گفت‌وگو با سعید نیکپور، بازیگر سریال مرد نقره‌ای

ژان والژان ایرانی در اصفهان

سعید نیکپور این روزها بازی در مجموعه تلویزیونی مرد نقره‌ای به کارگردانی کاظم معصومی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی را روی آنتن شبکه شما دارد. سعید نیکپور در این مجموعه نقش هادی رادمنش، شخص متمول ساکن اصفهان را بازی می‌کند که صاحب یک کارخانه فرش در اصفهان است. رادمنش در انتخابات صنفی کاندیدا می‌شود تا ریاست صنف را به عهده بگیرد و در همین حین تلفن ناشناسی او را تهدید می‌کند تا از کاندیداتوری صنف انصراف بدهد. او معتقد است نقش هادی رادمنش به ژان والژان ـ شخصیت اصلی داستان بینوایان ویکتور هوگو ـ بسیار نزدیک است و همین مساله باعث شد تا او بازی در این مجموعه را بپذیرد.
کد خبر: ۴۹۴۵۰۲

مخاطب با دیدن قسمت‌های اول مجموعه مرد نقره‌ای به یاد نقش شما در مجموعه خانه بی‌پرنده می‌افتد، شخص متمولی که صاحب کارخانه فرش است و از سوی دیگر معتمد مردم هم است. خودتان وقتی فیلمنامه را خواندید متوجه این همه شباهت شدید؟

این تشابه فقط در شغل این دو نقش وجود دارد. در «خانه ‌بی‌پرنده» نقش یک تاجر فرش را در تهران بازی می‌کردم، اما هادی رادمنش در مرد نقره‌ای یک تاجر فرش در اصفهان است که با پسرش زندگی می‌کند. به مرور که قصه این سریال جلو می‌رود، نشان می‌دهد زندگی هادی رادمنش با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو است. بیننده در همان قسمت‌های اول متوجه اشتباهات رادمنش در زندگی‌اش نمی‌شود و فکر می‌کند او هرگز اشتباهی نکرده است.

پس زندگی پر فراز و نشیب هادی رادمنش باعث شد تا این نقش را بپذیرید؟

بله، زندگی پر از چالش این شخصیت مرا برای بازی ترغیب کرد. من در هلند زندگی می‌کنم و زمانی که بازی در اثری را می‌پذیرم به ایران می‌آیم. وقتی دوستان، فیلمنامه مجموعه مرد نقره‌ای را برایم ایمیل کردند و تلفنی با کاظم معصومی ـ کارگردان ـ صحبت کردم، توضیحی که ایشان برای نقش هادی رادمنش داد این بود که این شخصیت به ژان والژان، قهرمان اصلی داستان کلاسیک بینوایان ویکتور هوگو خیلی نزدیک است. فیلم‌های متعددی بر اساس داستان بینوایان ساخته شده است. من هم وقتی نقش هادی رادمنش را در فیلمنامه خواندم متوجه شباهت او با شخصیت ژان‌والژان شدم. هر دوی این شخصیت‌ها در یک زمانی بر اساس اتفاقی کار خلافی انجام دادند، اما بعد از مدتی پاک شدند. در مجموع نزدیک‌بودن به این شخصیت‌ها و شباهت‌ها برایم خیلی جذاب بود. از سوی دیگر ما در کارهای تلویزیون شخصیتی مثل هادی رادمنش را خیلی کم یا اصلا ندیده‌ایم.

به نظرتان ساخت مجموعه مرد نقره‌ای و طراحی شخصیت‌ هادی رادمنش جسارت زیادی در تلویزیون می‌طلبید؟

بله، معتقدم جسارت بزرگی است که چنین اثری برای تلویزیون تولید شود. ما در قصه مرد نقره‌ای مردی را می‌بینیم که به ظاهر آدم معتمد و باایمانی است که قصد دارد رئیس اصناف شهر شود. این در حالی است که کسی از گذشته او مطلع نیست و این‌که در قتلی شرکت داشته و دستش به خون آلوده است. گرچه او ثروتمند است، اما مالش را از راه نامشروع و سرقت از یک جواهرفروشی به دست آورده است. مسلما پرداختن به چنین شخصیتی کار راحتی نیست. من چنین شخصیتی را تا به حال در آثار تلویزیونی ندیده‌ام.

با توجه به این‌که ویژگی‌های هادی رادمنش شما را برای بازی جذب کرده است، از نتیجه کار راضی هستید؟

بله، با وجود آن‌که همزمان با پخش، بخش‌هایی از این مجموعه تصویربرداری می‌شود، این مجموعه را هر شب دنبال می‌کنم. معتقدم مجموعه مرد نقره‌ای یکی از کارهای خوب تلویزیون است که غیر از فیلمنامه، کارگردانی و بازی‌های خوب، تدوین خیلی خوبی هم دارد. فقط ای کاش این مجموعه از یکی از شبکه‌های سراسری روی آنتن می‌رفت. البته این مجموعه الان هم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است، ولی اگر از یکی از شبکه‌های سراسری پخش می‌شد، مسلما بیشتر از این دیده می‌شد. این مجموعه پایانی عجیب و غریب دارد و می‌توانم بگویم این پایان استثنایی باعث غافلگیری مردم می‌شود.

به نظرتان پخش مرد نقره‌ای از شبکه شما لطمه‌ای به این مجموعه زده است؟

نیکپور: فیلم‌های متعددی بر اساس داستان بینوایان ساخته شده است. من هم وقتی نقش هادی رادمنش را در فیلمنامه خواندم متوجه شباهت او با شخصیت ژان‌والژان شدم

من ترجیح می‌دادم از شبکه‌ای پخش می‌شد که همه مردم آن را می‌دیدند. با توجه به این‌که شبکه شما از طریق دستگاه‌های ست‌تاپ‌باکس قابل دریافت است و از آنجا که همه مردم این دستگاه‌ها را ندارند، علاقه‌مند بودم این مجموعه از یک شبکه دیگر و با یک شرایط مناسب پخش می‌شد. البته منظورم این نیست که مجموعه مرد نقره‌ای هنگام افطار پخش می‌شد، چرا که مناسب این زمان نیست؛ چون مردم هنگام افطار می‌خواهند آرامش داشته باشند، نه این‌که اثری را بینند که در آن شاهد تضاد شخصیت‌ها، جنایت، خلاف و... باشند. اگر این مجموعه در یک زمان مناسب و از یک شبکه سراسری روی آنتن می‌رفت، مسلما طرفداران زیادی میان مردم پیدا می‌کرد.

مجموعه مرد نقره‌ای از تولیدات صدا و سیمای اصفهان است و طبیعی است که از شبکه شما پخش شود. استانی‌بودن این مجموعه در انتخاب شما تاثیری داشت؟

این مجموعه در اصفهان تهیه شده است، اما همه عوامل این سریال از تهران انتخاب شده‌اند و تعدادی از هنرمندان اصفهان هم در این مجموعه بازی می‌کنند. این مجموعه تلویزیونی در معاونت استان‌ها تولید شده است، اما استانی‌بودن کار در انتخاب من نقشی نداشته است.

معمولا مرسوم است فیلمنامه‌های مجموعه‌های مناسبتی هنگام تولید به نگارش درمی‌آیند. آیا این اتفاق در این مجموعه هم افتاد؟

فیلمنامه این مجموعه خلاصه قصه 50 صفحه‌ای داشت. علاوه بر آن 20 قسمت از فیلمنامه آماده بود و بقیه آن در طول تولید این مجموعه نوشته شد. با توجه به این‌که کلیت قصه از ابتدا مشخص بود، بنابراین ما مشکلی در ارتباط با فیلمنامه نداشتیم. علاوه بر آن، کاظم معصومی از ابتدا درباره شخصیت هادی رادمنش تمام مواردی که مد نظر داشت را گفت و من نسبت به این شخصیت‌ها و دیگر نقش‌ها شناخت خوبی پیدا کردم.

شما قبلا هم در مجموعه تلویزیونی خانه بی‌پرنده با کاظم معصومی همکاری داشتید. تعامل ایشان با بازیگران چگونه است؟ جزو آن دسته از کارگردانان است که باید حرف خودش فقط در صحنه اجرا شود یا برای نظر بازیگران هم احترام زیادی قائل است؟

کاظم معصومی جزو کارگردانان بااخلاق سینما و تلویزیون است. او بسیار صبور است و با سختی‌های کار به راحتی می‌سازد. در واقع، صبر و تحمل ایشان در طول کار خیلی زیاد است و براحتی همه چیز را کنترل می‌کند. ایشان برای نظر بازیگران احترام زیادی قائل است و از پیشنهادهای آنها استقبال می‌کند.

با توجه به این‌که شما علاوه بر بازیگری تجربه کارگردانی هم دارید آیا پیشنهادی در ارتباط با نقش به کارگردان می‌دهید؟

بله، من همیشه در هر کاری که حضور دارم ارتباط صمیمانه با بقیه دارم. بنابراین، همیشه رفاقتی و دلسوزانه پیشنهادهایم را می‌دهم. البته این مساله فقط شامل حال بازی نمی‌شود و سعی می‌کنم اگر نظری هم در ارتباط با لباس، گریم، تصویربرداری و... دارم به دوستان بگویم. وقتی کار مشورتی باشد، مسلما به نتایج مطلوبی هم ختم می‌شود. این اتفاق هم در مجموعه تلویزیونی مرد نقره‌ای افتاد و فضای صمیمانه‌ای حاکم بود و تلاش کردیم بهترین کار را با همفکری یکدیگر تهیه کنیم.

در این سریال در کنار شما بازیگران جوان همچون نیما شاهرخ‌شاهی، بهاره افشاری، پوریا پورسرخ و... بازی دارند. تا چه حد سعی می‌کنید آموخته‌هایتان را به بازیگران جوان منتقل کنید؟

من همیشه در کارهایی که انجام می‌دهم، سعی می‌کنم روابط صمیمانه با گروه داشته باشم به ویژه با بازیگران جوان. تجربیات خود را در اختیار یکدیگر می‌گذاریم. این‌طور نیست که فقط آموخته‌هایم را به آنها منتقل کنم، بلکه سعی می‌کنم خودم هم یاد بگیرم. امیدوارم مجموعه مرد نقره‌ای مورد توجه همه مردم قرار گرفته شده باشد.

فاطمه عودباشی ‌‌/‌‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها