با عبدالعلی دستغیب چهره ماندگار نقد ادبی

انتشار 5 جلد «از دریچه نقد»

عبدالعلی دستغیب منتقد ادبی و مترجم تا کنون بیش از ۵۰ عنوان کتاب در زمینه ترجمه و تالیف را در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرده است و پیش از این در همایش چهره‌های ماندگار هم مورد تجلیل قرار گرفت. این نویسنده دو سال پیش کتابی با عنوان «از دریچه نقد» منتشر کرد که با استقبال خوبی مواجه شد.
کد خبر: ۵۱۱۵۰۶

با او گفت و گویی درباره آثار و فعالیت‌های تازه‌اش انجام دادیم. این منتقد در حال حاضر هم آثاری را آماده چاپ داشته، اما از معضل کمبود کاغذ گلایه دارد و امیدوار است مسئولان هر چه زودتر تدبیری برای حل این مشکل بیندیشند.

شما بیشتر در زمینه نقد ادبی فعالیت دارید؛ آیا این روزها کتاب تازه‌ای در این زمینه دارید یا خیر؟

نمی شود گفت کتاب تازه‌ای دارم، دو سال پیش مجموعه دو جلدی «از دریچه نقد» به قلم من از سوی خانه کتاب منتشر شده بود و در حال حاضر بخش‌هایی به این مجموعه افزوده شده و دوباره منتشر خواهد شد.

چه بخش‌هایی به این کتاب افزوده شده است؟

مقاله‌هایی درباره شاعران بزرگ گذشته و همچنین درباره ادبیات معاصر. تعدادی مقاله هم درباره مسائل نظری نقد ادبی، اصول نویسندگی، نگرشی عمیق به داستان و شعر به این کتاب افزوده شده است.

با توجه به این‌که مطالبی به این کتاب اضافه شده است، در نوبت چاپ جدیدش چند جلد خواهد بود؟

«از دریچه نقد» در حال حاضر در پنج جلد تدوین و تصحیح شده و آماده چاپ است.

زمان چاپ آن هم مشخص شده است؟

هر وقت مشکل کمبود کاغذ برطرف شود. فکر می‌کنم در حال حاضر پاسخ اغلب ناشران و نویسندگان به چنین پرسشی همین باشد.

کتاب دیگری هم در دست انتشار دارید؟

بله، کتاب دیگری هم در زمینه نقد شعر آماده چاپ دارم؛ در این کتاب 17 شاعر معاصر را که به نظرم نمایندگان شعر امروز ایران هستند، بررسی کرده ام. یعنی از نیما یوشیج شروع کرده‌ام و آثار شاعرانی چون احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، منوچهر نیستانی، منوچهر آتشی، محمدرضا شفیعی کدکنی و... را به عنوان چهره‌های شاخص شعر امروز مورد نقد و بررسی قرار داده‌ام.

در زمینه ترجمه هم فعالیت خاصی داشته‌اید؟

سه نمایشنامه هم از استریندبرگ نویسنده سوئدی و همچنین کتابی درباره ژیل دولوز نویسنده و فیلسوف فرانسوی دارم. او شاگرد و همکار پژوهشی ژاک لکان بود و از فروید، نیچه و مارکس سخت تأثیر گرفته است. این کتاب‌ها هم آماده انتشار هستند.

این کتاب‌ها هم منتظر حل معضل کاغذ است؟

بله، فکر می‌کنم بهتر است مسئولان هر چه زودتر تدابیری برای حل این مشکل بیندیشند؛ چون کتاب‌های زیادی مجوز گرفته‌اند اما نتوانسته‌اند منتشر شوند. همیشه نویسنده‌ها و ناشران از طولانی شدن روند گرفتن مجوز گلایه داشتند، اما حالا تهیه کاغذ آنقدر دشوار شده که دیگر این موضوع هم مطرح نمی‌شود.

زینب مرتضایی فرد / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها