سوال: «لیلا ـ ‌ب» هستم چهل و دو ساله و از تهران تماس می‌گیرم. یک ماه است که وضع مزاجی من دچار مشکل شده است. زمانی که از داروهای مسهل استفاده می‌کنم، مشکلی نیست اما با قطع مجدد این داروها، مشکل دوباره عود می‌کند. دوست ندارم از داروهای شیمیایی برای برطرف شدن مشکلم استفاده کنم. می‌خواستم بدانم آیا روش تغذیه‌ای برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد یا نه؟
کد خبر: ۵۳۲۷۵۱

دکتر ایرج خسرونیا‌/‌ متخصص داخلی ـ گوارش و رئیس انجمن آندوسکوپیست‌های ایران

پاسخ: یبوست می‌تواند نشانه وجود مشکلی در دستگاه گوارش باشد. این مشکل از فعالیت نامناسب دستگاه گوارش به‌دلیل تغذیه نادرست تا وجود مشکلاتی در روده‌ها را شامل شود. بنابراین علاوه براین که باید وضع تغذیه‌ای فرد تغییر کرده و براساس اصول صحیح تغذیه، برنامه غذایی تنظیم شود، باید با مراجعه به متخصص و انجام معاینات پزشکی علت‌های احتمالی دیگر برای مشکل شما مورد بررسی قرار گیرد.

 

دکتر کورش جعفریان‌/‌ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی‌‌دانشگاه علوم پزشکی تهران

عمده‌ترین راهکار رفع مشکل شما، مصرف مواد غذایی فیبردار است. این مواد غذایی می‌تواند مشکل شما را در اجابت مزاج برطرف کند اما بهتر است ابتدا بیشتر درباره فیبر بدانید. فیبر نوعی ‌کربوهیدرات (قند‌) است. این ترکیب به دلیل پیوندهای شیمیایی که در ساختمانش دارد، قابل هضم و جذب برای انسان نیست، اما برخی از انواع فیبرها می‌تواند در دستگاه گوارش ما تخمیر شود. فیبرها بیشتر در میوه‌ها و سبزی‌ها‌، غلات کامل و حبوبات وجود دارند. دستگاه گوارش انسان، آنزیمی ‌برای هضم فیبرها ندارد و فقط نشخوارکنندگان مانند گاو، گوسفند و شتر می‌توانند فیبر را هضم و از انرژی آن استفاده کنند.

فیبر حل می‌کند

فیبرها از اجزای ساختمانی گیاهان است و به دو دسته محلول و غیر‌محلول در آب تقسیم می‌شود.

فیبرهای «محلول در آب» همان طور که از نام‌شان پیداست در آب حل می‌شود. این فیبر‌ها در روده بزرگ تخمیر شده و اسید‌های چرب با زنجیر کوتاه تولید می‌کند. مصرف این نوع فیبرها باعث کاهش میزان کلسترول در بدن و دفع اسید‌های صفراوی می‌شود. از طرفی افزایش جذب املاح را به دنبال دارد.

فیبر محلول: این نوع فیبر در خوراکی‌هایی مانند سبوس جو، جوی دوسر، جو، نخود و لوبیا، عدس، خرما، گلابی، آلو، توت‌فرنگی، هلو، کشمش، انجیر، سیب با پوست و پرتقال است. به‌طور کلی میوه‌ها و حبوبات منابع خوب فیبرهای محلول در آب است. گروه دوم، فیبرهای «نامحلول در آب» است. این فیبرها در آب حل نمی‌شود. و با حل نشدن‌شان در آب باعث افزایش حجم مدفوع و کاهش قند خون می‌شوند.

فیبر نامحلول: هویج، سیب‌زمینی با پوست، انواع سبزی‌ها بویژه سبزی خوردن، کرفس، ذرت و گوجه فرنگی در این گروه قرار دارد. علاوه بر این، بخش عمده‌ای از مغز‌هایی مانند پسته، فندق و نان‌های سبوس‌دار سرشار از این نوع فیبر است. در واقع غلات بجز جو و سبزی‌ها منابع خوب فیبرهای نامحلول به شمار می‌رود.

دیگر ویژگی‌های فیبرها

مصرف فیبر در پایین آوردن میزان کلسترول خون، کاهش قند خون در افراد دیابتی و تقویت سیستم ایمنی تاثیر دارد. فیبرها به مقدار زیادی حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. فیبر‌ها تولید انرژی نمی‌کنند ولی احساس سیری در فرد به‌وجود می‌آورند. بنابراین دریافت ناکافی فیبر در وعده‌های غذایی موجب دریافت بیشتر انرژی و در درازمدت می‌شود که این مساله به افزایش خطر اضافه وزن می‌انجامد. علاوه بر این، وقتی که وعده غذایی حاوی فیبر باشد برای هضم‌شان نیاز به جویدن بیشتر داریم و در نتیجه احساس سیری به‌طور سریع‌تری ایجاد می‌شود. به موازات افزایش دادن فیبر غذایی، مقادیر فراوانی از آب و مایعات مصرف شود؛ چون با این که فیبرها برای دستگاه گوارش مفید است، اما مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، بدون دریافت مایعات کافی نه تنها یبوست را برطرف نمی‌کند بلکه خود نیز می‌تواند عامل بروز یبوست شود.

میوه در اولویت

بعضی برای راحت بودن خوردن آبمیوه، از این نوشیدنی به جای میوه آن استفاده می‌کنند. این رفتار اشتباهی است. نخوردن میوه موجب حذف فیبر، رنگدانه‌ها و بسیاری از ترکیب‌ها با خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در میوه کامل می‌شود. بنابراین مصرف میوه با فیبر مهم است. این نکته برای شما که دچار یبوست هستید، نکته مهمی ‌بوده و باید از میوه‌ها به جای آب آن استفاده کنید.

خطرات احتمالی فیبر

برای افرادی مانند شما که با مشکل اختلال در اجابت مزاج روبه‌رو هستید، این نکته مطرح نیست‌ اما مصرف فیبر‌ها ممکن است در برخی شرایط ممنوع یا محدود شود. از این موارد می‌توان به این نکته‌ها اشاره کرد:

1. مصرف بیش از اندازه فیبرها در یک وعده غذایی می‌تواند جذب عناصری مثل روی، آهن، کلسیم و منیزیم دریافتی را کاهش دهد. این مساله در افرادی که کمبود روی و آهن دارند بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

2. افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند هم باید با توجه به تجویز پزشک یا متخصص تغذیه، از مواد غذایی فیبردار استفاده کنند.

3. در زمان ابتلا به مشکلاتی مانند اسهال، خوردن مواد غذایی فیبردار باید قطع شود.

4. در صورتی که به هر دلیل مشکل معده وجود داشته باشد، باید از خوردن میوه خام خودداری تا مشکل کاملا قطع شود.

5. در صورتی که اعلام ‌شود مصرف میوه‌ و سبزی‌ها به دلیل آلودگی باعث بروز بیماری می‌شود.

مصرف روزانه فیبر

مصرف روزانه فیبر حدود 25 تا 35 گرم است اما مقدار آن در افراد با رده سنی مختلف، متفاوت است. به این مقدارها توجه کنید.

1. کودکان: حدود پنج تا 20 گرم در روز است. مثلا یک کودک دو ساله روزانه حدود پنج گرم و یک نوجوان پانزده ساله حدود 20 گرم در روز فیبر نیاز دارد.

2. دیابتی‌ها: در افراد دیابتی و بیماران قلبی ممکن است با توجه به شرایط بیمار، متخصص تغذیه مقدار مصرف بیشتری را توصیه کند.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها