حدود یک هفته است که حفره‌هایی درون زمین روستای «سرتنگ دینار عالی» از توابع خان میرزا شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری ایجاد شده که از درون آن دودهای سفید و خاکستری داغ بیرون می‌زند؛ دودهایی که به عقیده کارشناسان علتش آتش‌سوزی و سوختن مواد آلی زیرین زمین است و امکان دارد در صورت ادامه، باعث نشست زمین در این منطقه شود.
کد خبر: ۵۲۰۴۴۴

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری دراین‌باره به فارس گفت: دشت خان میرزا در سال‌های متمادی و تا حدود سه دهه قبل، جزو تالاب‌های بزرگ استان بوده و تالاب بزرگ این دشت در حوالی روستاهای ده صحرا، دشت جمال و سرتنگ دینار عالی مشاهده می‌شد.

سعید یوسف‌پور با بیان این‌که در این تالاب هزاران سال مواد آلی روی هم جمع و اکنون در عمق 30 متری و حتی بیشتر از آن به زغال​سنگ نارس یا تورب تبدیل شده‌ است، افزود: زغال​سنگ نارس یا تورب از خود گاز متان تولید کرده که بسیار مستعد آتش‌سوزی است و با کوچک‌ترین جرقه منجر به آتش‌سوزی می‌شود و کنترل آن بسیار سخت است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون حفره‌هایی درون زمین «سرتنگ دینار عالی» ایجاد شده که از درون آن دودهای سفید یا خاکستری داغ بیرون می‌زند که در صورت آتش‌سوزی و سوختن مواد آلی زیرین زمین، امکان نشست زمین در این منطقه وجود دارد.

یوسف‌پور یادآور شد: در سال 88 نیز مورد مشابهی در تالاب گندمان رخ داد که نزدیک به 40 شبانه‌روز آتش‌سوزی در عمق زمین وجود داشت که توانستیم با تلاش‎های فراوان و کشاندن آب به تالاب و رسیدن آب به عمق زمین آتش‌‌سوزی را مهار کنیم.

وی گفت: تغییر کاربری اراضی و تبدیل عرصه‌های تالابی به زمین‌های کشاورزی و عدم اطلاع و دانش کافی در خصوص ارزش تالاب‌ها از یک سو و برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در دشت خانمیرزا از سوی دیگر باعث شده این دشت به عنوان یک دشت بحرانی در خصوص سطح آب زیر زمینی معرفی شود.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از آنجا که زمین‌های کشاورزی و روستا‌های زیادی در کنار دشت خانمیرزا وجود دارد، اگر زمین نشست کند، شاهد آتش‌سوزی در این منطقه و اتفاقات ناگواری خواهیم بود.

وی وجود آب را مهم‌ترین راه‌حل احیای تالاب‌ها در استان دانست و گفت: تا زمانی که منابع آبی مطمئن و پایدار در دشت خانمیرزا نداشته باشیم، احیای تالاب‌ها نه‌تنها ممکن نیست، بلکه نیاز‌های کشاورزی و آب شرب را هم نمی‌توان تامین کرد.

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب به دشت

فرماندار شهرستان لردگان نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: پس از بررسی‌ها و کارشناسی‌های انجام شده از سوی محیط‌زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط در این زمینه مقرر شد در سریع‌ترین زمان ممکن به منظور پیشگیری از آتش‌سوزی در دشت روستا سرتنگ دینار عالی، انتقال آب به محل مورد نظر انجام شود.

علی زاهدی افزود: در همین راستا جهاد کشاورزی مکلف شد آب چشمه کرتگل را پس از هماهنگی با کشاورزان منطقه از طریق لوله به دشت سرتنگ دینار عالی منتقل کند.

در همین حال ستار فرهادی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با بیان این‌که آب​های روان از طریق پیگیری جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست به این دشت هدایت می‌شود، از تمام دستگاه‌های اجرایی استان خواست به منظور غرقاب کردن و محاصره دشت با آب، تمام امکانات و تجهیزات خود را به این دشت منتقل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها