امروزه بیشتر وسایل مصرف‌کننده انرژی، بویژه لوازم برقی همراه با برگه‌ای موسوم به «برچسب انرژی» عرضه می‌شود تا افزون بر نوعی کسب اعتبار برای محصول، مصرف‌کننده نیز از مقدار مصرف انرژی و مخارجی مطلع شود که باید برای کارکرد آن بخصوص در تأمین برق یا گاز و سوخت‌های مصرفی دیگر پرداخت کند.
کد خبر: ۵۰۵۴۳۰

برچسب انرژی معمولا از 12 قسمت تشکیل شده که بر حسب نوع دستگاه ممکن است برخی از اطلاعات بخش‌های آن متفاوت باشد. در بین محصولات ایرانی، برچسب استاندارد انرژی را می‌توان در لوازمی چون یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اتو، کولر بخاری برخی اقلام دیگر دید. سه بخش اول اطلاعات این برچسب، در همه وسایل مشترک است: عنوان و علامت تجاری محصول، نام سازنده یا تولید کننده، مدل دستگاه. بخش چهارم، شامل هفت‌رنگ و حروفی لاتین از A تا G است که شاخص بازدهی دستگاه را نشان می‌دهد. هر حرف، یک رنگ از سبز پررنگ تا قرمز تیره را به خود اختصاص داده و نشانگر بازدهی خاص آن محصول در کنار این درجه‌بندی و به صورت بزرگتر مشخص شده است. هر چه رنگ این نشانگر بزرگ‌تر به سبز پررنگ و حرف لاتین آن به A نزدیک‌تر باشد، یعنی آن دستگاه انرژی کمتری مصرف می‌کند اما کارآیی و بازدهی بیشتری دارد.
از خرید دستگاه‌هایی که شاخص آنها به حرف G و رنگ قرمز پررنگ نزدیک شده، خودداری کنید (ممکن است دو دستگاه مشابه، دو رتبه یا رنگ متفاوت را به خود اختصاص داده باشد. هنگام خرید این وسایل، دستگاهی را انتخاب کنید که برچسب رنگی آن به رنگ سبز نزدیک‌تر است و رتبه بالاتری دارد). بخش پنجم تا یازدهم برچسب، بسته به نوع دستگاه اطلاعات ورودی و خروجی چون مصرف انرژی سالانه، بازده در حالت‌های تنظیم حداکثری و حداقلی، حداکثر توان خروجی، نوع سوخت و از این دست را بر اساس استانداردهای ملی نشان می‌دهد که مصرف انرژی سالانه و توان خروجی نزد عموم مهم‌تر تلقی می‌شود. در بخش دوازدهم نیز علامت و آرم استاندارد کشور تائید کننده استاندارد محصول نقش بسته است. هنگام خرید لوازم مصرف‌کننده سوخت، ابتدا به برچسب آن توجه کنید تا سریع‌تر به اطلاعات مربوط به آن دسترسی یابید و همچنین دستگاهی بخرید که بازدهی و کارآیی بیشتر اما مصرفی کمتر داشته باشد.

رشید حسام ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها