گفت‌وگو با رضا رضایی، مدیر رادیو تابستانه

صدایی گیرا در میانه فصلی گرم

رضا رضایی، مدیر ایران صدا از ابتدای تابستان با راه اندازی رادیو تابستانه با حفظ سمت به‌عنوان اولین مدیر رادیو فصلی در ایران منصوب شد. این رادیوی فصلی در مقایسه با دیگر شبکه‌های رادیویی، تفاوت‌های عمده‌ای دارد. برنامه‌های شاد و متنوع بویژه متناسب با سلایق جوانان امروز از ویژگی‌های رادیو تابستانه است. این شبکه رادیویی بنا به گفته مدیرش، نه تنها مخاطبان بسیاری از ایران دارد، بلکه با دریافت پیامک‌هایی از کشورهای متعدد نشان می‌دهد توانسته پا را از مرزهای ایران فراتر بگذارد و جایگاه مناسبی هم در دل شنوندگان خارج از کشور به دست آورد. او معتقد است این شبکه رادیویی هرروز به دنبال ارتباط صمیمانه با مردم و ایجاد خلاقیت و نوآوری میان جوانان است تا انگیزه آنها را نسبت به زندگی و کار چند برابر کند.
کد خبر: ۴۹۷۹۵۴

ایده اصلی رادیو تابستانه به عنوان رادیو فصلی از کجا آمد؟ آیا این الگو در کشورهای دیگر هم تجربه شده بود؟

ایده اصلی رادیو تابستانه نتیجه تحقیقات اداره کل پژوهش معاونت صداست. پس از انجام تحقیقات گسترده و مطالعه رادیوهای فصلی در کشورهای دیگر قرار شد رادیو فصلی هم در ایران راه‌اندازی شود. رادیوهای فصلی در کشورهایی همچون هندوستان با عنوان رادیو مزرعه، در انگلستان با عنوان رادیو رمضان و... فعالیت می‌کنند و اداره کل پژوهش معاونت صدا تحقیقاتی در ارتباط با تجربه کشورهای مختلف انجام داد. پس از انجام تحقیقات، موضوع و عنوان این شبکه رادیویی از سوی معاون صدای سازمان صدا و سیما مشخص شد و با همت ایشان رادیو تابستانه فعالیتش را از ابتدای تابستان شروع کرد.

چطور شد مدیریت این شبکه به شما واگذار شد؟ آیا در گذشته طرحی در این باره داده بودید؟

از مدت‌ها پیش که بحث رادیو تصویری بود، من در جلساتی که با حضور معاون صدا برگزار می‌شد، ایده‌هایم را در ارتباط با رادیو تصویری می‌گفتم و این‌که چه موضوعاتی را باید دنبال کنیم. معاون صدا مسلما برای انتخاب مدیریت این رادیوی فصلی ملاک‌هایی در نظر داشتند که باید ایشان بگویند. در مجموع تلاش کردم با وجود زمان کمی که برای راه‌اندازی این شبکه رادیویی داشتیم از همه ابزارهایی که در اختیار داریم به بهترین نحو استفاده کنیم تا بتوانیم یک رادیوی فصلی مناسب داشته باشیم.

با توجه به این‌که کشورهای مختلف تجربه راه‌اندازی رادیو فصلی را داشتند، شما پیش از راه‌اندازی این شبکه رادیویی چه ذهنیتی داشتید؟

من به دنبال تجارب کشورهای دیگر نرفتم. معتقد بودم رادیو فصلی در ایران باید مختصات و ویژگی‌های خودش را داشته باشد، به همین دلیل به دنبال کپی‌برداری رادیوهای فصلی کشورهای دیگر نرفتم. پس از این‌که معاون صدا مسئولیت رادیو تابستانه را به من داد، تصمیم گرفتم نبض نیازهای مردم بویژه قشر جوان و نوجوان را در ارتباط با رادیو پیدا کنم. به همین دلیل با وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، مترو و تاکسی در سطح شهر رفت و آمد کردم، چراکه جامعه هدف رادیو تابستانه، مردم بخصوص جوانان و نوجوانان بود.

با این گشت شهری به دنبال ارتباط مردم با رادیو بودم و این‌که آنها چه چیزی از شبکه رادیویی می‌خواهند، بنابراین تمام مناطق شهر تهران را از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب با وسایل نقلیه عمومی طی کردم. مرتب سر صحبت را با مردم باز کردم. در این گشت شهری متوجه شدم اکثر جوانانی که ام‌پی‌تری (MP3) به گوش دارند، مرتب سرشان را تکان می‌دهند. این مساله نشان می‌داد آنها از آهنگ‌هایی با ضرباهنگ تند استفاده می‌کنند. تصمیم گرفتم برنامه‌های رادیو تابستانه ریتم تندی داشته باشد و از سوی دیگر تنوع موضوع نیز رعایت شود تا پاسخگوی تنوع‌طلبی جوانان باشد.

بنابراین در برنامه‌های صبحگاهی، ظهرگاهی و عصرگاهی رادیو تابستانه بسته‌هایی تهیه کردیم. هر یک از این بسته‌ها شامل 15‌آیتم مورد نیاز مخاطبان است. یعنی ما در هر بسته 15‌موضوع متنوع را مطرح می‌کنیم. در این بسته علاوه‌بر معرفی تفرجگاه‌ها به شنوندگان می‌گوییم از چه مسیرهایی رفت و آمد کنند و از چه خدماتی بهره ببرند. امامزاده‌ها و ورزشگاه‌ها را معرفی می‌کنیم. سلامت و پزشکی از دیگر بخش‌های رادیو تابستانه است. در مجموع وقتی یک شنونده به رادیو تابستانه مراجعه کند در یک بسته می‌تواند اطلاعات مفید و کوتاه را در حوزه‌های مختلف کسب کند.

با توجه به این‌که زمان کمی برای راه‌اندازی رادیو تابستانه در اختیار داشتید، آیا گوینده مختص این شبکه تربیت کردید یا این‌که از گویندگان شبکه‌های دیگر بهره بردید؟

گویندگان رادیو تابستانه ترکیب این دو مورد است. علاوه بر بهره بردن از گویندگان جوان و مستعد سعی کردیم از زمان خالی گویندگان شبکه‌های دیگر هم استفاده کنیم و از آنها بخواهیم در این شبکه برنامه اجرا کنند.

فکر می‌کنید با وجود یک ماه و اندی که از راه‌اندازی رادیو تابستانه گذشته، توانسته اید به اهدافی که ابتدا برای این شبکه برنامه‌ریزی کرده‌اید، برسید؟

تلاش کردیم رضایتمندی شنوندگان را داشته باشیم و آنها از شنیدن برنامه‌های این شبکه رادیویی لذت ببرند. البته 40 تا 50 درصد ایده هایم محقق شده و تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. یکی از مشکلات، سراسری نبودن این شبکه است. با آن‌که شنوندگان در شهرستان این شبکه را از طریق اینترنت دریافت می‌کنند، اما با این حال مخاطب زیادی داریم.

امیدواریم هر چه زودتر این شبکه رادیویی از طریق ست‌تاپ‌باکس دریافت شده تا این مشکل هم برطرف شود. این شبکه سیار است و شنوندگان می‌توانند از طریق موبایل هم دریافت کنند. علاوه بر آن شنوندگانی هم از انگلستان، برزیل، کانادا و... داریم و با ارسال ایمیل و پیامک با ما در ارتباط هستند. امیدواریم با رادیو تابستانه بتوانیم خلاقیت و نوآوری را میان مردم افزایش دهیم.

فاصله‌ها برداشته شد

ما ابتدا جامعه هدف رادیو تابستانه را مشخص کرده بودیم و می‌خواستیم این شبکه رادیویی در فصل تابستان پاسخگوی نیاز مردم بویژه جوانان و نوجوانان باشد. می‌خواستیم به آنها بگوییم چگونه می‌توانند از زمانی که در اختیار دارند به بهترین نحو استفاده کنند.

تلاش کردیم فاصله خودمان را با مردم خیلی نزدیک‌تر کنیم. رادیو تابستانه به دنبال ارتباط صمیمانه با مردم است و علاقه‌مند است به عنوان دوستی صمیمی برای شنوندگان باشد. در روزهای اول راه‌اندازی رادیو تابستانه، روزانه
2000 پیامک داشتیم، ولی در حال حاضر این سقف به 6000 تا 7000 پیامک در روز رسیده است.

سعی می‌کنیم در این شبکه حرف دل مردم را بزنیم تا انس زیادی با شبکه بگیرند. ما با بررسی آسیب‌های اجتماعی تلاش کردیم با تهیه برنامه‌های متنوع به رفع این آسیب‌ها بپردازیم. به همین دلیل ادبیات گویندگان این شبکه رادیویی به گونه‌ای است که مردم ارتباط صمیمانه با این شبکه داشته باشند. امروز شنوندگان به حدی با این شبکه ارتباط صمیمانه دارند که اگر هم با خانواده شان قهر هستند با ارسال یک پیامک به ما در پی راه آشتی با آنها هستند. این موارد نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم جایگاه خوبی در دل مردم پیدا کنیم.

هر روز یک موضوع اصلی در برنامه‌های صبحگاهی، ظهرگاهی و عصرگاهی داریم و روزانه 30 فضیلت اخلاقی از سوی گویندگان با یک ادبیات متفاوت و متنوع مطرح می‌شود تا پیام‌ها تاثیرگذار باشد. رادیو تابستانه به دنبال خلاقیت و نوآوری است و این‌که بتوانیم جوانان را سر ذوق بیاوریم و به قول معروف به آنها انگیزه بدهیم تا در کار و زندگی موفق شوند.

در طول روز 900 عنوان برنامه از شبکه‌های مختلف رادیویی پخش می‌شود و رادیو تابستانه سعی می‌کند بهترین‌ها را گلچین و در یک بسته‌بندی جدید پخش کند. ما فرصت فکر کردن و مشارکت را به مخاطبان می‌دهیم. این مساله در بخش‌ها به شکل غیرمستقیم اعلام می‌شود تا شنوندگان در فاصله بخش‌ها ما را در برنامه‌های رادیو تابستانه همراهی کنند و سهیم شوند.

مریم طالبی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها