رابطه محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و آیت‌الله لاریجانی روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه با رسانه‌ها و مطبوعات چگونه است؟ نگاه خبرنگاران به این سه چهره مهم و مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران به لحاظ کار رسانه‌ای چیست؟
کد خبر: ۴۹۳۳۴۱

آیا این سه چهره که جزو مقامات ارشد کشورمان محسوب می‌شوند در رویاهای خبرنگاران جا دارند یا در عالم واقعیت، ‌آرزوی آنان را به‌خاطره تبدیل کرده‌‌اند؟ برای این‌که به جواب این پرسش‌ها برسید، این مطلب را تا انتها بخوانید:

احمدی‌نژاد؛ خوش مصاحبه برای خارجی‌ها

محمود احمدی‌نژاد از آن دسته رییس‌جمهورهایی است که دو دیدگاه درباره‌اش بین خبرنگاران و روزنامه‌نگاران وجود دارد. این دوگانگی هم از آنجا نشات می‌گیرد که شما خبرنگار رسانه خارجی باشید یا داخلی.

اگر خبرنگاری متعلق به یک رسانه خارجی باشد قطعا از شانس بالاتری نسبت به خبرنگار یک رسانه داخلی برای دیدار دو نفره با رییس دولت نهم و دهم ایران برخوردار است چراکه نگاه به پرونده هفت سال مصاحبه رییس‌جمهور ایران نشان می‌دهد فقط خبرنگاران خارجی بوده‌اند که این بخت را یافته‌اند در یک گفت‌وگوی اختصاصی و دونفره با محمود احمدی‌نژاد،‌ روبه‌روی وی بنشینند و پاسخ‌هایش را به طور مستقیم از زبان خودش بشنوند.

فرید زکریا،‌ کریستین امانپور، مایک والاس و چارلی رز از جمله خبرنگارانی هستند که شانس مصاحبه با احمدی‌نژاد در ایران یا خارج از کشور را داشته‌اند.

به همین خاطر محمود احمدی‌نژاد همواره مورد انتقاد خبرنگاران رسانه‌های داخلی اعم از خبرگزاری و روزنامه قرار داشته است که از وی توقع داشته‌اند همان‌طور که برای خبرنگاران خارجی در میان انبوه برنامه‌های یک رییس‌جمهور فرصتی را برای انجام مصاحبه اختصاصی فراهم می‌آورد، گوشه چشمی هم به آنان داشته باشد.

البته احمدی‌نژاد همیشه مصاحبه‌ عمومی با اصحاب رسانه داشته و حداقل سالی یک​بار میزبان خبرنگاران داخلی و خارجی بوده و به سوالات آنان پاسخ داده است، اما این هرگز میل به پرسش‌‌کردن خبرنگاران را اقناع نکرده است.

حجم این نوع انتقادات از وی به قدری بالاست که چندی قبل جوانفکر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در پاسخ به این انتقاد تصریح کرده بود: «حالا اگر ایشان با خبرنگاران داخلی مصاحبه نکرده‌ است، به معنای بی‌توجهی به خبرنگاران نیست بلکه ضرورت انجام چنین گفت‌وگویی احساس نشده است.»

اگر از این موضوع بگذریم احمدی‌نژاد را می‌توان رییس‌جمهور رسانه‌دوست دانست که سهمیه مصاحبه مطبوعاتی حداقل سالی یک​بار را برای خبرنگاران محفوظ می‌دارد و معمولا این نشست‌های مطبوعاتی اوایل سال و بعد از تعطیلات نوروزی برگزار می‌شود البته در حال حاضر نزدیک به یک​سال است که این اتفاق رخ نداده و اهالی عرصه خبررسانی منتظر دیدار نزدیک با رئیس دولت ایران هستند.

از مهم‌ترین جملات وی نیز که البته با تعجب اهالی سیاست و رسانه مواجه شد این است که در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی که سال گذشته برگزار شد، گفت: «من فرصت ندارم روزنامه‌ها را بخوانم .»

احمدی‌نژاد همچنین اردیبهشت 1385 در بازدید از سیزدهمین نمایشگاه مطبوعات،‌ ضمن اعتراض به خودسانسوری مطبوعات گفته بود: «تعجب می‌کنم مطبوعات درحال حاضر خیلی راحت هستند و فکر می‌کنم مطبوعات نسیه کار کرده و نقد کار نمی‌کنند.»

علی لاریجانی؛ مصاحبه در هوا!

اگر خبرنگاری می‌خواهد با علی لاریجانی رییس مجلس گفت وگوی دو نفره‌ و اختصاصی داشته باشد باید نه در زمین که در هوا او را جسته و ‌این بخت را بیابد چرا که تاکنون و در چهار سال گذشته سابقه نداشته رییس قوه مقننه مصاحبه‌ای اختصاصی با یک رسانه داخلی در دفتر خود داشته باشد؛ چراکه مصاحبه‌ اختصاصی‌ای که از وی در خبرگزاری‌ها منتشر شده در هواپیمای حامل وی و حین سفرهای داخلی و خارجی صورت گرفته که هر بار با همراهی خبرنگار دو سه رسانه همراه بوده است.

اما رییس مجلس نیز مانند رییس قوه مجریه حداقل سالی یک‌بار نشست مطبوعاتی دارد و به سوالات بیشتر مدعوین هم پاسخ می‌دهد.

علی لاریجانی البته جزو مشتریان گفت‌وگوهای تلویزیونی نیز هست هرچند که رکورددار حضور در مصاحبه‌های تلویزیونی، رییس قوه مجریه است و رییس قوه مقننه در مقام دوم قرار داد.

رییس مجلس همچنین هنگامی که برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی به سفرهای خارجی رفته‌، با رسانه‌های خارجی نظیر اشپیگل گفت‌وگو داشته است.

علی لاریجانی در بسیاری از مواقع منتقد برخورد سلیقه‌ای با رسانه‌ها بوده و در این باره گفته است: «نباید سلیقه‌ای با مطبوعات برخورد شود و این قانون است که باید اجرا شود و باید در چارچوب ضوابط، برخورد صورت گیرد.»

صادق لاریجانی ؛ کم مصاحبه مانند اسلاف

آیت‌الله صادق‌ آملی‌لاریجانی از سال 1388 که به عنوان رییس قوه قضاییه برگزیده شد، مانند اسلاف خود در دستگاه قضایی هرگز نشست مطبوعاتی برگزار نکرده و سخنان خود را در جلسات مسوولان عالی این قوه بیان کرده است.

به همین خاطر یکی از آرزوهای اهالی رسانه شاید این باشد که با آیت‌الله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه مصاحبه‌ای داشته باشند و البته به‌دلیل دور بودن این آرزو شاید به این‌که بتوانند در یک نشست مطبوعاتی سوالات خود را از قاضی‌القضات بپرسند، راضی باشند.

اما از آنجا که فرض محال،‌ محال نیست چنانچه قرار باشد فرض کنیم آیت‌الله لاریجانی خرق عادت کرده و روزی موافقت کند با رسانه‌ها به گفت‌وگو بنشیند،‌ به ضرس قاطع می‌توان گفت رسانه‌های خارجی در انتخاب ایشان برای مصاحبه جایی ندارد چرا که صادق لاریجانی بارها از مصاحبه بقیه اهالی دستگاه قضا با رسانه‌های خارجی انتقاد کرده است؛ از جمله آبان 1389 که وی مصاحبه وکلا با رسانه‌های بیگانه را موجب وهن جامعه وکلا دانست.

آیت‌الله لاریجانی در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون وکلا این مطلب را بیان کرده بود.

رییس قوه قضاییه همچنین در سخنان دیگری به آن دسته از رسانه‌هایی که به گفته وی «براحتی به افراد توهین می‌کنند و همواره در مقام افترا و شایعه‌پراکنی هستند» هشدار داده و تاکید کرده است با آنان بشدت برخورد خواهد شد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی البته سالی یک بار همزمان با هفته قوه قضاییه در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود و به سوالات وی پاسخ می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها