پروفسور لطفعلی عسگر زاده مشهور به «لطفی زاده»، مهندس ایرانی تبار الکترونیک، بنیانگذار «منطق فازی» و استاد دانشگاه برکلی آمریکا جایزه «مرز دانش» بنیاد علمی بانک «بیلبائو بیزکایا آرخنتاریا»ی اسپانیا موسوم به «BBVA» را به دلیل نظریه ها و اکتشافات خود کسب کرد.
کد خبر: ۵۳۱۸۹۸

بر اساس اطلاعیه بنیاد علمی بانک «بیلبائو بیزکایا آرخنتاریا» که امروز چهارشنبه در اسپانیا انتشار یافت، مهندس لطفی زاده جایزه پنجمین دوره «مرزهای دانش» را در رشته فناوری های اطلاعات و ارتباطات بخاطر «نوآوری و توسعه منطق فازی» بدست آورده است و او ظرف ماه های آینده برای دریافت این جایزه به مبلغ 400 هزار یورو به مادرید سفر خواهد کرد.

در این اطلاعیه آمده است: مهندس لطفی زاده این امکان را به وجود آورد که ماشین ها و دستگاه ها همانند انسان ها بتوانند با مفاهیم مبهم کار کنند و نتایجی موثرتر و مطلوبتر نسبت به واقعیت به دست آورند.

کشف او یک انقلاب در زندگی مدرن پدید آورده و به رایانه ها اجازه داده است به توانایی تصمیم گیری مجهز شوند.

این بنیاد اسپانیایی خاطرنشان می کند: حدود 50 سال پس از تصویب نظریه های علمی لطفی زاده، منطق فازی امروزه بخش اساسی فناوری های وسایل مصرفی عظیم از جمله دوربین های فیلمبرداری، ماشین لباسشویی و دستگاه های پیچیده ای است که در علم پزشکی یا صنعت خودروسازی کاربرد دارد.

بر اساس این اطلاعیه، مهندس لطفی زاده که اکنون 91 ساله و مقیم آمریکاست، در پیامی ویدیویی که به مراسم معرفی وی برای دریافت جایزه فرستاده بود، خاطرنشان کرد: منطق فازی او بهترین سیستم نیست اما به شرکت ها اجازه داده است تا سنسورها و وسایل ارزان تر اما هوشمندی را برای انسانها بسازند و به راحت تر شدن زندگی کمک کنند.

این ریاضیدان افزود: من با کشف خود می خواستم فاصله ای که ما را از جهان واقعی، عدم دقت ذاتی و دقت ریاضیات کلاسیک دور می کند، کمتر کنم.

بر اساس اطلاعیه بنیاد BBVA، در مراسم معرفی این مهندس تبار برای دریافت جایزه، «لوییس ماگدالنا» مدیر مرکز اروپایی نرم افزارها در شمال اسپانیا با تجلیل از او تصریح کرد که کشف او موجب کاربردهای فراوان و ایده های بسیار بویژه در زمینه فناوری هایی شده است که بشر هر روز بیشتر از آن استفاده می کند.

وی افزود: علاوه بر آن، مهندس لطفی زاده همواره بصورت سخاوتمندانه و آشکار ایده های خود را انتشار داده و به پیشرفت دیگران و گسترش دامنه دانش و شناخت بشر در زمینه فناوری کمک های شایانی کرده است.

پروفسور «انریک تریاس» استاد برجسته مرکز اروپایی نرم افزارها نیز تصریح کرد: این مرکز به لطف مهندس لطفی زاده در اسپانیا وجود دارد و وجود آن موجب گسترش تحقیقات و انتشارات مربوط به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات در این کشور اروپایی شده است.

پروفسور عسگرزاده که در جهان به نام «لطفی زاده» شناخته می شود، از پدری اردبیلی و مادری یهودی در سال 1299 شمسی در باکوی آذربایجان متولد شد و پس از تحصیل در دبیرستان البرز و دانشکده فنی دانشگاه تهران در دانشگاه ماساچوست امریکا تحصیلات خود را ادامه داد و در آنجا، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرفت. او درجه دکترای خود را در سال 1949 از دانشگاه کلمبیا گرفت و در دهه 60 میلادی نیز چند سال رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود.

وی در سال 1965 تئوری و منطق فازی را پایه گذاری کرد و موجب تحولی عظیم در علم ریاضی و کاربرد آن به صورت هوشمند در دستگاه ها و تجهیزات مختلف شد.

مهندس لطفی زاده تاکنون جوایز مختلفی را در سطح جهان دریافت کرده و از دانشگاه های مختلف از جمله سه دانشگاه اسپانیا درجه دکترای افتخاری دارد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها