در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اول
رمضان و زندگی روزمره اقوام
منیژه غزنویان
«الله یولی»، مراسمی ترکمنی است که چند روز پیش از شروع ماه رمضان آغاز شده و با قربانی و نذری دادن غذا به آشنایان همراه است. در برخی روستاهای سمنان هم زنان دور هم جمع شده و مراسم حنابندان ویژه استقبال را برگزار میکنند. آنها با حنا گذاشتن بر دست و پای خود برای آمدن این ماه، آماده میشوند. در تبریز چنین رسم است که افراد، چند روز مانده به ماه رمضان برای غبارروبی از مساجد جمع میشوند که به این مراسم «قاباخلاما» میگویند.
همه آنچه در بالا گفته شد تحت عنوان مراسم پیشواز ماه رمضان میگنجد، ماهی که تحت عنوان «ماه مهمانی خدا» شناخته شده و ارزش هر روز آن از نظر فرهنگ ما بیشتر از هزاران روز معمولی برآورد میشود. بدون شک، وجود چنین باوری، علت وجودی بسیاری از رسوم دیگری است که پیرامون رمضان شکل گرفتهاند، رسومی که حتی روزمرگیهای زندگی را در این ماه، تحت کنترل خود درمیآورند.
کوهنشینان منطقه الموت قزوین در قدیم با شنیدن صدای موذن محل یا آواز سوم خروس خانهشان برای سحری خوردن بیدار میشدند. در بین مازندرانیهای قدیم نیز کسانی که آرزوی به دنیا آوردن فرزند پسری را داشتهاند نذر میکردند که ماه رمضان، مردم را برای خوردن سحری از خواب بیدار کنند. خواندن اشعار و ادعیهای مخصوص روی پشت بام خانهها یا حین عبور از کوچهها از شیوههای سنتی بسیاری اقوام برای بیدارباش زمان سحر بوده که به عنوان مثال در سمنان به شوخوانی معروف است. روشن کردن چراغی و گذاشتن آن در نقاط مرتفع ده نیز از سنتهای قدیمی یزدیها برای حل این مساله است. نگاهی به این رسوم نشان میدهد که ظاهرا در گذشته، یکی از مهمترین نگرانیهای مردم، خواب ماندن در سحرهای این ماه و از دست دادن روزه آن روز به عنوان یک فرصت غیرقابل جبران بوده است. به همین دلیل، تدابیر جمعی ویژهای اندیشیدهاند که این بخش از زندگی روزمره آنها را کنترل کرده و جلوی این تهدید را بگیرد.
موضوع دیگری که توجه به آن میتوانسته امکان این روزهداری سی روزه را برای مردم فراهم کند عامل غذا بوده چرا که افراد تمایل نداشتهاند به دلیل ضعف جسمی، فرصت روزهداری در این ماه را از دست بدهند. به همین دلیل ماه رمضان اغلب با غذاهای مقوی ویژهای گره خورده است. در کنار خرما و زولبیا و بامیه، اقوام مختلف، غذاهای مختلفی را نیز برای سحری این ماه ترجیح میدهند. بین تویسرکانیهای همدان غذای سحری عموما با رشته پلو همراه است. در مازندران نیز در گذشته از نوعی غذای محلی به نام «قرقناق» استفاده میشده و هماکنون نیز تخممرغ و برنج، جایگاه خاصی در سحری دارد. در سفره افطاری شهر قزوین نیز از آش حلیم و نیز غذای محلی «دیماج» اغلب استفاده میشود. غذای موسوم به «لرزان» نیز از غذاهای این ایام شاهرود و دامغان است. اردبیلیها در این ماه از «فرنی» با مربای گل و نیز از آش دوغ زیاد استفاده میکنند. مسأله غذاهای این ماه علاوه بر آن که در پارهای موارد جنبه تقویت جسمانی دارد در برخی موارد نیز بیشتر متکی به باورها و اعتقادات است، برای مثال در برخی شهرها از جمله شاهرود، خوردن کله پاچه در شب 27 رمضان که شب کشتن قاتل حضرت علی است یک ترجیح غذایی محسوب میشود. رمضان در فرهنگ ما با تشریفات ویژهای آغاز میشود و با مقررات و قواعد پیچیدهای ادامه پیدا میکند؛ مقرراتی که برای مدتی طولانی (طولانیتر از چند ساعت و چند روز) همه امور زندگی (حتی روزمرگیهای آن) را تحت تاثیر قرار میدهد. دهه آخر این ماه با یک دوره عزاداری و سوگواری آغاز شده و در نهایت به یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان ختم میشود، یعنی در این ماه، غم و شادی در مناسک، به موازات هم و به فاصله چند روز از هم تجربه میشوند. در این ماه از افراد خواسته میشود که به خودسازی بپردازند، در حالی که از آنها خواسته میشود دید و بازدید کنند و در جمعهای افطاری حاضر شوند و شاید همه اینهاست که از رمضان، ماه خاصی میسازد متفاوت از همه روزهای سال.
دوم
یک خلوت آرام 10 روزه
مریم چهاربالش
همیشه در ذهنمان نقش بسته است که ماه رمضان یعنی اینکه نباید سفر کرد. نباید چمدان بست و نباید مسافر شد؛ اما آیا تاکنون به این نکته اندیشیدهاید که اتفاقا رمضان، موسم سفر است؛ سفری توام با آرامش، بهدور از جنجال و با یک برنامهریزی متفاوت.
یک سفر ده روزه در حقیقت یک هدیه است به خودمان. در این ماه هر چند سفرهای زیارتی جذابیت زیادی دارند، اما سایر مقاصد نیز فرصت مناسبی محسوب میشوند. مهم این است که رویکرد و نگاهمان را به سفر تغییر دهیم. هنگامی که تصمیم میگیریم برای ده روز از موطن اصلیمان دور بشویم، یعنی از روزمرههای زیادی دور شدهایم. یعنی توانستهایم دل بکنیم و یعنی اینکه آنقدر قدرت داریم که بتوانیم برنامههای جدید و متفاوت برای خودمان تدارک ببینیم. با قصد اقامت ده روزه در مقصد مورد نظر میتوانیم هم از برکات رمضان بهرهمند باشیم، هم از محیطی جدید و فرصتهایی که در شهرمان کمتر به آنها دست پیدا میکنیم.
سفر عمره ماه مبارک رمضان از بسیاری جهات متفاوت است. خاطره باز کردن افطار در مسجدالحرام از جمله خاطراتی است که از ذهن خیلیها پاک نمیشود، اما اگر فرصت زیارت خانه خدا فراهم نیست، فرصتهای دیگری هست که میتوان از آنها استفاده کرد. به خاطر دارم حدود پنج سال پیش با یک مرخصی ده روزه به یکی از روستاها رفتم؛ تنها سکوت بود و آرامش. صدای تلاوت قرآن که از مسجد کوچک روستا پخش میشد، آنقدر زیبا بود که دوست داشتی باز هم ادامه داشته باشد و صدای پای آب که در نهر پشت خانه جاری میشد، موسیقی ملایمی بود که گویی خنکی آن اثر تشنگی را میشست.
درست به خاطر دارم در آن روزها به دلیل فضای متفاوتی که در آن قرار داشتم فرصت پیدا کردم تا از منظری متفاوت قرآن را بخوانم. دقت بیشتر، مطالعه عمیقتر و فرصتی بیشتر برای اندیشیدن و فکر کردن.
رمضان بهار قرآن است و اگر در شهر خودمان به دلیل روزمرگیهایی که پیرامونمان را فرا گرفته است فرصت نمیکنیم در قرآن تدبر کنیم، فرصت نمیکنیم چارچوبهای ذهنیمان را از منظری متفاوت بگشاییم، بپذیریم که سفر کنیم. سفر میتواند فضایی متفاوت برایمان به ارمغان بیاورد.
شاید ابتدا بر این باور باشیم که دل کندن ده روزه از موطن، کاری سخت است، اما هنگامی که دل بکنیم و ده روز سراسر از آرامش و معنویت را به خودمان هدیه بدهیم، مطمئن باشید که در بازگشت پروانهای شویم که از پیلهمان رهایی یافتهایم و طعم خوش پرواز کمتر موهبتی است که به ما ارزانی میشود؛ فرصت سفر در ماه مبارک رمضان را دریابیم.
سوم
فرصتیبرای مسافرانمسلمان
ماه رمضان با همه جاذبههایش سالها توانسته فرصتی خوب برای توسعه گردشگری باشد. رمضانی که در یک دهه اخیر برای بسیاری کشورها توانسته بهترین زمان جذب گردشگر مسلمان باشد، اما متاسفانه ایران از این امر مستثنی بوده و حتی گردشگری داخلیاش هم رونق خود را از دست داده است. گردشگری ایران در رمضان، ماهی که هر لحظهاش میتواند فرصتی بزرگ به حساب آید، حال و هوای خود را از دست داده است.
این ماه فرصت خوبی برای مسافرت است، جادهها و هتلها خلوتتر و تعداد گردشگران کمتر است. سفر در ماه رمضان اقتصادیتر و کمهزینهتر است. آشنایی با آداب و رسوم شهرها در این ماه میتواند یکی از جاذبههای گردشگری باشد که نهتنها در ایران بلکه در تمام کشورهای مسلماننشین فرصتی مغتنم در اختیار آژانسها و حتی گردشگران قرار میدهد. همچنین در این ماه محلیها از گردشگران استقبال بیشتری میکنند.
تقارن تابستان با ماه مبارک رمضان بهترین موقعیت برای گسترش گردشگری بسیاری از کشورها بوده که دولت کویت توانسته از این تقارن استفاده کند و جشنواره رمضان را با هدف گسترش فرهنگ و سنن کشورشان راهاندازی کند. به دلیل اهمیت این موضوع دولت کویت درصدد برگزاری برنامههایی است که سهم عمدهای از گردشگران بومی و خارجی را کسب کند تا جایی که در صدد کاهش هزینههای بالای سفر برای گردشگران خارجی برآمده است. طرح جشنواره رمضان در کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا به منظور ترغیب گردشگران مسلمان صورت میگیرد، اما خبرها حاکی از آن است که این جشنواره توانسته مورد استقبال دیگر گردشگران نیز قرار گیرد. همچنین دولت مصر با وجود نا آرامیهای موجود در صنعت گردشگریاش با توجه به شرایط منطقهای امیدوار است که بتواند در این ماه، صنعت گردشگری کشورش را دوباره رونق دهد. حتی وزیر گردشگری این کشور پیشبینی کرده است در این سال میزبان ده میلیون گردشگر خواهد بود. با این همه تفاسیر، جای ایران در این جشنواره خالی است تا شاید بتواند صنعت گردشگریاش را رونق دوچندانی دهد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: