در حالی که نزدیک به دو سال از مخالفت مجلس با تشکیل وزارت امور زیربنایی که براساس پیشنهاد دولت قرار بود با ادغام چند وزارتخانه ایجاد شود، می‌گذرد، رئیس‌جمهور با ایجاد تغییراتی در بخش اقتصادی کابینه و برکناری وزیر ارتباطات بار دیگر تشکیل وزارتخانه جدیدی را در دستور کار قرار داده است.
کد خبر: ۵۱۹۶۵۲

به گزارش جام‌جم، دو روز قبل محمود احمدی‌نژاد با برکناری تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. این تغییرات به نوعی طرح سال گذشته دولت را زنده کرد که براساس آن دولت قصد داشت با ادغام وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی وزارتخانه جدیدی به نام وزارت امور زیربنایی تاسیس کند.

دولت ایده خود را در قالب لایحه‌ای در خردادماه سال 90 به مجلس ارائه کرد و مجلس نیز با آن مخالفت کرد.

شورای نگهبان هم به دلیل مغایرت داشتن لایحه مذبور با اصل 133 قانون اساسی (تعیین وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها توسط دولت) آن را رد کرد اما از آن زمان تاکنون پرونده تاسیس این وزارتخانه در دولت بازمانده است به طوری که اخیرا با برکناری وزیر اطلاعات و سرپرستی نیکزاد شکل دیگری به خود گرفته است.

پیش از این کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارتخانه‌های دیگر مخالفت کرده بودند.

با آن‌که در حکم رییس‌جمهور به علی نیکزاد هیچ اشاره‌ای درباره این تصمیم نشده است، اما حضور نیکزاد به دلیل سابقه تکرار چنین ماجرایی در وزارت ارتباطات، تلقی طرح دولت برای ایجاد وزارت امور زیربنایی را تقویت می‌کند.

وزارت نیرو هدف بعدی ادغام

هرچند وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در جمع خبرنگاران توضیح کافی درباره هدف دولت از انتصاب وی به سرپرستی وزارت ارتباطات نداد، اما موضوع ادغام وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی با یک وزارتخانه دیگر را مطرح کرد و گفت: با ادغام این وزارتخانه وزارت امور زیربنایی تشکیل خواهد شد.

البته نیکزاد از پاسخگویی صریح درباره وزارتخانه چهارم به خبرنگاران خودداری کرد اما به نظر می‌رسد تنها وزارت نیرو می‌تواند گزینه اصلی این ادغام باشد که در این صورت نیکزاد بر وزارتخانه چهارم نیز تکیه خواهد زد.

پیش از این وزارت راه و شهرسازی که پروژه مسکن مهر را دنبال می‌کند درخصوص تامین امور زیربنایی مسکن مهر (آب، برق و فاضلاب، گاز و مخابرات) با مشکلاتی مواجه بوده است به طوری که بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر به دلیل تکمیل نبودن امور زیربنایی امکان واگذاری ندارند و این موضوع به چالش اصلی پروژه‌های مسکن مهر در سراسر کشور تبدیل شده است.

شاید منظور نیکزاد از وزارتخانه دیگر همان وزارت نیرو باشد که در صورت ادغام در وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ارتباطات و با تشکیل مجموعه جدیدی به نام وزارت امور زیربنایی می‌تواند بسیاری از مشکلات پروژه‌های مسکن مهر را حل کند.

این در حالی است که طرح ادغام وزارتخانه نفت و نیرو سال گذشته با واکنش شدید مجلس مواجه شد و سرانجام دولت مجبور به بازپس‌گیری آن شد. این گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مجید نامجو وزیر نیرو روز گذشته بلافاصله پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی نسبت به این موضوع موضع‌گیری کرد و از برنامه‌های ویژه دولت برای تامین آب و برق مسکن مهر خبر داد.

نامجو به فارس گفت: وزارت نیرو همواره سعی کرده تا همپای وزارت راه و شهرسازی برای تامین آب و برق واحدهای مسکونی مهر حرکت کند و با تدوین برنامه‌های جدید قبل از به پایان رسیدن هر واحد مسکونی مهر آب و برق آن نیز تامین می‌شود.

اظهارات نامجو در شرایطی مطرح می‌شود که مدیرعامل سابق شهر پرند گفته بود ما بشدت از وزارت نیرو برای عدم تامین آب و فاضلاب پروژه‌های مسکن مهر در این منطقه شاکی هستیم.

برکناری تقی‌پور غیرمنتظره نبود

از سوی دیگر، برخی منابع خبری از غیرمنتظره نبودن تصمیم احمدی‌نژاد در برکناری تقی‌پور خبر می‌دهند. یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود درباره علت برکناری تقی پور گفت: قرار بود چهار ماه پیش حکم برکناری وزیر ارتباطات صادر شود اما این اتفاق به تاخیر افتاد.

این مقام آگاه مصوبات برخی نهادها در خصوص فناوری اطلاعات و اجرای آن توسط وزارت ارتباطات را دلیل دیگر اختلاف میان احمدی‌نژاد و تقی‌پور عنوان کرد.

از اشتباه تاریخی جلوگیری شود

احمد معتمدی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با جام‌جم درباره موضوع ادغام وزارت ارتباطات در سایر وزارتخانه‌ها اظهار کرد: اگر برکناری وزیر مقدمه تغییر در ساختار وزارتخانه باشد این اتفاق یک اشتباه تاریخی است.

وی افزود: تا 20 سال گذشته موضوع ارتباطات، همراه با برخی زیرساخت‌های دیگر بود اما با رشد موضوع فناوری اطلاعات و سیار شدن ارتباطات در تمام دنیا، وزارتخانه‌های مستقلی این موضوعات را ساماندهی می‌کرد، اما متاسفانه می‌بینیم که در حال حاضر یک وزارتخانه را با 180 سال قدمت آنقدر ضعیف می‌کنند که براحتی آن را با بخش‌های دیگر ادغام کنند.

وزیر پیشین ارتباطات با اشاره به این‌که انحلال این وزارتخانه یکی از اشتباهات تاریخی است که در این حوزه رخ خواهد داد، تصریح کرد: امیدوارم جلوی این کار گرفته شود و برای ارتقای صنعت مخابرات یک کار کارشناسی صورت گیرد.

کار کارشناسی انجام می‌شود

نمایندگان مجلس نیز روز گذشته نسبت به احتمال تشکیل وزارت امور زیربنایی واکنش نشان دادند.

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت راه و شهرسازی را در شرایط فعلی به صلاح ندانسته و تاکید کرد: ادغام وزارتخانه‌های دیگر که طی سال گذشته اتفاق افتاد به دلیل نبود شرح وظایف با مشکلات متعددی روبه‌رو است.

وی در گفت‌وگو با مهر در واکنش به برکناری تقی‌پور اظهار کرد: از سال گذشته بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده بود و بر این اساس بررسی‌های مختلفی از وضعیت این وزارتخانه در دیگر کشورهای دنیا انجام شد و براساس گزارش‌های منتشر شده در کشورهایی که راه و ارتباطات با یکدیگر ادغام شده‌اند، موضوع تنها مربوط به بهره‌‌برداری از شبکه‌های حمل و نقل و ارتباطات است و مباحث مربوط به فناوری مطرح نیست.

فولادگر با تاکید بر این که تشکیل وزارت امور زیربنایی نباید عجولانه و بدون کار و مطالعات کارشناسی انجام پذیرد، گفت: ما مخالف کوچک‌سازی دولت نیستیم، اما ادغام‌های پیشین دولت بدون کار کارشناسی صورت گرفته و مشکلات بسیاری برای شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغام شده فعلی وجود دارد.

زیبا اسماعیلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها