در حالی که اقدامات خوبی در سال‌های اخیر در حوزه بهداشت و درمان کشور انجام شده است، اما هنوز وضع بهداشت و مراکز درمانی در اغلب شهرهای کشور رضایتبخش نیست و مردم از این وضع ناراضی و گلایه‌مندند.
کد خبر: ۴۹۹۰۷۵

اگرچه به گفته کارشناسان وزارت بهداشت و درمان اکنون بسیاری از شهرستان‌های کشور از بیمارستان برخوردار‌هستند،‌ اما نبود تجهیزات کافی و مناسب و نیروهای مجرب و متخصص مشکل عمده این بیمارستان‌هاست. مساله‌ای که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: از نظر تجهیز بیمارستان‌ها و ایجاد تخت بیمارستانی تاکنون کارهای زیادی انجام شده، اما توزیع این امکانات چندان عادلانه نیست،‌ به طوری که بیشتر امکانات در پایتخت کشور و مراکز استان‌ها انباشت‌شده است. وی می‌افزاید: اکنون به ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی در کشور موجود است، اما چون توزیع امکانات عادلانه نیست، در برخی مناطق به ازای هر 500 نفر و در برخی شهرها نیز به ازای هر 1500 نفر یک تخت وجود دارد.

هرمزگان از جمله استان‌هایی است که نه تنها در شهرستان‌ها بلکه در مرکز آن، بندرعباس نیز کمبود بیمارستان و امکانات به چشم می‌خورد.

در شهر بندرعباس به غیر از بیمارستان دکتر شریعتی که مخصوص زنان و زایمان است، بیمارستان شهید محمدی تنها بیمارستان دولتی این شهر است که با وجود قدمت زیاد و فرسودگی، پذیرای جمعیت زیادی از بیماران دیگر شهرهای استان و همچنین بیمارانی از جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان است.

این در حالی است که احداث یک بیمارستان 220تختخوابی هم در این شهر به تصویب رسیده، اما با وجود گذشت سه سال از شروع عملیات اجرایی آن به دلیل کمبود اعتبار، فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در کل با وجود کارهای انجام شده در این زمینه در سال‌های اخیر وضع بهداشتی ـ درمانی این استان به هیچ‌وجه رضایت بخش نیست. این را سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، نماینده مردم میناب در مجلس عنوان می‌کند و درباره وضع درمان این شهر به جام‌جم می‌گوید: وضع میناب و شهرهای اقماری آن به مراتب بدتر از دیگر شهرهای استان است، به طوری که شهر میناب با 200 هزار نفر جمعیت فقط یک بیمارستان 96 تختخوابی فرسوده و نیازمند تعمیر و تجهیز دارد؛ این در حالی است که چهار شهر اقماری میناب یعنی جاسک، سیریک، بشاگرد و رودان نیز با جمعیتی حدود 300 هزار نفر و همچنین بخش‌هایی از جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان نیز از خدمات این بیمارستان استفاده می‌کنند و ساخت بیمارستان‌هایی که برای این شهرستان‌ها پیش‌بینی شده نیز با کندی بسیاری همراه است.

یک شهر بدون چشم پزشک

مشکل نبود تجهیزات و نیروی متخصص در شرق کشور نیز به چشم می‌خورد،‌ به طوری که شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی بیمارستان ندارد و مرکز استان یعنی بجنورد نیز اگرچه چند بیمارستان دارد، اما با توجه به جمعیت 210هزار نفری‌اش، چه از نظر امکانات و تجهیزات و چه تعداد بیمارستان کفاف این جمعیت را نمی‌دهد. کمبود تجهیزات و کادر متخصص و مجرب در این استان به حدی است که دومین شهر بزرگ استان یعنی شیروان با جمعیتی حدود 150هزار نفر از وجود چشم پزشک محروم است.

به این ترتیب اگر برای کسی مشکل چشمی هرچند کوچک پیش بیاید، باید مسیر 60 کیلومتری شیروان تا بجنورد را برای دیدن چشم پزشک بپیماید.

این وضع، اعتراض عبدالرضا عزیزی،‌ نماینده مردم شیروان در مجلس را نیز برانگیخته است تا با اشاره به کمبودهای بهداشتی و درمانی این استان و نبود چشم پزشک در شیروان به جام‌جم بگوید: این استان با 800 هزار نفر جمعیت فقط یک متخصص چشم پزشک دارد.

هرچند بهمن جعفری، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان با بیان این‌که در طول شش ماه گذشته اقدامات مسئولان برای جایگزینی چشم پزشک بدون نتیجه باقی‌مانده است، وعده رفع این مشکل را می‌دهد و می‌گوید: به‌طور حتم در آبان ماه سال جاری با توزیع نیروهای جدید وزارت بهداشت، یک نیروی چشم پزشک نیز به شهرستان شیروان اختصاص داده می‌شود.

توزیع ناعادلانه امکانات

کمبود تجهیزات و کادر متخصص در استان ایلام و شهرهای کردستان نیز مشهود است، به طوری که تنها مرکز ام.آر.آی ایلام چند ماهی است به دلیل نبود گاز هلیم تعطیل شده و برخی از شهرهای کردستان نیز فاقد این دستگاه هستند. خوشبختانه وضع شهر سنندج از این نظر چندان بدنیست، زیرا دارای دو بیمارستان مجهز و پیشرفته با پنج دستگاه ام.آر.آی است.توزیع ناعادلانه امکانات در این استان بیش از هر چیز باعث نارضایتی مردم شده است، به طوری که به گفته نماینده مردم این استان در مجلس دو شهرستان سقز و بانه به ترتیب با 230 هزار و 110 هزار نفر جمعیت هر کدام فقط یک بیمارستان دارند که نه تنها قدیمی و فرسوده است، بلکه هر دو فاقد ام. آر. آی و تجهیزات مناسب است.

محسن بیگلری در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: به دلیل کمبود و نبود تجهیزاتی مانند ام.آر.آی و کادر متخصص در تمام شهرهای استان، بیماران این شهرها باید برای استفاده از این دستگاه و سایر خدمات پیشرفته پس از طی مسافت زیادی از مناطق صعب‌العبور و کوهستانی استان و با صرف هزینه‌های هنگفت خود را به سنندج برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها