هر ساله با آغاز فصل تابستان، مازندران شاهد ورود میلیون‌ها مسافر و گردشگری است که عمدتا برای بهره‌مندی از مواهب طبیعی بویژه دریا به این استان سفر می‌کنند.
کد خبر: ۴۹۱۷۳۹

براساس آمارهای مراجع رسمی، سالانه بیش از 26 میلیون گردشگر و مسافر به مازندران سفر می‌کنند که برنامه‌ریزی برای این جمعیت شناور در کنار جمعیت ثابت استان با هدف استفاده بهینه از سواحل دریا همه ساله یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استان را تشکیل می‌دهد.

اجرای طرح سالم‌سازی دریا در سواحل مازندران نیز در سال‌های اخیر با همین هدف دنبال شده است، اگرچه به اعتقاد کارشناسان، این طرح تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

براساس تحقیقات رسمی، ساحل 600 کیلومتری دریای خزر در ایران به طور عمده با ساخت و ساز ویلا و مجتمع‌های مسکونی تصرف شده، به طوری که اکنون بیش از 96 درصد ساحل خزر در تصرف ساخت و ساز است. این در حالی است که براساس قانون، 60 متر از حریم ساحل دریا باید آزاد باشد و حریم عمومی محسوب می‌شود.

فقدان مدیریت یکپارچه

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران از به‌سرانجام رسیدن عملیات آزادسازی 45 درصد از حریم 60 متری سواحل خزر در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون سواحلی که در اختیار دوایر دولتی است آزاد شده و دسترسی عموم مردم به دریا امکان‌پذیر شده است.

هادی ابراهیمی می‌افزاید: 55 درصد از حاشیه ساحلی که هنوز طرح آزادسازی حریم 60 متری در آن اجرا نشده است، به طور عمده مربوط به بخش خصوصی بویژه شهرک‌های ساحلی است.

وی مسائل مربوط به شهرک‌های ساحلی را از مهم‌ترین مشکلات سواحل خزر در مازندران می‌داند و می‌گوید: امسال براساس برنامه‌های مورد نظر تکلیف شهرک‌های ساحلی استان در ارتباط با طرح حریم 60 متری دریا مشخص خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به این‌ که بخشی از سواحل دریای خزر در اختیار شهرداران است که به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند، گفت: ارائه خدمات در این سواحل بسیار ضعیف است و مورد رضایت نیست.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران از تشکیل کارگروه ویژه آزادسازی حریم 60 متری سواحل دریای خزر خبر داد و بیان کرد: در این کارگروه وضع سواحلی که در اختیار بخش‌های خصوصی است باید تعیین تکلیف شود و مکان‌های سالم‌سازی دریا باید به امکانات و زیرساخت‌های لازم مجهز شود.

وی توافق‌نامه‌هایی را که برخی از شهرداران و اشخاص حقیقی در مالکیت سواحل دریا ارائه می‌دهند، منسوخ و مردود دانست و گفت: در کارگروه ویژه آزادسازی حریم سواحل مازندران با جدیت این مقوله پیگیری خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: امسال پنج میلیارد ریال برای مکان‌های سالم‌سازی دریای خزر اعتبار در نظر گرفته شده است و این طرح از اول خرداد در 180 نقطه آغاز شد.

سیدعلی‌اکبر طاهایی، استاندار مازندران هم در این باره گفت: قانون اختیارات لازم را برای آزادسازی حریم 60متری سواحل داده است و ساماندهی سواحل خزر موضوع محوری استان است. وی افزود: براساس قانون و دستور رئیس‌جمهور، حریم 60 متری سواحل خزر در استان باید آزاد شود و استثنا نیز نباید قائل شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها