قیمت‌گذاری طلا و سکه از این پس باید به جای ارز آزاد با ارز مبادلاتی صورت گیرد

تصمیم تازه دولت برای بازار طلا

با تصمیم ویژه دولت که توسط رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اعلام شد، روش قیمت‌گذاری سکه و طلا تغییر کرده و قیمت‌ها از این پس به جای ارز‌آزاد و غیررسمی با ارز مبادلاتی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۷۰۲۲

به گزارش خبرنگار ما، این امر می‌تواند باعث کاهش قابل توجه قیمت طلا و سکه موجود در بازار شده و اثر روانی قابل‌توجهی بر قیمت‌ها برجا گذارد. روش کنونی محاسبه قیمت یک گرم طلای 18 عیار این چنین است که طلافروشان ابتدا هر اونس جهانی طلا را قیمت‌گیری و تقسیم بر عدد 1/31 می‌کنند. (هر اونس مساوی 1/31 گرم است) به این ترتیب بهای دلاری یک گرم طلا به دست می‌آید. سپس تفاضل بهای طلای 24 عیار (عیار شمش طلا) با طلای 18 عیار موجود در بازار ایران را از آن کم کرده و حاصل را ضرب در قیمت روز ارز در بازار غیررسمی می‌کنند. سرانجام نیز 7 درصد سود طلافروش همراه 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت را بر آن می‌افزایند تا قیمت نهایی به‌دست آید. محاسبات قیمت سکه نیز کمابیش همین گونه است. (با تفاوت جزئی در عیار و جایگزینی حق ضرب به جای اجرت ساخت) حال اگر مبنای محاسبه قیمت هر گرم طلا، ارز مبادلاتی باشد، چون این نرخ حدود 700 تومان در هر دلار کمتر از نرخ بازار آزاد است، قیمت نهایی هر گرم طلای ساخته شده یا قیمت هر سکه بهار آزادی تفاوت چشمگیری خواهد کرد.

نامه صنف طلا و جواهر

مهر گزارش داد: براساس تصمیم ویژه دولت، قیمت‌گذاری طلا و سکه که تاکنون برمبنای ارز آزاد بود، از این پس برمبنای ارز مبادلاتی تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در نامه‌ای به روسای اتحادیه طلا و جواهر در استان‌های کشور، تصمیم ویژه دولت مبنی بر تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه را اعلام کرده است. در نامه محمد کشتی‌آرای آمده است: با توجه به حساسیت و جایگاه صنف طلا و جواهر در نظام اقتصادی کشور و باتوجه به اعلام نرخ‌های مختلف توسط رسانه‌ها و دستگاه‌های ارسال‌کننده قیمت، حسب دستور مقامات اقتصادی کشور، تمامی اتحادیه‌های کشور ملزم به رعایت دستورالعمل و پیروی از نرخ‌های رسمی هستند.

این نامه می‌افزاید: در حال حاضر شرکت‌های ارسال‌کننده پیام نرخ و دستگاه‌های اعلام نرخ ملزم به رعایت موارد فوق هستند، بنابراین با توجه به دستورالعمل اعلام شده نرخ ارزهای خارجی مطابق با نرخ اتاق مبادلاتی ارزی است و اعلام نرخ‌های طلا و سکه بر این اساس خواهد بود.

در نامه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح شده است: خواهشمند است ضمن اعلام به تمامی همکاران و شهرهای تابعه از دادن هرگونه نرخ خارج از ضوابط به تابلوها جداً خودداری کنید.

فعالان بازار طلا و سکه پیش‌بینی می‌کنند در صورت رعایت مکانیسم‌های اجرایی شدن این تصمیم، قیمت سکه و طلا در بازار که تاکنون برمبنای ارز آزاد تعیین می‌شد، سقوط شدید خواهد کرد.

قیمت سکه 970 هزار تومان می‌شود

در همین حال رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: در صورت اجرایی شدن شیوه جدید نرخ‌گذاری سکه و طلا، پیش‌بینی می‌شود قیمت آن بسیار کمتر از میزان کنونی باشد.

احمد وفادار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: البته نرخ‌گذاری جدید هنوز به طور رسمی به اتحادیه ابلاغ نشده است؛ اما اتحادیه از این نرخ‌گذاری اطلاع دارد و هر زمانی که بانک مرکزی اعلام کند که شمش طلا و سکه با این نرخ‌گذاری در اختیار فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر قرار دهد، ما هم سکه و طلا را با نرخ جدید در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در پاسخ به این پرسش که در صورت اجرایی شدن این طرح بهای طلا چگونه خواهد بود، گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که با این طرح سکه تمام به قیمت 970 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار به قیمت 97 هزار تومان معامله شود.وی با بیان این‌که اتحادیه و اعضای آن از این نرخ‌گذاری استقبال می‌کنند، ادامه داد: استقبال مردم به دلیل رونق کسب و کار و بالا رفتن قدرت خرید مردم است که با این نرخ‌گذاری قیمت، فروش سکه از سوی بانک مرکزی به فروشندگان سکه در حدود 950 هزار تومان تخمین زده می‌شود.

اجرایی می‌شود؟

فعالان بازار طلا که دیروز خبرنگار ما با آنان گفت‌وگو کرد، اجرایی شدن این تصمیم در سطح خرده‌فروشی‌های بازار طلا و سکه را منوط به عملکرد بالادستی‌ها و عرضه طلا توسط آنان با ارز مبادلاتی دانستند.

به گفته آنان، دولت به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر طلا و همچنین عرضه‌کننده سکه باید قیمت‌گذاری شمش و سکه حراج شده خود را با ارز مبادلاتی انجام دهد. همچنین واردکنندگان خصوصی شمش طلا یا عرضه‌کنندگان شمش در بانک کارگشایی نیز باید همین نرخ را ملاک عمل در قیمت فروش شمش قرار دهند. به این ترتیب اگر دولت بپذیرد که اولا در محاسبات فروش طلای خود از ارز مبادلاتی استفاده کند و ثانیا به واردکنندگان قانونی شمش سهمیه ارز مبادلاتی تخصیص دهد، خرده‌فروشان بازار طلا و سکه نیز مجبور به انجام محاسبات قیمتی خود با ارز مبادلاتی خواهند شد. اما اگر دولت و بخش خصوصی همچنان بخواهند طلای خود را به نرخ آزاد فروخته و در مقابل متوقع باشند که خرده‌فروشان طلای خریده شده به نرخ آزاد را به نرخ پایین‌تر از آن (نرخ مبادلاتی) عرضه کنند، این امر قابل عمل و پذیرش نخواهد بود.

تفاوت قیمت ارز آزاد و مبادلاتی دیروز تا 700 تومان می‌رسید.

یکی از طلافروشان بزرگ بازار تهران دیشب در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از تصمیم یکجانبه دولت اظهار کرد: دولت بزرگ‌ترین دارنده ذخایر طلاست و ما برای ساخت طلا از او طلا می‌خریم. ارز مبادلاتی باید اول از سوی خود دولت و بخش خصوصی واردکننده شمش ملاک محاسبه قرار گیرد و بعد ما تبعیت کنیم. نمی‌توان جنسی را گران خرید و ارزان فروخت.

وی افزود: حتی این امر درباره طلاهای کهنه و قابل تبدیل موجود در بازار هم امکان‌پذیر نیست؛ چرا که این طلاها نیز به نرخ ارز آزاد به طلافروشان فروخته شده است.

وی اظهار کرد: اگر دولت بپذیرد اعمال این نرخ مرکز مبادلات را از خودش شروع کند، خوب است و قیمت‌های طلا و سکه کاهش می‌یابد، اما اگر بخواهد به طور دستوری به طلافروشان فشار بیاورد، در نهایت بازار دونرخی خواهد شد، یعنی فقط قیمت تابلو عوض می‌شود و در واقعیت طلا به نرخ قبلی به مشتری فروخته خواهد شد.

اثرات مثبت روانی

با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند نفس اعلام این تصمیم در صورتی که اتحادیه طلا و جواهر مکانیسم اجرایی آن را به دقت و با جزئیات کامل تنظیم کند، اثرات روانی قابل‌توجهی بر بازار خواهد گذاشت و می‌تواند از نظر تورم انتظاری به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

دکتر مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ما گفت: این‌گونه تصمیمات از نظر روانی موثر است، اما اگر اجرا بر منطق اقتصاد پشت آن وجود نداشته باشد، بزودی اثرش را از دست می‌دهد.

وی افزود: با این حال شوک مثبت به قیمت‌ها و بازارهای اساسی باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود؛ این یک عرف رایج در اقتصاد بازار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها