تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید درصدد است تحت‌عنوان «کشور فلسطین»‌ و به منظور صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور برای متوقف کردن روند شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری به شورای امنیت مراجعه کند. این برای نخستین بار خواهد بود که فلسطین در قالب یک کشور می‌خواهد از رژیم صهیونیستی در یک نهاد بین‌المللی شکایت کند.
کد خبر: ۵۲۱۱۰۸

به گزارش ایسنا، این تشکیلات در نشست خود در رام‌الله به ریاست محمود عباس، اعلام کرد: ما با جدیت اقدامات خود را برای مقابله با سیاست‌های خصمانه اسرائیل از جمله بلوکه کردن اموال متعلق به تشکیلات خودگردان و تداوم شهرک‌سازی‌ها پی می‌گیریم چرا که قوانین بین‌المللی این اقدامات را محکوم می‌کند.

بعد از دستیابی فلسطین به جایگاه کشور ناظر در سازمان ملل درهفته گذشته، این تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای مراجعه به شورای امنیت نخستین اقدام در نوع خود به شمار می‌آید. تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرده است: جنایت‌های جنگی اسرائیل از جمله تحت‌کنترل درآوردن سرزمین‌های فلسطین، تلاش برای خدشه‌دار کردن حاکمیت فلسطین و محاصره قدس از طریق گسترش شهرک‌سازی‌ها از جنایت‌هایی به شمار می‌آید که پاسخ مناسبی را می‌طلبد.

محمود عباس در سخنانی در این ارتباط گفت: اسرائیل با تصمیم‌های تحریک‌آمیز خود مبنی بر ساخت بیش از 3000 واحد مسکونی در قدس ما را تحت‌فشار قرار داده و ما به آنها می‌گوییم این شهرک‌ها به ما باز خواهد گشت. عباس گفت: ما تماس‌ها و مذاکرات خود را در شورای امنیت آغاز کردیم و می‌خواهیم که این مساله را طی روزهای آینده به صورت گسترده‌تری دنبال کنیم، چرا که شهرک‌سازی‌ها به صورت کلی به معنای آن است که اسرائیل به هیچ‌وجه خواهان صلح نیست.

بعد از موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با ارتقای جایگاه فلسطین در سازمان ملل، رژیم صهیونیستی اعلام کرد 3000 واحد مسکونی جدید برای شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری و قدس شرقی بنا می‌کند. در کرانه باختری و قدس شرقی حدود 500 هزار اسرائیلی و 5/2 میلیون فلسطینی زندگی می‌کنند.

اعلام شهرک‌سازی‌های جدید با واکنش منفی جهانی مواجه شده است. کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس با انتقاد از اسرائیل خواستار تجدیدنظر دراین باره شدند. حتی برخی کشورها از جمله فرانسه، انگلیس و استرالیا سفرای اسرائیل را به همین منظور فراخواندند. روز سه‌شنبه مصر نیز در اعتراض به گسترش شهرک‌سازی‌ها، سفیر اسرائیل در قاهره را فراخواند.

این حوادث در حالی اتفاق می‌افتد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به آلمان سفر کرده است. گفته می‌شود آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از امتناع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای توقف برنامه جدید گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی بشدت خشمگین است.

مرکل که طی چهار سال گذشته روابط خوبی با نتانیاهو نداشته است، به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند تا میان انجام اقدامات برای دستیابی به روند صلح از جمله ایجاد کشور فلسطین یا انزوای بین‌المللی یکی را برگزیند.

در یک خبر دیگر مربوط به فلسطین دیروز اعلام شد نیروهای رژیم صهیونیستی 11 فلسطینی را در مناطق مختلفی از کرانه باختری بازداشت کردند. نیروهای رژیم صهیونیستی تقریبا به صورت روزانه با استدلال‌ها و بهانه‌های واهی فلسطینی‌ها را در کرانه باختری و قدس بازداشت می‌کنند و به خانه‌های آنها یورش می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها