گردهمایی شاعران جوان با هدف احیا و تقویت شعر اصیل انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

شعر جوان انقلاب در دماوند اردو می‌زند

بیش از یکصد نفر از شاعران جوان انقلاب اسلامی در اردویی در دماوند گرد هم می‌آیند تا ضمن آشنایی با آثار یکدیگر از نظرات پیشکسوتان شعر انقلاب در قالب برپایی کارگاه‌های مختلف استفاده کنند.
کد خبر: ۵۰۱۶۲۲

به گزارش جام‌جم، موسسه فرهنگی ـ هنری شهرستان ادب در نظر دارد به منظور آشنایی شاعران جوان با یکدیگر و بهره بردن از نظرات پیشکسوتان شعر انقلاب طی یک دوره آموزشی با عنوان «آفتابگردان‌ها» در روزهای بیست و پنجم شهریور تا یکم مهر بیش از یکصد نفر از شاعران جوان و پیشکسوت کشور را در شهرستان دماوند گرد هم آورد. اهمیت برپایی این نشست زمانی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر با تعطیلی کنگره شب‌های شهریور، شعر و قصه جوان بندرعباس و کمرنگ شدن فعالیت‌های دفتر شعر جوان تقریبا اتفاق خاص و گسترده‌ای در حوزه شعر جوان انقلاب رخ نمی‌دهد.

علی محمد مؤدب، شاعر و مدیر «شهرستان ادب» دراین باره به جام‌جم گفت: از آنجا که بسیاری از ظرفیت‌های تازه شعر انقلاب در شهرستان‌ها هستند و بسیاری از فضاهای ادبی را درک نکرده‌اند، این دوره آموزشی سعی می‌کند با شناسایی و تقویت این ظرفیت‌ها زمینه بروز و ظهور شاعران سال‌های بعد انقلاب را فراهم آورد.

او افزود: این سومین تجربه دوره آموزشی شعر جوان انقلاب (آفتابگردان ها) است و دوره اول شهریور سال‌گذشته در ورامین برگزار شد و مشهد مقدس هم در اسفند 90 میزبان شاعران در دوره دوم بود.

به گفته مؤدب اعضای این دوره منتخب نوجوانان و جوانان مستعد شعر کشور هستند که با رصد فضاهای مجازی و وبلاگ‌های ادبی، رسانه‌ها، جشنواره‌های شعر دانشجویی و دانش آموزی و بررسی دقیق و موشکافانه، استعدادیابی و انتخاب شده‌اند. این گردهمایی با هدف احیا و تقویت شعر اصیل انقلاب اسلامی و همگرایی و انسجام شاعران جوان متعهد برگزار می‌شود که حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را هم همراه دارد.

در این دوره آموزشی شاعران پیشکسوتی چون جواد محقق، سعید بیابانکی، اسماعیل امینی، زهیر توکلی، قربان ولیئی، بیژن ارژن، مصطفی محدثی‌خراسانی، ناصر فیض، محمدحسین جعفریان و... در کلاس‌های آموزشی این اردو تدریس خواهند داشت.

همچنین چند نفر از شاعران جوان انقلاب اسلامی مهمان ویژه این اردو خواهند بود که از بین آنان به شاعرانی چون علی‌محمد مودب، محمدمهدی سیار، محمدحسین نعمتی، میلاد عرفان‌پور، مبین اردستانی، رضا شیبانی، مجید سعدآبادی، رسول پیره، محمود حبیبی‌کسبی، محمدرضا وحیدزاده، حسن صنوبری، سیروس عبدی، احمد علوی، رضا نیکوکار، آرش‌ پورعلیزاده، علیرضا رجبعلی‌زاده، عباس احمدی، حامد عسکری، حامد محقق، سیدوحید سمنانی، سیدمحمدجواد شرافت، حمیدرضا برقعی، سجاد عزیزی‌آرام، محسن عرب‌خالقی، سینا علی‌محمدی و کاظم رستمی می‌توان اشاره کرد.

کمرنگ شدن استعدادیابی در شعر جوان

مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرد: کشف و پرورش استعدادهای ادبی در دوره‌ای که امور تربیتی در آموزش و پرورش فعال بود (فاصله سال‌های 68 تا 75) رونق داشت. در آن دوره شاعران در سنین پایین کشف می‌شدند و برنامه‌های بسیار خوبی برای آنان در شهرستان رامسر برگزار می‌شد که جریان شعر جوان را شکل می‌داد و هدایت می‌کرد.

محدثی‌خراسانی ادامه داد: متأسفانه با کمرنگ شدن برنامه‌های تربیتی در آموزش و پرورش و تعطیلی برنامه‌های رامسر، جایی نبود که بتواند با برنامه‌ریزی و البته خلوص آن راه را ادامه دهد. گرچه برنامه‌های پراکنده‌ای برای رونق شعر جوان در سطح کشور برگزار شد، اما هیچ‌کدام نتوانست این استعدادهای شعری را کشف کند و آن را به شکوفایی برساند.

این شاعر تأکید کرد: در دوره‌ای کارهای ارزنده‌ای برای شناسایی و کشف استعدادها در دفتر شعر جوان انجام شد، اما وقتی به گذشته نگاه می‌کنم برای برنامه‌هایی که در زمینه شعر جوان می‌توانست انجام شود و نشد، حسرت می‌خورم.

محدثی‌خراسانی گفت: کاری که موسسه شهرستان ادب می‌کند به نوعی زنده کردن همان برنامه‌هایی است که در رامسر برگزار می‌شد و هدف از این برنامه‌ها کشف استعداد شاعران جوان، هدایت و شکوفایی آنان است تا به رستگاری در شعر برسند.

وی خاطرنشان کرد: دام‌های زیادی در شعر امروز وجود دارد و شاعر جوان ممکن است جذب بسیاری از جریانات ظاهری شعر شود، اما وجود چنین برنامه‌هایی قطعا می‌تواند منجر به جهتگیری درست شاعران شود.

جدایی سره از ناسره

حسین اسرافیلی شاعر و عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره به جام‌جم گفت: قطعا چنین برنامه‌هایی اگر توسط اهلش صورت گیرد، می‌تواند در کشف استعدادهای شاعران جوان مفید باشد.

او گفت: در این اردو باید کارهای شاعران جوان ارائه شود و مورد نقد و بررسی شاعران پیشکسوت قرار بگیرد تا سره از ناسره مشخص شود.

اسرافیلی ادامه داد: یکسری از آموزش‌ها فنی است که باید در این اردو پیش‌بینی شود. در کنار آن باید آسیب‌شناسی شعر صورت بگیرد تا شاعران جوان بفهمند موضوع شعر چه اهمیتی دارد و زاویه دیدشان چقدر می‌تواند در طرح و شرح مسائل مؤثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها