردم اختصاص داد و هدفمند سازی یارانه‌ها مشکل مصرف انرژی را در کشور حل کرد این در حالی بود که کسی جرات حل کردن آن را نداشت.

معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی با بیان اینکه شرایط اقتصادی مثل تحریم و نوسانات ارزی در افزایش تورم مؤثر هستند، افزود: بخشی از کمک به تولید در قالب تسهیلات ارائه می‌شود و بنگاه‌های تولیدی به کمک یارانه‌ها روی پای خود ایستاده‌اند لذا یکی از اهداف هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شیوه‌های اقتصادی در واحدهای تولیدی برای فعالان اقتصادی است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی افزود: اگر بنا بود بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها دوباره به بنگاه‌های اقتصادی یارانه داده می شد آنها مثل گذشته وابسته به یارانه می‌شدند و دیگر اصلاحی ایجاد نمی‌شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه رفتار مصرف انرژی در کشور تغییر کرده است، اظهارداشت: رمز موفقیت گام اول هدفمندی یارانه‌ها جبران هزینه‌های تحمیل شده به مردم است بنابراین قدرت خرید مردم باید حفظ شود.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور می‌خواهد روز چهارشنبه در مجلس توضیحاتی درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بدهد بنابراین امیدواریم میان دولت و مجلس اجماع حاصل شود.

دولت هر زمانی مطلبی را می‌گوید در مجلس گارد می‌‌گیرند

حجت‌الاسلام میر تاج الدینی با اشاره به اینکه دولت هر زمانی مطلبی را می‌گوید در مجلس گارد می‌‌گیرند گفت: دولت می‌خواهد قدرت خرید مردم را حفظ کند تا فشاری بر مردم وارد نشود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی تورم 27.4 درصد اعلام شده است که نباید در آمار رسمی تردید داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها