در وین دیشب از وین خبر رسید اروپا با صدور قطعنامه پیشنهادی سوم خود تا حدود زیادی به خواسته های ایران تن داد.
کد خبر: ۵۲۸۴۲

پیش از این به دنبال ورود «نم» - گروه غیرمتعهدها - برای اولین بار به عرصه صدور قطعنامه ، اروپا اولین قطعنامه پیشنهادی خود را در قالب قطعنامه دومی تغییر داده بود ، اما پس از صدور سومین قطعنامه اروپا نیز گروه غیرمتعهدها قطعنامه دومی صادر کرد و در اختیار نمایندگان اعضای شورای حکام قرار داد.

  • تلاشهای ایران تاکنون با اصلاح 2 بند از پیش نویس قطعنامه اروپا در آژانس بین المللی انرژی اتمی موثر افتاده است.
    3 کشور اروپایی در جریان رایزنی های ایران همچنان بر «تعلیق پایدار» اصرار دارند.

  • در قطعنامه سوم اروپا ، هنوز مکانیزم ماشه مخفی و الزام آور بودن تعلیق بدون ذکر مدت مشخص ، به قوت خود باقی است و از وین خبر می رسد که ایران و گروه «نم» همچنان در رایزنی های متراکم خود با اروپا ، خواهان حذف این دو عبارت هستند.به گفته یک دیپلمات حاضر در وین ، در اصلاحات انجام شده و پیش نویس قطعنامه اروپاییان از 4 مورد اعتراض اساسی ایران 2 مورد کاملا پذیرفته و اصلاح شده ، یک مورد تا حدی و در چهارمین مورد هنوز اختلاف نظر اساسی است . به گزارش ایرنا ، وی گفت : بند هشتم پیش نویس که اکنون به بند ششم تغییریافته است کاملا اصلاح و نظر ایران تامین شده است . اروپاییان در بند هشتم پیش نویس قبلی تاکید کرده بودند که ایران باید بر اساس اقدامی اعتمادساز اجازه دسترسی های سراسری اعلام شده از هر مرکز موردنظر آژانس را بدهد. به گفته این منبع دیپلماتیک ، در این بند به جای اجازه دسترسی های اعلام شده از هر مرکز موردنظر آژانس ، عنوان دسترسی در محدوده پروتکل آمده است . بخش اعظم مشکلات بند هفتم این پیش نویس نیز حل شده است. اروپاییان این بند را که قبلا به این گونه آمده بود: از قصد دبیرکل برای پیگیری موضوعات باقیمانده در گزارش وی با دیدگاه مبتنی بر دستیابی به یک ضمانت نسبت به فعالیت هایی که احتمالا اعلام نشده است ، حمایت می کند، تغییر داده اند.» همچنین در بند دوم پیشنهاد قبلی که اکنون بند نخست متن اصلاحی تلقی می شود ، اصطلاح تعلیق پایدار که مورد مخالفت ایران بود تا 70 درصد رفع و واژه پایدار از متن برداشته شده است اما برخی خبرها حاکی است ، 3 کشور اروپایی همچنان بر عبارت تعلیق پایدار اصرار دارند. به گفته این منبع دیپلماتیک در اصلاحیه اروپاییان همچنین با استناد به توافق اخیر پاریس تاکید شده است که پرونده هسته ای ایران باید از دستور کار مذاکرات شورای حکام خارج شود و تعلیق غنی سازی اورانیوم نیز اقدامی صرفا داوطلبانه و اعتمادساز است. این اصلاحات ، حاصل 6 دور مذاکرات هیات ایرانی با 3 کشور اروپایی است. در این مذاکرات حسین موسویان ، محمدجواد ظریف و پیروز حسینی حضور داشتند.

    تعلیق باید داوطلبانه و غیرالزام آور ذکر شود

    حسین موسویان ، سخنگوی هیات مذاکره کننده ایرانی ، پس از جلسه با سفرای 3 کشور اروپایی آلمان ، انگلیس و فرانسه در شورای حکام گفت : به اروپا گوشزد کردیم که از دیدگاه ایران هرگونه تعلیق در متن قطعنامه باید داوطلبانه و به قصد اطمینان سازی ذکر شود. به گزارش خبرگزاری مهر ، موسویان با اشاره به این که داوطلبانه بودن تعلیق بارها در بیانیه دبیرکل تاکید شده است ، افزود: مورد دومی که به عنوان نظر قطعی ایران آن را بیان کردیم این بود که در قطعنامه باید گزارش بعدی دبیر کل از وی نه با عبارات «هر چه سریعتر» بلکه به هنگام مقتضی درخواست شود. موسویان در مورد بند ماشه در پیش نویس اولیه اروپا گفت : در حال حاضر پیشرفت هایی حاصل شده و برخی عبارات و جمله بندی ها تغییر یافته که هنوز برای ما مناسب نیست . وی گفت : به اروپاییان همچنین گفته ایم پرونده هسته ای ایران دیگر نباید در دستور کار شورای حکام قرار بگیرد و در مورد 20 سانتریفیوژ هم گفت : با آژانس و اروپا در این زمینه گفتگو می کنیم . خبرگزاری مهر همچنین به نقل از رویترز گزارش داد: در آخرین رایزنی های ایران و اروپا ، تهران از درخواست خود مبنی بر مستثنی شدن فعالیت 20 سانتریفیوژ برای انجام امور تحقیقاتی از تعلیق ، صرفنظر کرده است.

    اظهارات غیرمنصفانه البرادعی

    در همین حال ، محمد البرادعی ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچون جلسات پیشین ، برخلاف گزارش مکتوب خود ، ادعاهایی غیرمنصفانه در اجلاس شورای حکام مطرح کرد که نشان می دهد آژانس بیش از این که به جنبه های فنی پرونده هسته ای ایران بپردازد ، محمل جدلها و تحریکات سیاسی است . مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تشریح گزارشی که آژانس درباره برنامه هسته ای ایران به شورای حکام تسلیم کرده است ، گفت : گرچه به این نتیجه رسیده ایم که آمار همه مواد هسته ای اعلام شده را در اختیار داریم و در نتیجه این گونه مواد برای فعالیت های ممنوع بکار گرفته نشده اند ؛ اما آژانس هنوز در موقعیتی قرار ندارد که اعلام کند هیچ نوع مواد هسته ای یا فعالیت اعلام نشده در ایران وجود ندارد. به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد البرادعی افزود: با توجه به ماهیت اعلام نشده بخشهای قابل ملاحظه ای از برنامه هسته ای ایران در گذشته و رفتار پنهان کارانه ای که ایران در گذشته در پیش گرفته بود ، انتظار می رود فرآیند اظهارنظر قطعی در این زمینه از شرایط عادی طولانی تر شود. البرادعی در اظهارنظری عجیب گفت : اعتماد از میان رفته است و باید اعاده شود و به همین علت همکاری فعالانه و کاملا شفاف ایران امری اجتناب ناپذیر است . البرادعی در عین حال تاکید کرد؛ به استثنای برخی موارد ، آژانس توانسته است فعالیت های خود را برای نظارت و تایید تعلیق فعالیت های غنی سازی و بازفرآوری تکمیل کند. وی از همکاری ایران با بازرسان آژانس در ارائه اطلاعات لازم و دسترسی کامل بازرسان به مکانهای موردنظرشان قدردانی کرد و گفت : ایران هیچ وقت در برنامه هسته ای اش از مقررات آژانس تخطی نکرده است . البرادعی همچنین به خبرنگاران گفت : اکنون در موقعیتی است که می تواند اتمام کار تایید تعلیق غنی سازی اورانیوم را در ایران به شورای حکام گزارش کند ، به استثنای 20 سانتریفیوز که ایران خواهان به کارگیری آنها در تحقیق و توسعه است.

    نم راضی

    گزارش ها حاکی است طی 6 دور مذاکرات مقامات کشورمان به همراه گروه غیرمتعهدها با نمایندگان 3کشور اروپایی آلمان ، فرانسه و انگلیس ، سرانجام متنی نهایی روی میز مذاکره طرفهای فوق مانده است. متنی که شامل آخرین دیدگاه های اروپا و «نم» بوده و در صورت توافق روی آن ، با حمایت غیرمتعهدها تصویب خواهد شد و پرونده ایران را از دستور خارج و عادی خواهد کرد.

    احتمال بررسی پرونده ایران در روز دوشنبه

    سخنگوی البرادعی ، گوازدکی گفت : احتمال بررسی پرونده هسته ای ایران در روز دوشنبه تقویت شد. وی افزود: این تغییر در زمان مذاکرات به دلیل گفتگوها و رایزنی های اروپا با هیات ایرانی و گروه نم است.

    عاقبت شیرین کره (!)

    جلسه بعدازظهر دیروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ای درباره کره جنوبی به کار خود پایان داد. دیپلمات ها معتقدند ، این اقدام نشانه ای آشکار از اعمال استانداردهای دوگانه آژانس در برخورد با پرونده هسته ای کره جنوبی و ایران است . گفتنی است ، در حالی که در گزارش البرادعی از فعالیت های هسته ای کره جنوبی ، از 2 دهه فعالیت پنهانی این کشور خبر داده شده بود ، امریکا در شورای حکام بیشترین پشتیبانی را از این پرونده به عمل آورد و مانع اصلی ارجاع آن به شورای امنیت بود.
    newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها