اعضای فراکسیون اصولگرایان از هیات رئیسه مجلس انتقاد کردند

محورهای طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس قرائت شد

مجلس شورای اسلامی دیروز، جلسه علنی پرحاشیه‌ای داشت و اعتراض برخی نمایندگان به قرائت طرح سوال از رئیس‌جمهور توسط هیات رئیسه، فضای دیروز مجلس را برای دقایقی متشنج کرد و تعدادی از نمایندگان در اعتراض به قرائت این طرح، جلسه را ترک کردند.
کد خبر: ۵۱۴۰۸۲

به گزارش مهر، در جلسه علنی دیروز در حالی که طراحان سوال از رئیس‌جمهور با رایزنی با هیات رئیسه مجلس خواهان قرائت این طرح در اولین فرصت بودند برخی مخالفان از جمله اعضای فراکسیون اصولگرایان و غلامعلی‌ حدادعادل، رئیس این فراکسیون در تلاش بودند تا مانع از‌قرائت این طرح در مجلس شوند.

در حالی که بخشی از جلسه دیروز مجلس گذشته بود و هنوز طرح سوال از رئیس‌جمهور قرائت نشده بود، عوض حیدرپور نماینده شهرضا و نماینده منتخب امضاکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور که در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه برای شنیدن پاسخ نمایندگان رئیس‌جمهور حضور یافته بود طی سخنانی مجدداً نسبت به عدم اعلام وصول این طرح اعتراض کرد.

وی خطاب به هیات رئیسه با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: آقا‌فرمایشاتی فرمودند و خود ما از ارادتمندان آقا‌هستیم و فرمایشات آقا را روی چشممان می‌گذاریم اما درباره این سوال، رهبر انقلاب چیزی به مجلس نگفتند. اما جوسازی‌هایی می‌‌شود و متاسفانه بعضی‌ها از آقا خرج می‌کنند.

رهبر انقلاب هیچ دستوری درباره طرح سوال از رئیس جمهور نداده‌اند

لاریجانی در پاسخ به صحبت‌های حیدرپور گفت: من رسما اعلام می‌کنم هیچ دستوری از رهبری معظم انقلاب در این زمینه‌ها به مجلس داده نشده و من این را بارها گفته‌ام.

وی درباره ماده 212 آیین‌نامه که درباره طرح سوال از رئیس جمهور است نیز توضیحاتی داد و گفت: ماده 212 می‌گوید پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی چنانچه حداقل یک‌چهارم نمایندگان از سوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال را بخواند. لاریجانی گفت: ما در جلسه یکشنبه قبل باید این سوال را قرائت می‌کردیم، اما جلسه علنی نداشتیم و امروز با توجه به این‌که هنوز امضای بیش از یک‌چهارم نمایندگان پای این طرح است باید آن را قرائت کنیم.

رئیس مجلس از علیرضا منادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس که مسئول این طرح در هیات‌رئیسه مجلس بود خواست تا برای خاتمه دادن به این موضوع، طرح را قرائت کند.

در حین قرائت متن طرح سوال از رئیس‌جمهور از سوی علیرضا منادی، حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس که از چندی پیش به‌دنبال کاهش امضاهای این طرح بود به سمت صندلی غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفت و با تندی با وی صحبت کرد. به دنبال آن چند نماینده دیگر به گرد این دو نماینده حلقه زدند.

حدادعادل بعد از مدتی صحبت، به قسمت صندلی‌های مهمانان مجلس که در دو ردیف اول صحن قرار دارد رفت و با تلفن همراه خود مکالمه تلفنی داشت. پس از مکالمه حدادعادل، وی مجددا با جمعی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مشغول گفت‌وگو شد که از جمله آنان سالک، زاکانی، بذرپاش، قدوسی، زارعی و رسایی بودند.

در این حین ابوترابی، نایب رئیس اول مجلس نیز به این جمع اضافه شد.

براساس این گزارش هنگامی که اعضای فراکسیون اصولگرایان در حال گفت‌وگو با هم بودند علی اصغر زارعی و مهدی کوچک‌زاده از جمع جدا شدند و به پشت تریبون مجلس رفتند و از آنجابا لاریجانی گفت‌وگو کردند.

زارعی گفت: ما 40 امضا از این طرح پس گرفته‌ایم و از همکارانمان در فراکسیون اصولگرایان هم می‌خواهیم که جلسه را ترک کنند.

دقایقی بعد مهدی کوچک زاده خواستار بیان تذکر شد و طی سخنانی گفت: بنده و جمع دیگری از نمایندگان از فحوای کلام رهبری می‌فهمیم که تمایل به طرح سوال از رئیس جمهور در شرایط فعلی ندارند. اگر اختیار با رهبر معظم انقلاب بود تصمیم می‌گرفتند که تا این سوال طرح نشود. به انسان عاقل که نباید همه چیز را دستور دهند.

کوچک‌زاده ادامه داد: بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانیم که برخلاف نظر رهبری که برای ما کشف شده، اقدام شود.

لاریجانی: حقوق می‌گیرید که در مجلس باشید

لاریجانی خطاب به کوچک‌زاده گفت: این چه حرفی است که می‌زنید، شما باید طبق آیین‌نامه مجلس صحبت کنید. فرمودید ما بر داشتمان از صحبت مقام معظم رهبری این است، خب نظرتان محترم است، اشکالی ندارد، اما نمی‌توانید بگویید که رهبری این را گفته‌اند.

وی با تکرار این مطلب که در این مورد دستوری از سوی رهبر معظم انقلاب نیامده است، گفت: شما برداشتی دارید، دیگران هم برداشتی دارند، اما اگر مجلس بخواهد تصمیم بگیرد باید مطابق آیین‌نامه تصمیم بگیرد. رئیس مجلس با اشاره به بخشی از سخنان کوچک‌زاده مبنی بر تصمیم تعدادی از نمایندگان به ترک جلسه مجلس گفت: شما حقوق می‌گیرید که در اینجا حضور داشته باشید و روی صندلی‌‌هایتان باشید و اظهار نظر کنید. به این بهانه‌ها نمی‌توانید بروید و این کار خلاف است و من هم به شما می‌گویم اگر کسی بدون اجازه خارج شود خلاف کرده است، اما اگر شما می‌خواهید کار خلاف کنید بحث دیگری است.

وی تصریح کرد: ‌اگر فراکسیونی به نام اصولگرایان تصمیم می‌گیرد آبستراکسیون کند و خلاف کند خب این چه اصولگرایی‌ای است؟ من می‌گویم آیین‌نامه تصریح دارد اگر پس از گذشت یک هفته نصاب امضاها وجود داشته باشد باید اعلام وصول شود. شما می‌گویید برداشتمان از مطالب مقام معظم رهبری این است، خب این محترم است. برداشت دیگرانی هم که در مجلس هستند محترم است. اما مسئولان جلسه باید طبق آیین نامه عمل کنند. لاریجانی در ادامه از هیات رئیسه خواست تا دستور کار جلسه را پیگیری کند.

براساس این گزارش، به دنبال این تذکرات و سخنان لاریجانی همچنان حلقه نمایندگان مجلس در صحن پارلمان دایر بود و مصباحی مقدم نیز به این جمع پیوست و تا دقایقی محمدحسن ابوترابی‌فرد و مصباحی‌مقدم با اعضای فراکسیون اصولگرایان در حال گفت‌وگو بودند. نهایتاً این حلقه پس از دقایقی گفت‌وگو پراکنده شد و اعضای فراکسیون به صندلی‌های خود بازگشتند و تنها کسی که جلسه مجلس را ترک کرد مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران بود که هیات رئیسه را به آبستراکسیون از سوی فراکسیون اصولگرایان تهدید کرده بود.

همچنین مهر گزارش داد که 21 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در اعتراض به اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور جلسه دیروز را البته حدود نیم ساعت بعد از کوچک‌زاده ترک کردند. با توجه به خروج تدریجی و با فاصله این نمایندگان، مشکلی در حدنصاب دیروز مجلس وجود نداشت و از آنجا که جلسات علنی مجلس با حضور 194 نماینده، رسمی است، نمایندگان به کار خود ادامه دادند. آبستراکسیون در مجلس زمانی اتفاق می‌افتد که عده‌ای از نمایندگان در اعتراض به موضوعی جلسه مجلس را ترک کنند و تعداد آنها به اندازه‌ای باشد که جلسه را از نصاب لازم برای رسمی بودن بیندازد.

زاکانی: اگر رئیس مجلس می‌خواست می‌توانست مانع انجام سوال شود

در همین حال علیرضا زاکانی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، تلاش نمایندگان عضو این فراکسیون در آبستراکسیون جلسه را فردی خواند و گفت: تلاش فراکسیون صرفاً کاهش امضاهای این طرح بوده است.

زاکانی با بیان این‌که به نظر مجموعه فراکسیون اصولگرایان، اتفاقی که در مجلس افتاد اقدام درخور و شایسته‌ای پس از هشدارهای رهبری نبود، گفت: طرح این سوال مشکلی را رفع نمی‌کند، بلکه به اعتقاد فراکسیون اصولگرایان این سوال منشا یک اختلاف است و بیشتر جنبه سیاسی دارد. وی افزود: اگر رئیس مجلس می‌خواست مانع انجام این سوال شود مانند استیضاح وزیر ورزش که به برخی توصیه کرد امضای خود را پس بگیرند در این مورد هم وقتی با تلاش فراکسیون اصولگرایان 43 امضا از این طرح پس گرفته شده بود، می‌توانست توصیه کند تا چهار یا پنج امضا از این طرح کم شود، اما ظاهرا اراده هیات رئیسه و اراده فراکسیونی در بخشی از مجلس بر پیگیری سوال بود.

تلاش نمایندگان برای استیضاح هیات رئیسه مجلس

همچنین عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور از تلاش تعدادی از نمایندگان برای تهیه طرح استیضاح هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در شرایطی که رهبر انقلاب بارها برلزوم همدلی و جلوگیری از اختلاف سران قوا تاکید دارند و بارها اعلام کردند که سران قوا نباید اختلافات را به سطح جامعه بکشانند اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور کار درستی نبود.

حاجی تصریح کرد: هیات رئیسه با عدم مدیریت جلسه مجلس و اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور چالش دیگری در مدیریت کلان کشور به وجود آورد.

فرصت یک‌ماهه رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس

طرح سوال از رئیس‌جمهور در تاریخ نوزدهم مهر با 102 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد که هیات رئیسه نیز آن را برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داد. در این مدت تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند، اما با این حال تا دیروز امضای 77 نماینده پای این طرح وجود داشت و این طرح از سوی هیات رئیسه مجلس قرائت شد. پس از قرائت این طرح، رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارد برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شود.

در بخشی از طرح سوال از رئیس‌جمهور که در جلسه دیروز قرائت شد، با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز خطاب به احمدی‌نژاد آمده است: نظر به این که وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی‌داند و رئیس کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری ورزید و به طور کلی مسئولان اقتصادی کشور تلویحا نشانی جناب عالی را به عنوان تصمیم‌گیر اصلی می‌دهند، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید. نمایندگان همچنین با بیان این‌که مطابق اسناد گمرک، تعداد 15700 خودروی خارجی در شش ماه اول سال با ارز مرجع وارد شده است این قبیل کارها را با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار ندانسته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها