کد خبر: ۵۱۸۸۰۱

این جملات شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ آیا به گذشته و کودکی‌تان سفر نکردید؟ روزهایی که باید رد​پای احساس و ارادت امروزتان را در آن جستجو کنید. اگر بخواهیم فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین(ع) نسل به نسل، بدون تحریف و خرافه و با تمام جزئیات به نسل بعد منتقل شود، باید خانه‌مان در این ماه، رنگ و بوی محرم بگیرد.

این را علیرضا طباطبایی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی می‌گوید و تاکید می‌کند: محرم ، فرصتی است که خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده درست کنند. فرصتی که می‌تواند بهانه‌ای باشد برای فکرکردن و با هم صحبت کردن.

او ادامه می‌دهد: روزهای ماه محرم که هر کدام به نام بزرگی مزین شده است، می‌تواند خود دلیلی باشد که اعضای خانواده کنار هم جمع شوند و درباره وقایع تاریخی عاشورا با هم صحبت کنند.

طباطبایی، خانه را بهترین مکان برای شکل‌گیری اعتقادات مذهبی می‌داند و می‌افزاید: اگر بخواهیم فرزندمان دوستدار اهل بیت(ع) باشد، باید محیطی فراهم کنیم که او بفهمد این ماه با ماه‌های دیگر متفاوت است، هر چند این به تنهایی کافی نیست.

پدر و مادر می‌توانند در کنار کارهای روزانه و با زبانی مناسب با سن فرزندشان، مسائل مربوط به کربلا را برای او بازگو کنند، اما باید شرایط سنی او را لحاظ کرده و عرض و طول صحبت‌ها را در قالب حوصله فرزندان خانواده مشخص کنند و در خصوص نوجوانان سعی شود شور حسینی را با شعور شناخت واقعیت قیام کربلا همراه کنند.

این کارشناس مدیریت آموزشی در خصوص چگونگی استفاده از فرصت محرم می‌افزاید: خوب است اعضای خانواده شب‌ها دورهم‌جمع شوند و در خصوص واقعه کربلا صحبت کنند. بچه‌ها شعرهایی را دراین خصوص حفظ کنند و بخوانند و جایزه بگیرند. پدر و مادر دانسته‌های خود را رد و بدل کنند و به طور کلی، فضای خانه عاشورایی و در عین حال مطبوع کودکان گردد؛ این خود عاملی می‌شود تا این فرهنگ ارزشمند حفظ و برای کودکان و نوجوانان بدرستی تبیین شود.

بچه‌ها تنها نمانند

سرور حاجی، کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی نیز در این باره می‌گوید: نباید از محرم خاطره‌ای تلخ برای فرزندان​مان بسازیم. خاطره‌ای که مادر یا پدر مدام به مجالس عزاداری می‌روند و تنهایی فرزندان بیشتر می‌شود یا به خاطر خستگی شرکت در مراسم، عصبی‌شده و توجه‌ آنها به خانه و خانواده کم می‌شود. می‌توانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که اگر مجلسی را به تنهایی می‌رویم، در مجلسی هم با همسر و فرزندان شرکت کنیم.

وی می‌افزاید: یکی از درس‌های بزرگ کربلا​،عشق بزرگمردی چون حسین(ع) به خانواده و فرزندان است. ادب و حفظ حرمت، وفاداری، عشق، گذشت و هزاران مفهوم ناب دیگر در کربلا نهفته است که به بهانه رسیدن این ایام می‌تواند موضوع مناسبی برای جلسات درون خانوادگی باشد.

محبت اهل بیت مهم و عزیز است، اما وظیفه ما والدین این است که این محبت را به شناخت تبدیل کنیم تا فرزندان ما امامشان را بشناسند. محبتی که بر اساس شناخت شکل بگیرد ماندگار است.

این کارشناس تربیتی با توجه به زبان خاص کودکان، هدیه‌دادن کتاب‌هایی که با عکس و شعر، واقعه کربلا را توضیح می‌دهد، در علاقه‌مندی فرزندان به اهل بیت تاثیرگذار دانسته و به والدینی که دوست دارند فرزندانی محب اهل بیت داشته باشند چند توصیه می‌کند؛ برای فرزندانتان نام‌های اهل بیت بگذارید و آنها را به مجالس جشن و عزای امامان و زیارت قبور و حرم مطهرشان ببرید.

ماه محرم و صفر هر چند برای ما شیعیان با عزاداری همراه است، اما باید از همین روزها هم برای باهم‌بودن و گفتن و شنیدن و نزدیک شدن استفاده کرد.

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها