شورای شهر تهران موافقت کرد:

افزایش تعرفه طرح ترافیک سال 92

تعیین عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای سال 92 و تصویب یک فوریت حذف بندی از طرح تفصیلی تهران در خصوص ضوابط ساخت وساز در فضاهای دو هزار متر و کمتر حاصل پانصد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران بود.
کد خبر: ۵۲۷۹۸۶

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورای اسلامی شهرتهران پس از بحث و تبادل نظر با افزایش 10 درصدی عوارض طرح ترافیک سال 92 نسبت به سال 91 موافقت کردند.

همچنین مقرر شد تعرفه مجوز روزانه طرح ترافیک از ساعت 6:30 الی 10 صبح معادل 15 هزار تومان و از ساعت 10 به بعد معادل 11 هزار تومان محاسبه شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص چگونگی فروش روزانه طرح ترافیک گفت: براساس مجوز وزارت کشور ، میزان طرح ترافیک شهرتهران حدود صد هزار مجوز است ، از این میزان سهمیه، طرح روزانه در سال 91 ، 10 هزار مجوز بود که برای سال 92 تصمیم بر این است که میزان طرح روزانه به 15 هزار مجوز افزایش پیدا کند و سهم طرح سالانه هم 85 هزار مجوز خواهد بود.

وی افزود: فروش طرح های روزانه در شرایطی که هوای پایتخت آلوده باشد، متوقف می شود.

جعفر هاشمی تشکری در خصوص چگونگی کنترل فروش طرح های روزانه، اظهارداشت: در حال حاضر کنترل طرح ترافیک از طریق دوربین صورت می گیرد چنانچه بودجه در سال 92 برای خرید دوربین های مجهز به ثبت ساعتی تامین می شود می توانیم در سال های 93 و 94 میزان حضور افراد را در محدوده طرح ترافیک به صورت ساعتی محاسبه کنیم در این شرایط مجوزهای روزانه توجیه پذیر خواهند بود ، ولی در شرایط فعلی کسانی از مجوزهای روزانه استفاده می کنند از مزیت تمام وقت بودن آن بهره مند می شوند.

گفتنی است؛ طرح ترافیک جانبازان بالای 70 درصد همچون سالهای قبل رایگان خواهد بود و جانبازان 35 تا 70 درصد، معلولان و بیماران خاص و خبرنگاران، تعرفه طرحشان معادل 302هزار و500 ریال خواهد بود.

همچنین تعرفه خودروهای مورد استفاد جهت حمل و نقل عمومی مسافر و بار، شامل آژانس ها، مینی بوس، اتوبوس، وانت بار و آموزشگاه های رانندگی حدود یک میلیون و815هزار ریال خواهد بود.

همچنین در ادامه جلسه دو فوریت طرح « حذف بند 7ـ 14» ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت دوفوریت آن به تصویب نرسید و با یک فوریت ، به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

رییس شورای شهر تهران در خصوص چگونگی ارائه این طرح، اظهارداشت: بند 7ـ 14 طرح تفصیلی اشاره به ضوابط ساخت وساز در زمین هایی دارد که جز فضای سبز محسوب شده و شهرداری تهران باید نسبت به حفظ فضای سبز این اراضی و زمین ها اقداماتی را صورت دهد و به نوعی فضای سبز بودن آنها را با تجهیز کردن این اراضی به تثبیت برساند. به دلیل تعابیر متفاوتی که از تجهیز فضای سبز در این زمین ها صورت گرفته است متاسفانه برخی از زمین هایی هم که در طرح تفصیلی قبلی هاشور فضای سبز خورده اند نیز مجوز ساخت و ساز مسکونی گرفته اند بنابراین در نظر داریم باتوجه به شرایط خاصی که برخی از این زمین ها دارند مجددا وضعیت آنها در طرح تفصیلی مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: از شهرداری تهران این انتظار را داریم که تا مشخص شدن وضعیت این بند از طرح تفصیلی برای زمین هایی که شامل این مصوبه می شوند، مجوز ساخت داده نشود.

مهدی چمران خاطرنشان کرد: فضاهای سبزی که در طرح تفصیلی جدید تثبیت شده اند کاربریشان قابل برگشت نیست.

هادی ساعی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران خواستار تعیین میزان فضاهای سبزی شد که طبق طرح تفصیلی ، شهرداری تهران باید نسبت به خرید و تملک آنها اقدام کند.

وی افزود: آیا شهرداری توان خرید این فضاها را دارد؟ تصمیم گیری ها به گونه ای نباشد که چون شهرداری باید تملک کند و هزینه تملک را هم ندارد ، مردم را بلاتکلیف قرار دهند.

خسرو دانشجو سخنگوی شورا نیز خاطرنشان کرد: تملک این زمین ها برای شهرداری مقدور نیست از طرف دیگر هم نمی توان مردم را از حقشان منع کرد.

یک عضو شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی طرح فوق، افزود: خصوصیات زمین های مورد بحث باید مدنظر قرار گیرد این زمین ها یا در طرح تفصیلی فضای سبز قلمداد نشده اند و یا کمتر از دو هزار متر مربع هستند و یا تجهیز برای استفاده از فضای سبز نشده اند. چنانچه این خصوصیات را داشته و در کاربری منطقه ایی نیز تکلیفشان مشخص شده باشد، می توان روی آنها تصمیم گیری کرد.

محمدعلی نجفی از اعضای شورا خواست تا با استخراج اطلاعات دقیق از این زمین ها نسبت به تعیین ضوابط ساخت و ساز در آنها تصمیم گیری کنند.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: جهت گیری اصلی طرح تفصیلی تغییر کرده است و پیش بینی های این تغییرات هم اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: علی رغم تمام تلاش هایی که مجموعه شهرداری تهران برای سبز شدن فضای تهران کشیده اند هنوز مناطقی از شهر فاقد فضای سبز هستند.

معصومه ابتکار خاطرنشان کرد: تفسیر ما از فضای سبز تجهیز شده این است که در زمین درخت وجود دارد . در صورتی که در شهرداری به فضاهایی تجهیز شده می گویند که محوطه سازی شده و وسایل بازی و نیمکت نصب شده باشد درحالی که تجهیزات اصلی یک فضای سبز ، درخت است.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: به همین دلیل، تفاوت برداشت در تجهیز فضای سبز تبدیل به ویروسی شده است که هر زمینی حتی اگر درخت هم داشته باشد ولی چون تجهیز نشده است ، تغییر وضعیت پیدا می کند.

در این جلسه همچنین لایحه « مجوز ایجاد جایگاه سوخت رسانی در پلاک های ثبتی واقع در حریم شهرداری مناطق 20 و 15 » مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب اعضای شورای شهرتهران نرسید.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح این لایحه، اظهار داشت: با توجه به بررسی نقشه ها در کمیسیون عمران این مکان ها بدلیل نامناسب بودن زمین ارائه شده، داشتن فاصله زیاد تا مسیر اصلی عبور خودرو ها و نزدیک بودن فاصله آنها تا جایگاه های سوخت رسانی بعدی  و انصراف مالک از ساخت و جایگاه سوخت مورد تصویب کمیسیون عمران قرار نگرفت .

حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با اشاره به اینکه تهران نیاز به جایگاه سوخت رسانی (بنزین و گاز) دارد، خاطرنشان کرد: احداث جایگاه سوخت در فاصله های نزدیک چه اشکالی دارد؟ ما باید با کار کارشناسی نقاط لازم را جانمایی کنیم چرا که مردم از نظر سوخت گیری در مضیقه هستند.

رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تائید سخنان بیادی، اظهارداشت: شورای شهر در این زمینه مصوبه ای دارد که در آن مصوبه ستادی به نام ستاد «ساماندهی جایگاه های سوخت رسانی در شهر تهران» تعیین شد و همچنین در آن مصوبه تسهیلات تشویقی نیز برای ساخت جایگاه پمپ بنزین در نظر گرفته شده است.

در این جلسه همچنین دو نفر کارشناس جهت عضویت در کارگروه راهبردی ساماندهی و مدیریت صنایع و مشاغل شهر تهران تعیین شد.

همچنین دراین جلسه میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به عنوان عضو اصلی هیات عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهر تهران پذیرفته شد.

درادامه جلسه، حسابرس مستقل شورای شهرتهران، گزارش عملکرد اداره کل امور مالی شهرداری تهران برای سال مالی 1388 را قرائت کرد.

رییس ستاد شورایاری های شهر تهران نیز خواستار ساخت نمادی در قبرستان 14 معصوم واقع در منطقه 16 شهرداری تهران شد.

احمد مسجد جامعی با اشاره به ا ینکه در این قبرستان بزرگان و علمای زیادی از شهر تهران از جمله آقا سید عبدالکریم لاهیجی، دفن شده اند بنابراین از شهرداری تهران خواست تا نمادی به یاد این بزرگان در آن قبرستان نصب شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها