اثرات شگرف​پروبیوتیک​ها باعث شد تا 82 سال پیش برای اولین‌بار یک پزشک ژاپنی تئوری مبنی بر تاثیر بالانس میکروبی مناسب در روده بر جلوگیری از ابتلا به بیماری مطرح کند و در نهایت توجه متخصصان به نقش این موجودات کوچک عاملی بود تا پروبیوتیک‌ها به عنوان مکمل‌های غذایی به جوامع مختلف معرفی شوند. پس از آن روند مصرف غذاهای پروبیوتیک در اروپا، آسیا و شمال آمریکا بتدریج افزایش پیدا کرد و استقبال عمومی از این محصولات متفاوت باعث شد امروز در بیشتر سوپرمارکت‌های سراسر جهان از جمله ایران این مواد غذایی عرضه شوند.
کد خبر: ۵۰۱۴۳۵

گفته می‌شود در حال حاضر در ایالات متحده بیش از 90 فرآورده غذایی پروبیوتیک ارائه می‌شود و در ژاپن هم، بیش از 53 فرآورده لبنی پروبیوتیک به مصرف می‌رسد و به عنوان نمونه بیشتر ماست‌های تولید شده در بازارهای این کشورها سال‌هاست حاوی باکتری ل.اسیدوفیلوس هستند. در قاره اروپا هم موج مصرف محصولات کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و سوئد را فرا گرفته است.

با توجه به آن که فرآورده‌های غذایی پروبیوتیک به منظور درمان عفونت‌های روده‌ای بویژه اسهال و عفونت‌های باکتریایی و مخمری دستگاه تناسلی تولید می‌شوند، این روزها در آفریقای شمالی و آسیا تلاش می‌شود فرهنگ استفاده از محصولات پروبیوتیک در جوامع گسترش یابد و در عین حال به مردم این​گونه تفهیم شود که فرآورده‌های پروبیوتیک قرص و کپسول نیستند و در واقع جزئی از سبد غذایی روزانه خانوار و از اجزای اصلی آن به شمار می‌روند.

در شرایطی که پروبیوتیک به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها به‌کار می‌رود شاید کمتر کسی از حضور این باکتری‌ها در انواع و اقسام دارو‌ها خبر داشته باشد. این داروها که برخی از آنها از جمله لاکتول، بایوگایا،دایجستیو اید و... در حال حاضر در کشور ما هم استفاده می‌شوند می‌توانند مثل آب، آتش‌ سوزش معده و روده را خاموش کنند و به همین دلیل شاید بیشتر افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند آنها را امتحان کرده و با دیدن اثرات مثبت به نوعی معتادشان شده باشند. نکته جالب اینجاست که این داروها می‌توانند در بسیاری از موارد جایگزین خوبی برای انواع و اقسام آنتی‌بیوتیک‌ها باشند و به این ترتیب به عنوان دارویی موثر در افرادی که به دلیل استفاده مکرر و افراطی دچار مقاومت آنتی‌بیوتیک شده‌اند به کار روند. در این میان از آنجا که این باکتری‌ها در بدن افراد مختلف در گونه‌ها و نژادها یا مناطق مختلف می‌توانند متفاوت باشند، به نظر می‌رسد امکان ساخت داروهای پروبیوتیکی در کشور و بومی‌کردن آنها بتواند در تاثیرپذیری هر چه بیشترشان موثر باشد. شاید عرضه این محصولات که به نوعی مختص جامعه ما و بر پایه سویه‌های مرتبط با فلور میکروبی بدن ساکنان مناطق مختلف کشور تولید شده‌اند، باعث شود تا زودتر از آنچه تصور می‌شود فرهنگ استفاده از باکتری‌های موثر و بی‌ضرر در جامعه گسترش یافته و به این ترتیب بسیاری از بیماران بدون نیاز به داروهای شیمیایی از منافع پروبیوتیک‌ها در روند درمانی خود بهره‌مند شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها